Nokia Linux mobil N900

Discussion in 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' started by mikecomputing, Aug 30, 2009.

1. shaddack

shaddack Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur är integrationen med Google i N900. Gillar GMail-klienten i min Magic liksom att kalendern synkar och så. Kan man få lika bra integration med Googles tjänster med N900 som man kan med en Android-mobil? Klarar den inbyggda mailklienten N900 imap?

2. thompa

thompa Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Gmail och andra e-mailkonton fungerar utmärkt i min N900.

Övriga tjänster från Google, som Wave (vet inte ens riktigt vad det är), använder jag inte, men enligt youtube-filmer ska Wave fungera.

Ser riktigt fram emot mer arbete med att fixa så att Android fungerar tillfredsställande på N900, nu när man fixat så att det går att köra både Maemo och Android på N900.
    http://www.youtube.com/watch?v=yri4qOfP8T0

Det är också anledningen till att jag reggade mig här på forumet. Någon renodlad Android-telefon kommer jag aldrig att köpa.
    En telefon som är öppen för utveckling från användarna är det enda som intresserar mig.

3. shaddack

MINA ENHETER

Men då kör du den inbyggda mailklienten? Eller kör du via webben eller finns det någon GMail-klient för plattformen?

Tycker också Maemo och N900 är en intressant plattform. Gillar dock Android men öppenheten i Maemo verkar överlägsen på något sätt. Men varför välja? Man kan ju kompromissa och köpa en N900 också! :P Om det dessutom går att dualboota...

4. thompa

thompa Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör genom den inbyggda mailklienten då, ja.

Ingen aning om det finns eller kommer någon specifik klient för just Gmail, men jag har svårt att se någon poäng med det då det fungerar genom den vanliga mailklienten.

Det enda dåliga med mobilen hittills är faktiskt programvaran för GPS. Den känns som en extremt nedbantad variant i beta-version.
    Förhoppningsvis så kommer det en rejäl uppdatering för det framöver vad det lider.
    Det och bristen på stöd för något så självklart som MMS redan från start. En svensk kille håller på att utveckla en tredjepartslösning för MMS, men det ska inte behövas användarutvecklingar för att få sånt på en mobil som kom 2009 tycker man.

Men får man till stödet för Android fullt ut sedan så blir en redan nu suverän mobil helt jävla fantastisk.

5. shaddack

MINA ENHETER

Tycker Maemo ser klart läckert ut. Kollade lite på maemo.nokia.com!

Hur är batteritiden? De siffror jag sett ser det lite klent ut. Jag tycker min HTC Magic har dålig batteritid, ändå klara jag mig en dag på det jag gör men jag måste ladda den varje dag. Hur ofta behöver du ladda N900:an?

Var köpte du den? Jag hörde mig för på The Phonehouse och de skulle inte få in den förän vecka 5, tidigast.

6. thompa

thompa Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Beställde via Nokias webbshop. Fick min i början/mitten av december.
    De har den i lager nu också.

Batteritiden är väl sådär. Använder man den inte speciellt mycket så håller den ett dygn, alltså även natten medräknad.
    Men det varierar. Vid normal användning så får man nog ladda om den en gång per dag. Och ser att flera användare rapporterar om helt olika tider, så man får ta det där med en nypa salt. Och gärna stänga av allt man inte använder som drar kraft i onödan.
    Såg dock att det var något företag som höll på ett utveckla ett större batteri till N900. Inte för att det blir speciellt snyggt med en stor utbuktande klump på baksidan, men hellre det än kort livslängd.

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

På vilket sätt är Android inte öppen?