Nokia 7.1

Diskussion i 'Nokia Allmänt' startad av Tobbis, 8 okt 2018.

  1. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Min kom igår och har hunnit använda den en del och detta är mina första intryck:
    • Minst lika snygg som på bild (har silvriga versionen)
    • Riktigt härligt och ljusstark display med bra färger
    • Känns mycket rappare jämfört men min tidigare Nexus 5X, förmodligen beror mycket på 4GB RAM istället för 2GB
    • Glasbaksidan gör den rätt hal, mycket halare än Nexus 5X som har någon slaggs gummiliknande plast, men samtidigt mindre hal än t.ex. HTC 10 som har en rundad baksida helt i metall
    • Upplever inte alls att den har "vassa" kanter som vissa recensenter har påpekat. Tvärtom känns den väldigt rundad och ovanligt "icke-vass"
    • Har just nu novembers säkerhetsuppdatering, väntar fortfarande på Pie
    • Högtalaren har rätt bra tryck (mycket bättre än Nexus 5X, men sämre än HTC 10), även om det låter aningen burkigt ibland.
     
    DanielSundberg, grylle och kirkx10 gillar detta.
  2. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

     
  3. grylle

    grylle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xperia XZ3
    Kul att höra dina intryck, har du ringt något samtal ännu? Samtalskvalité är viktigt för mig så vore bra att få höra ditt betyg gällande detta!
     
  4. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har tagit några bilder för att jämföra. Men svårt att ta bilder med bra ljus så här en höstkväll. Går säkert att ta bättre bilder än så här om man är inne och pillar på inställningarna. Har tagit alla bilder med Auto, både på Nexus 5X och på Nokia 7.1

    Nexus 5X:
    5X.jpg
    5X_2.jpg 5X_3.jpg

    Nokia 7.1:
    71.jpg 71_2.jpg 71_3.jpg

    Jag kör Android auto ganska regelbundet, men inkopplad till bilens display bara då och då när jag lånar föräldrarnas bil. Tyckte Android Auto var rätt slött på min Nexus 5X, men har dragit ner det och testat nu på Nokia 7.1 och det flyter på betydligt bättre. Har inte märkt av några problem ännu dock har jag bara testat med appen i telefonen och har inte kopplad in den till bilen.

    Jag har ringt testsamtal och testat hur det låter i båda ändarna (för att både få en uppfattning om högtalaren men också om hur bra mikrofonen funkar och hur bra det låter för den andra. Tycker samtalskvaliten är mer än ok, klart och tydligt ljud i båda ändarna, går också att få rätt hög volym även om högtalarna sprakar lite lite gran vid max. Nu testade jag iof hemma i en tyst lägenhet, kanske inte låter riktigt lika högt om man är ute bland folk. Men hittils är jag helnöjd med samtalskvaliteten, men test i "riktigt" miljö återstår.
     
    grylle gillar detta.
  5. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Tack för mycket bra jämförande bilder! Jag tycker bilderna från 5X ser bättre ut, men svårt att bedöma utan full upplösning, håller du med? Som du säger så är det möjligt att det går att göra mer om man tar ut raw-bilder som man redigerar lite. Som fotointresserad är det ju egentligen viktigare att det går att jobba vidare med bilderna än att de blir bra direkt.

    Bild 1 på blomman så är det mer tycke och smak som skiljer. Jag gillar varmare färger i Nexus 5X bättre. Svårt för mig att uttala mig om vilken som är mest naturtrogen, förmodligen ligger det någonstans mellan dessa.

    Bild 2 ut mot gården så ser Nokian lite kall ut i vitbalansen, tycker också det ser ut att vara för mycket brusreducering pålagt.

    Bild 3 kan ev. Nokia ha tagit med lite annan vinkel då skärpedjupet ser ut att ha hamnat annorlunda, annars ganska jämt.

    Om jag får samma resultat när jag väl får min telefon blir jag nog tvungen att skicka tillbaka Nokian.
     
    bernard gillar detta.
  6. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Håller helt med dit i din analys, men samtidigt tror jag mycket av detta går att fixa om man är någorlunda fotointresserad och vet hur man ska ändra inställningarna. Jag tror också mycket av skillnaderna och kan ligga i mjukvaran, som gissningsvis kommer få sig en liten uppdatering och justering när mobilen har varit ute på marknaden ett tag.

    Sen angående bild 3 så är det värt att nämna att den togs med "blixt" (fotolampa) och det var rätt svårt att få likvärdiga bilder under samma förhållande (svårt att få till skärpa och fokus på samma punkt osv)
     
  7. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Mm förstår blixt är svårt att jämföra, det är inte så viktigt för mig personligen, använder aldrig blixt på mobilen.

    Men det är trist tycker jag att en tre år gammal telefon är likvärdig eller bättre än en ny midrange. Nexus 5X var ju också nästan närmare midrange än flaggskepp när den kom (även om kameran alltid ansetts vara bra).
     
  8. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Bestämde mig för att avboka Nokian som inte levererats än. Har sett fler kamera-tester som tyder på samma sak som ovan att den inte riktigt matchar kameran i 5X. Och när en S9 säljs för 5400 på Black friday kan jag inte motivera att betala 4000kr för denna. Om 7.1 säljs billigt efter jul kanske det blir ett köp då istället. Kan vänta 1 månad om jag sparar 1000kr på det.

    Istället kanske jag inväntar den Pixel midrange som det rycktas om (lär väl antagligen bli för stor storlek för mig). Andra alternativ är Pixel 2 om den kommer ner lite mer i pris alt. att köpa Pixel 3 genom jobbet om jag lyckas få till det (lite svårt när den inte säljs genom våra ordinarie kanaler).
     
  9. KennethK

    KennethK Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Android 9 Pie ramlade in igår till min 7.1 telefon. Se bra ut förutom att en konstig sak fortfarande krånglar: Jag är just nu på semester i Teneriffa som ligger en timme efter svensk tid. På alla mina föregående Andriodtelefoner har tiden justerats automatiskt till det land man befinner sig i. Det gör också 7.1 - ibland.... Oftast ligger den kvar i svensk tid, men kan helt plötsligt justeras till loka tid i Teneriffa. Sjukt irriterande! Man vet ju inte om ett alarm som man ställer in kommer att ringa rätt tid... Är det någon av er som rest mer än mig som upplevt samma sak??

    /Kenneth
     
  10. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har inte upplevt samma sak, sen har jag inte varit utanför Sveriges gränser heller sedan jag fick telefonen. Men låter konstigt att detta ska ha ändrats efter Pie...

    Oavsett så hittar du ju inställningar för detta under System -> Datum och Tid.
     
  11. KennethK

    KennethK Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Hade samma beteende innan Pie. Antar att telefonens tid synkas mot det GSM-nät man är kopplad emot. Kanske nåt av mobilnäten jag roamade mellan som var felinställt på Teneriffa... När jag kom tillbaka till Sverige och slog av flygplansläget, så justerades tiden direkt till svensk tidzon.
     
  12. KennethK

    KennethK Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Jag testade installera en moddad Google Camera apk med Night Mode och jo det är imponerande vad man kan göra med mjukvara! Vore grymt om den funktionen kom in i den ordinare kameraappen.
     
  13. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Hur känns telefonen nu efter några veckor?

    Jag tycker fortfarande att 3990kr känns dyrt för denna, nu kan man t ex köpa Huawei P20 (ej pro) för samma pris. Jag använde en Huawei P10 Plus ett tag, dock gillade jag inte Huawei:s UI och inte heller deras svepgester på fingeravtrycksläsaren. Men trots det så känns P20 betydligt mera prisvärd...
     
  14. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag är fortfarande väldigt nöjd. Telefonen är väldigt rapp (för mina behov), bra batteritid, smidig formfaktor m.m. Enda negativa som jag ser är att kameran inte riktigt lever upp till mina förhoppningar, även om det forfarande är en helt ok kamera.

    Gällande t.ex. P20 så var det två "krav" som den inte uppfyllde hos mig. Rent Android (Android One) samt hörlursuttag. Bryr man sig inte om dessa två så går det nog att hitta mer kompetenta telefoner för 3990kr. Just kravet på Android One gör att rätt många andra val faller bort. Så "mer prisvärd" är lite upp till var och en och vad man prioriterar i en telefon.
     
  15. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Ok bra du är nöjd! Om jag måste välja mellan bra kamera och ren android väljer jag kameran.. hörlursuttag får man väl lära sig leva utan. Det får man ju inte på pixel t ex heller..
     
  16. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Nu säljs den för 2990, då börjar den kännas prisvärd tycker jag. Har dock bestämt mig för att hålla kvar vid min Nexus 5X så länge den håller..
     
  17. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Blev en Nokia 7.1 i helgen då min 5X dog bootloop-döden. Nöjd än så länge även om jag inte alls gillar det här med glasbaksida. Har dock inte använt kameran i någon större utsträckning än. Pixel 1 hade ev varit ett alternativ men behövde en mobil i handen direkt och ville inte ha mindre skärm än 5X.

    Ska skicka in 5X för reklamation och förhoppningsvis får jag tillbaka den fungerande. Då ska jag göra en kamera-jämförelse.
     
    KennethK gillar detta.
  18. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Långt inlägg, TLDR:
    Jag är på det stora hela nöjd med Nokia 7.1! Med GCam ger den i de flesta fall bättre resultat än Nexus 5X medföljande kamera-app.Det är tråkigt att den medföljande kamera-appen levererar så sönderprocessade bilder när kameran uppenbarligen är kapabel till bättre resultat.

    Så min "recension":
    Har nu haft Nokia 7.1 i två veckor. Tidigare har jag i modern tid ägt Huawei P10 Plus och LG Nexus 5X. Senaste året har jag kört med Nexus 5X men blev tvungen att skaffa en ny telefon när den dog bootloop-döden.

    Jag hade följande krav på min nya telefon:
    • Bra kamera
    • Ren android
    • Max 150mm hög (Nexus 5X tycker jag hade en perfekt storlek, går lätt ner i min jeans-ficka utan att bli för stor, P10 Plus som var 6mm högre, dvs 153mm, blev för stor för mina byxfickor)
    • Bluetooth med Apt-x
    • Så ny modell som möjligt så jag får uppdateringar och säkerhets-patchar under några år
    • Prisvärd
    Bra att ha:
    • Att den går att köpa från etablerade svenska återförsäljare (så jobbet kan stå för notan)
    • 3.5mm-uttag
    Jag vill ha teknikprylar som fungerar, har inte behov av det allra värsta men det ska fungera tillräckligt bra för att inte vara irriterande i vardagen. Jag använder mobilen till att läsa nyheter, bloggar, sociala medier, chatta, Spotify, Svt Play, Netflix mm till Chromecast. Musik och radio via bluetooth i bilen samt lite Android Auto om jag behöver GPS. Inget spelande och väldigt lite filmtittande på telefonen för mig.

    Nokia 7.1 är en av få modeller som uppfyller mina kriterier, de övriga jag kollade på var:
    • Pixel 1 (prisvärd, dock slut i svart och bara uppdateringar till oktober/november 2019, mindre skärm än 5X)
    • Pixel 2 (dyr, få svenska återförsäljare, mindre skärm än 5X)
    • Pixel 3 (dyr, få svenska återförsäljare)
    • Motorola One (långsam och dålig kamera)
    • Huawei P20 (gillar ej Huaweis UI)
    • Samsung S9 (gillar ej edge och inte heller samsungs UI)
    • Xperia XZ1/2/3 (för liten skärm)
    Sedan är princip det mesta som går att hitta på svenska marknaden för stort format för mig.

    Så till Nokia 7.1

    Positivt:
    • Prestandan tillräckligt bra
    • Snygg
    • Kvalitetskänsla
    • Kameran uppfyller mina krav (om man använder GCam)
    Negativt:
    • Glasbaksida och aluminuimram gör den hal, jag förstår inte varför man ska göra telefoner så hala. Använder nu original transparant plastskal vilket jag tycker fungerar bra men ökar på storleken relativt mycket.
    • Lite synd att de valt att sätta Nokia-loggan på framsidan, det tycker jag förstör intrycket lite.
    • 3.5mm uttag på ovansidan av telefonen istället för i botten brevid ladd-uttaget
    • Live Bokeh i ger väldigt liten skillnad på resultatet för mig.
    • Exponeringskompensation i kamera-app:ens pro-läge har för stora steg
    • Tap-to-wake, jag har inte haft det tidigare. Tycker det fungerar ungefär varannan gång, alltså väldigt opålitligt.. Dumt också att man inte kan släcka displayen genom att knacka två gånger till på skärmen...
    • Lite lag ibland vid på tunga webb-sidor, ganska väntat med tanke på hårdvaran och inget som direkt stör.
    • Ingen notifieringsdiod, det verkar vara mindre vanligt nu, men en sak om man tar bort det när man har always on display, men utan det så hade man ju kunnat ha nytta av dioden..
    Neutralt:
    • Notch, trodde inte jag skulle störa mig på det, men det gjorde jag faktiskt, speciellt de gånger när den har vit färg. Nu kan man dock "gömma" den och när man kör i det läget så tycker jag det fungerar riktigt bra.
    • Har läst att vissa tycker fingeravtryckssensorn är långsam. Jag tycker den känns likvärdig med Nexus 5X vilken jag tycker fungerat betydligt bättre än vad det gjorde på P10 Plus. Gällande sensorn på bak- eller framsida så tycker jag personligen att bak funkar bättre för mig.
    Generellt fungerar Nokia 7.1 bra och på de flesta punkter är det en uppgradering jämfört med Nexus 5X. Det jag kommer att fokusera på i resten av min post är kameran eftersom det var den egenskap jag var mest orolig för skulle vara sämre. Jag har testat att fota med den medföljande kamera-app:en samtidigt som jag fotat med GCam (Pixels kamera-app moddad för att fungera med Nokia 7.1). Jag har också fotat samma motiv vid samma tillfälle med Nexus 5X (som jag nu fått tillbaka reparerad på garanti). Huawei P10 Plus har jag inte längre tillgång till.

    Jag är fotointresserad och äger en systemkamera som jag fotar en del med. Jag kollar på bilderna nedan från ett ganska tekniskt perspektiv. Jag är inte jättebrydd om att allt måste vara rätt från början i autoläget. För mig är det viktigare att det finns något att jobba vidare med om jag lyckas ta en bra bild som jag vill dela vidare eller skriva ut och sätta upp på väggen. Jag delar ytterst sällan bilder direkt ur kameran, jag gör nästan alltid lite justering av färger i Google photos samt någon beskärning om det behövs. Även möjligheter till redigering förstörs tyvärr om kamera-app:en lägger på för mycket brusreducering och skärpa från början.

    Så några exempel-bilder, ber om ursäkt för extremt tråkiga exempel. För Nokia 7.1 har jag mestadels använt GCam eftersom den gett genomgående bäst resultat. Har tagit in bilderna i Lightroom för att kunna jämföra på ett strukturerat sätt men har inte gjort några ytterligare justeringar där förutom att jag ljämnat ut ljuset på några bilder så att bildparen ska bli jämförbara. Kan skicka original-bilder om nu någon skulle vara intresserad.

    2019_02_16_15_44_59_Lightroom.jpg
    1. Träd på gården. Använt Nokias inbyggda kamera-app. Här ser man hur alla detaljer i skogen flyter ihop tack vare för mycket brusreducering. Nexus 5X hanterar detta mycket bättre. Även om jag testar 7.1 med GCam så återger 5X mer detaljer på den här bilden.

    2019_02_16_15_36_56_Lightroom.jpg
    2. Kudde i fönsterljus. Här lyckas Nokia 7.1 med GCam få till skärpan bra. Nexus 5X använder på tok för mycket brusreducering här. Ser nästan ut som skakningsoskärpa så detta kan ju vara ett handhavandefel på 5X.

    2019_02_16_15_50_28_Lightroom.jpg 2019_02_16_15_50_57_Lightroom.jpg
    3 och 4. Utsikt i motljus, här lyckas Nokia 7.1 med GCam få en tekniskt bättre bild. Även mer detaljer i teglet på fasaden. Men jag tycker å andra sidan att "lens flares" på Nexus 5X är rätt fint och jag använder ofta detta på ett konstnärligt sätt i mitt fotograferande.

    2019_02_16_16_01_25_Lightroom.jpg
    5. Krukväxt, ganska jämt men lite för mycket skärpa och brusreducering från 5X så 7.1 med GCam tycker jag ger det bättre resultatet. Dock något för mättade färger på 7.1.
    Edit: när man kollar på den här bilden här på forumet tycker jag bilden tagen med 5X ser lite bättre ut. Men tror den har blivit lite nedskalad. I full upplösning ser man mer spår av överskärpning och komprimering vilket gör att jag tycker 7.1 är bättre eftersom där finns det lite utrymme för mig att göra efterskärpning om jag nu vill det.

    2019_02_17_18_49_56_Lightroom.jpg
    6. Cykelhandtag, fotograferat i glödlampsljus. Här gör 7.1 med GCam ett mycket bättre jobb med färgerna, de är nästan helt rätt. Bättre hantering av bruset trots högre iso. Här är jag faktiskt riktigt imponerad av 7.1! Iso runt 3000 är väldigt svårt även för en mycket bra kamera så jag tycker att 7.1 med GCam hanterar det här överaskande bra.

    Som sammanfattning kan jag säga följande:
    • Nokia 7.1 med GCam ger i de flesta fall bättre resultat än Nexus 5X medföljande kamera-app. Jag är nöjd men tycker det är synd att den medföljande kamera-appen levererar så sönderprocessade bilder när kameran uppenbarligen är kapabel till bättre resultat.
    Fler synpunkter:
    • Nokias medföljande kamera-app använder för mycket brusreducering och skärpa. Detta förstör resultat så pass mycket att foton tagna med denna app blir generellt sämre än de foton som tagits med Nexus 5X. Nokias kamera-app exponerar också något för ljust i de flesta lägen så det blir alltid någon del av bilden som blir helt utbränd.
    • Om man kör med en moddad version av Pixels kamera-app så blir resultatet med 7.1 i de flesta fall bättre än vad 5X lyckas med (om man använder dess medföljande kamera-app). Dessutom kan man få ut raw-bilder som man kan jobba vidare med.
    • Det Nexus 5X framför allt förlorar på när jag jämför med GCam på Nokia 7.1 är att bilden är för mycket processad. Jag har inte haft möjlighet att testa GCam på 5X då jag inte hittat någon mod som fungerat där (har dock inte letat speciellt mycket). Jag skulle gissa att 5X med denna app skulle prestera aningen bättre än 7.1. Har testat lite med OpenCamera som kan ge ut raw-bilder men jag har inte lyckats ställa in den app:en för att ge raw-bilder som ger ett tillfredställande slutresultat.
    • Nokia 7.1 har generellt lite mer mättade färger, Nexus 5X ger ofta ett lite mer naturtroget (och tråkigare) resultat. Vad man föredrar är en smaksak. Raw-bilderna kan man ju själv justera som man vill ha dom.
    • Nexus 5X har en påtaglig "lens flare" vid motljus. Det kan man dock använda kretivt till sin fördel så jag tycker inte det är någon direkt nackdel.
    • Automatisk vitbalans vid svårt ljus är oftast något bättre på Nokia 7.1
    • Karakteristiken på jpg-bilderna är desamma för varje telefon oavsett vilken app som används
    • För visning av bilder på mobilens skärm så tycker jag egentligen att skillnaden mellan dessa handlar mest om tycke och smak. Men när man kollar bilderna på en större skärm så ser bilderna från Nokias kamera-app väldigt processade ut.
    • Har inte gjort någon hårdtestning av autofokus men känslan är att de är ganska likvärdiga, dvs ok för att vara en mobil.
    • Har inte testat så mycket på rörliga objekt, provade lite foto av en hund och där ser jag ungefär samma resultat, Nokia 7.1 med GCam är något bättre.
    • Har inte fotograferat människor, egentligen rätt viktigt :-) Men svårare att göra på ett reproducerbart sätt.
    • GCam har fungerat bra för mig, några mindre buggar finns dock, t ex så blir det lite konstigt när man ska gå från kamera-läget till Google Photos. Man kan välja att använda "gamla fotovisaren" men det läget fungerar inte bra för mig då redigerings-kontrollerna hamnar under navigationsknapparna (bakåt, hem, växla program).
    Som avslutning så tycker jag Nokia 7.1 är prisvärd om man vill ha ren Android, men ett 11 månader gammalt flaggskepp som S9 och P20 ger nog lite mer för pengarna. Dock har jag inte testat kamerorna på dessa på ett seriöst sätt.

    Edit:
    Lägger till några fler kommentarer...
    • Batteritiden är ok, betydligt bättre än 5X men det är ju förväntat. Efter en arbetsdag så ligger jag kl 22 på ca 60%, på 5X låg jag runt 40%. Inte en jättestor skillnad men om man t ex ska iväg på kvällen så ville jag gärna stödladda 5X medan man inte behöver vara orolig att 7.1 får slut på batteri. Efter 40 mil i bilen med Bluetooth och Spotify/SR Play så ligger 7.1 på 75% medan 5X låg på 40% efter samma sträcka (där är det ju lätt att ladda så det var inget jätteproblem).
    • Snabbladdningen känns långsammare på 7.1 än vad det gjorde på 5X trots att det står "laddar snabbt" på skärmen. Batteriet är ju också lite större men det förklarar inte hela skillnaden. Har endast testat med medföljande laddare.
    • Nu säljs Pixel 3 på Dustin, det tar ju bort min kommentar om att den är svår att köpa via jobbet. Dock är den ju fortfarande 3 gånger så dyr. I jämförelse känns 7.1 fortfarande mer prisvärd men hade min 5X pajat idag istället för tre veckor sedan hade det nog blivit pixeln trots avsaknad av 3.5mm-uttag.
     
    Last edited: 23 feb 2019
    Thomas Molinder, Effect, Tobbis och 3 andra gillar detta.
  19. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Fick Android 10 till min 7.1 idag. Har bara kört det några timmar men verkar rulla på bra.

    Dock så har telefonen en egenhet att ofta dra igång uppdateringar när jag sitter i bilen med Android Auto igång vilket så klart gör att allt blir väldigt konstigt...
     
  20. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Fick själv för ett par dagar sedan men har inte haft en jättebra upplevelse. Den totalhänger sig med jämna mellanrum, ofta när Chrome är inblandat. Har fått tvinga avstängning två gånger genom att hålla inne power-knappen i 10 sekunder. Även fastnat vid boot-loggan en gång.

    Dessutom funkar inte recent-apps menyn riktigt som innan (kör halvt gesture-läge med bakåt och mitten-knapp i navigeringsmenyn). Är jag inne i en app så får jag upp recent-apps om jag sveper upp (dock med default Home-app i bakgrunden, inte nova som jag kör), men är jag på hemskärmen så kan jag inte få upp recent-apps alla.

    Ska testa en återställning till helgen och se om det hjälper, gissningsvis så löser det segheten, men recent-apps-menyn känna som en bugg.