Du får det långa svaret ändå eftersom jag väntar på att House skall buffra klart ifrån någon rysk server innan jag kan kika på nästa avsnitt
Jag saknar det inte alls. Jag trodde att jag skulle sakna många saker. Widgets. Att kunna lägga upp hemskärmen som jag ville. Att jag inte kan roota och få bort reklam. Att jag inte kan byta bootsekvens. Att jag inte kan byta typsnitt. Att ikonerna är som de är. Att jag inte kan byta bakgrund.
Men om man bryter ner det så förklarar jag mig själv så här:
Widgets
WP har widgets. Eller nästan. Som widgets fast bättre. Det jag alltid störde mig på var att när man satt och pillade i Android fanns det få alternativ om man ville ha enhetliga skärmar gällande widgets. Det var alltid någon som såg annorlunda ut och samtidigt ett måste. Med live tiles har du inte det problemet. På din startskärm finns de appar du vill skall finnas där med den informationen du vill skall visas. Jag har bland annat wordfeud, vädret, gtalk, sms, samtal och facebook. Om något händer i någon av apparna visas det snyggt genom att dess live tile uppdateras med ett nummer, en symbol eller annan smart sak.
Hemskärmar
It's a waste. Varför ha så många hemskärmar? Det är massa tom luft som inte gör något glad. Det är nice att ha en bakgrund man kan titta på men ärligt talat har jag aldrig längtat tillbaka till samma upplägg som Android, Apple, Symbian, Meego och precis alla andra kör. Detta känns fräscht och funktionellt. Och det är precis vad det är. Perfekt balans.
Roota och annat
Det behövs inte. Det jag använde min rootning till var att göra saker jag inte annars kunde göra. Installera T-Backup för att ta bort bloat t.ex. Det finns ingen bloat här. De appar som var förinstallera, och inte var av mig önskade, tog jag bort utan trubbel. Långtryck, avinstallera, klart. Reklam finns i appar men inte alls så ofta som i Android. Det kostar mer med appar men eftersom jag alltid köpt appar ifrån Androids market spelar det mig ingen roll.
Bootanimation och typsnitt (plus massa annat sånt)
Behövs inte. Telefonen startar på 20 sekunder så man hinner knappt se bootanimationen. Skärmen är svart i 4 sekunder, det står Nokia i 13 och bootanimationen slängs fram i 3. För att få över till ikoner, typsnitt och annat så känner man inte att det behövs. Allt är enhetligt. Alla appar är på samma vis. Alla typsnitt är väl anpassade till det de används för. Sugen för att förändra försvann i bytet av OS av någon anledning.
Bakgrund
Kan vara viktigt. Jag kan bara ha bakgrunden på min låsskärm. När jag bytte var detta en sak jag trodde jag skulle sakna men WP har satsat på att ha all information du vill ha så smidigt som möjligt för dig. Det finns inte plats för någon bakgrundsbild i upplägget. Jag kan ändra min låsskärmsbakgrund och det räcker långt. Vill man ha en telefon för att se bakgrunden känns det vettigare att slänga iväg 1000 loppor på en bildram.
Så för att summera. Jag saknar ingenting som är bundet till Android som OS. Jag saknar vissa appar. That's it. Och apparna kommer fler och fler hela tiden. Alla "stora" finns. En del små saknas fortfarande. Men det kommer... Och de få appar jag saknar är ingenting som får mig att vilja dra upp min Xperia Ray ifrån lådan och gå tillbaka. Inte på långa vägar.
På min Lumia fungerar allt. Alltid. Det är nytänkande, smart och smidigt. Det är precis så jag vill att ett redskap som min mobiltelefon skall fungera.
Click to expand...