Jag var intresserad av Nokia i början av sommaren när jag såg att de var med i Android One projektet men ändrade mig när jag läste på olika telefoners forumdel på xda som klurar över att det inte finns någon officiell bootloader upplåsning.
Ang nyheten:
Så vi är tillbaka kring år 2012 när man behövde ett Java kort för att få S-OFF på HTC One X..
Korten varierade i pris. Antingen S-OFF som en service när man skickade iväg telefonen.
Eller betalade för en licens på ett Java kort som man använde mot sin egen hårdvara.
Eller ett oanvänt Java kort som kostade ...ja kommer inte ihåg men det var tusenlappar.
Men här blev situationen snäppet värre nu när inte ens detta går.
Det återstår att se hur länge det går att backa firmware på Nokia telefonerna, de kanske gör som Xiaomi och Apple och implementerar en anti-rollback
XDA publicerade en artikel igår, där en röd tråd är att det verkar blivit en trend att företagen antingen begränsar tillgången med tidsbegränsningar eller felmeddelanden eller helt och hållet som Nokia och Huawei, med argumentet att "med denna åtgärden kan vi säkerställa en säkrare upplevelse"
Xiaomi devices (not Poco F1) still have long bootloader unlock wait times
Som tur var att jag köpte min Mi Max 3 från tradingshenzhen med bootloadern redan upplåst, gäller att bara se till att inte råka låsa den igen genom att flasha stock firmware.
Click to expand...