Ja, jag lämnar min slutreplik här också. Jag tror inte vi kan komma längre, men det var som alltid trevligt att debattera.
A: Din utgångspunkt är felaktig. Anledningen till att Apples plattform kan exekvera kod snabbare är inte för att systemprocessorn på något vis avviker från ARMv8-arkitekturen som både Apple, Samsung osv licensierar från ARM och skriver sin mjukvara för. Det betyder för all del inte att alla ARMv8-kompatibla systemprocessorkärnor skulle vara likvärdiga.
Förutsättningarna för Qualcomm, Samsung, Huawei/HiSilicon m.fl. att optimera sina respektive systemprocessorer för att exekvera ARMv8-kod tillsammans med Android påverkas på intet sätt av att Google utvecklar en egen ARMv8-baserad SoC.
Vad gäller Apple har det bolaget resurser få i branschen har och kan prioritera därefter. Det är dessutom ett utpräglat hårdvaruföretag då majoriteten av deras intäkter kommer därifrån, till skillnad från Google. Prestanda/krona är en viktig faktor; Fusion är inte billig att tillverka.
B: Det vore naturligtvis bra om Google låter vem som helst använda deras SoC/säljer vidare till tredjepart. Speciellt om källkoden så långt det är möjligt publiceras. Möjligheterna för ROM-utvecklarna hade förbättrats markant och fler telefonmodeller skulle kunna leva vidare betydligt längre på en sådan plattform, ty vem som helst kan ta vid när företagen inte längre ser det som ekonomiskt försvarbart att fortsätta med uppdateringarna. (Fast det är väl egentligen inte fullt realistiskt heller med tanke på att Google oavsett kommer behöva låna delar som kräver patent/licenser etc. vilket säkert hindrar dem från att publicera allt).
Den huvudsakliga anledningen till att jag gärna ser att Google tar fram en egen SoC är för att det finns få alternativ till dagens minst sagt bristfälliga modell för de som överhuvudtaget bryr sig om detta. Vi skall ju ha klart för oss att uppdateringar inte är så viktigt för en majoritet av smartphoneanvändarna. Samsung, HTC eller LG kommer inte sälja färre telefoner för att Google släpper en Pixel 2 med en "Google-processor" inuti i jämförelse med om den kört en Snapdragon, även om Googles telefon klarar av att öppna appar millisekunder fortare än Samsungs. Det är egentligen redan sant att Pixeln flyter bättre än många konkurrenter eftersom mängden bloatware är mindre.
Last edited: 28 juni 2017