Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

1. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

men när i jävlars kommer uppdateringen då :D
    jag hatar oavsett tillverkare när dom säger nu har vi börjat rulla ut men så händer det inte ett smack ;)=

2. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Nu när det går att köra Android på Nokia N9 blir det nog ett köp av just denna istället. Äntligen får man lite appar i världens läckraste skal :).

3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det här var det enda som vart efter fallet på 1,5 meter. Med tanke på den hårda smällen vid landning rakt i hörnet på telefonen samt en hel del efterstudsningar trodde jag den skulle gå sönder ordentligt. Men detta syns knappt om jag inte tittar efter det.

4. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Hoppade av Iphone-tåget och klev på WP7 tåget igen med Lumian! :D

5. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Du hade nog tur där :) vidare tur att det inte var för 14dagar sedan när dem inte hade sopat asfalten

6. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Ni som bytt till L800, saknade ni androids öppenhet?

7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

androids öppenhet är ett kasst dragplåster när öppenheten inte är öppen så att säga ;) Jag saknar nästan ingenting... kanske bitvis saknar jag "mecket" men sen komemr jag snabbt ihåg varför android är så jävla dåligt som det är.. just pga mecket och då är jag glad igen ;)

Vidare saknar jag något fåtal appar men överlag är det helt ok. Det som sliter mig itu nu är om jag ska sälja min galaxy nexus och lumia 800 och köpa en lumia 900 eller om jag ska sälja min lumi a800 och behålla min galaxy nexus... jobbmässigt änsålänge så är min android smidigare då jag jobbar som sysadmin i unixmiljö men utom ett par mindre punkter så vinner fan windows phone på precis allt.

Last edited: 1 apr 2012
  8. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Jo, men för mig känns det som att "mecket" har blivit en del av android. Att just kunna sätta sig ned en lördagkväll och dra in senaste ROM:en, eller kunna ändra blinkhastigheten på notifikations-LED:n. Tror att jag skulle sakna det om jag gick till WP7.

9. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag saknar det inte. Känner mig snarare befriad från allt flashande och sådant.

10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Korta svaret: Inte alls.

Långa svaret: Nej, inte alls.

Jättelånga svaret: Kommer ifall efterfrågas ;)

11. greenjuice

greenjuice Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 15
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    /e/OS
    Övrigt:
    Surface Laptop 3 & Macbook Air M3
    Huvud på spiken. Jag känner precis samma sak - saknar inte det. Tyvärr är det ingen "öppenhet" hos Android när man inte får uppdateringar till sin mobil när det behövs för att fixa buggar och andra problem. Då är man låst till sin mobils tillverkare. Förvisso finns ju flashande och romar men det är inte därför jag betalar 5000-6000 kr för en smartmobil. Då förväntar jag att den ska vara bra.

Det som är bra med WP är att det finns en kamera-knapp och att det går fort att fota bilder och posta dem på Twitter och Facebook. Jag var ute i skogen idag och tog ibland bilder och postade dem på nätet. Jag satte på sparbatteri-läge. När jag var på väg hem så var batteriet 73% kvar. Med min android-mobil så brukar det under 50% eller mindre. Dessutom hade jag inte FB-app eftersom den sög mkt batteri. Men nu med WP behöver jag inte tänka på vilka appar eller andra som drar batteritid. Bekvämt.

12. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nej, men samtidigt så har jag aldrig varit någon meckare heller annat än att byta launchers och göra snyggt och så.

Man får ha överseende med nackdelarna och njuta av fördelarna, jag njuter mest nu av smidigheten och flytet :-)

Sent from my Lumia 800 using Board Express

Last edited: 1 apr 2012
  13. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du får det långa svaret ändå eftersom jag väntar på att House skall buffra klart ifrån någon rysk server innan jag kan kika på nästa avsnitt ;)

Jag saknar det inte alls. Jag trodde att jag skulle sakna många saker. Widgets. Att kunna lägga upp hemskärmen som jag ville. Att jag inte kan roota och få bort reklam. Att jag inte kan byta bootsekvens. Att jag inte kan byta typsnitt. Att ikonerna är som de är. Att jag inte kan byta bakgrund.

Men om man bryter ner det så förklarar jag mig själv så här:

Widgets
    WP har widgets. Eller nästan. Som widgets fast bättre. Det jag alltid störde mig på var att när man satt och pillade i Android fanns det få alternativ om man ville ha enhetliga skärmar gällande widgets. Det var alltid någon som såg annorlunda ut och samtidigt ett måste. Med live tiles har du inte det problemet. På din startskärm finns de appar du vill skall finnas där med den informationen du vill skall visas. Jag har bland annat wordfeud, vädret, gtalk, sms, samtal och facebook. Om något händer i någon av apparna visas det snyggt genom att dess live tile uppdateras med ett nummer, en symbol eller annan smart sak.

Hemskärmar
    It's a waste. Varför ha så många hemskärmar? Det är massa tom luft som inte gör något glad. Det är nice att ha en bakgrund man kan titta på men ärligt talat har jag aldrig längtat tillbaka till samma upplägg som Android, Apple, Symbian, Meego och precis alla andra kör. Detta känns fräscht och funktionellt. Och det är precis vad det är. Perfekt balans.

Roota och annat
    Det behövs inte. Det jag använde min rootning till var att göra saker jag inte annars kunde göra. Installera T-Backup för att ta bort bloat t.ex. Det finns ingen bloat här. De appar som var förinstallera, och inte var av mig önskade, tog jag bort utan trubbel. Långtryck, avinstallera, klart. Reklam finns i appar men inte alls så ofta som i Android. Det kostar mer med appar men eftersom jag alltid köpt appar ifrån Androids market spelar det mig ingen roll.

Bootanimation och typsnitt (plus massa annat sånt)
    Behövs inte. Telefonen startar på 20 sekunder så man hinner knappt se bootanimationen. Skärmen är svart i 4 sekunder, det står Nokia i 13 och bootanimationen slängs fram i 3. För att få över till ikoner, typsnitt och annat så känner man inte att det behövs. Allt är enhetligt. Alla appar är på samma vis. Alla typsnitt är väl anpassade till det de används för. Sugen för att förändra försvann i bytet av OS av någon anledning.

Bakgrund
    Kan vara viktigt. Jag kan bara ha bakgrunden på min låsskärm. När jag bytte var detta en sak jag trodde jag skulle sakna men WP har satsat på att ha all information du vill ha så smidigt som möjligt för dig. Det finns inte plats för någon bakgrundsbild i upplägget. Jag kan ändra min låsskärmsbakgrund och det räcker långt. Vill man ha en telefon för att se bakgrunden känns det vettigare att slänga iväg 1000 loppor på en bildram.

Så för att summera. Jag saknar ingenting som är bundet till Android som OS. Jag saknar vissa appar. That's it. Och apparna kommer fler och fler hela tiden. Alla "stora" finns. En del små saknas fortfarande. Men det kommer... Och de få appar jag saknar är ingenting som får mig att vilja dra upp min Xperia Ray ifrån lådan och gå tillbaka. Inte på långa vägar.

På min Lumia fungerar allt. Alltid. Det är nytänkande, smart och smidigt. Det är precis så jag vill att ett redskap som min mobiltelefon skall fungera.

14. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Har den någon notifikationslampa? Eller en självsläckare á la Meego?

15. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Helt lampfri.

16. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Det var ju en liten drawback ...

17. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Så som du beskriver det kände jag det förra sommaren då jag köpt min iphone 4. Vilken skärm, vilken upplösning och vilket flyt! Enkelt som du beskriver det, inget bloat... ios! Appar i mängder, air teknik med appletvn osv.

Men som jag skrev som kommentar i ett annat inlägg du skrev... snart har du "ledsnat" och kravlar tillbaks till kära android. :)

Dels för luren, dels för os och detta forumet. ;)

Sent from my Galaxy Note

18. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det är möjligt men då har man ju i alla fall testat ;-)

19. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag kommer inte kunna gå tillbaka! Just pga att jag är en sån oerhörd flytbög som mina kompisar så snällt kallar mig (samt jag själv faktiskt). Varje gång jag pillar med en Android numera (ICS inkluderat) så finns det inget flow i det hela så att säga. Så varför jag skulle gå tillbaka till något som jag blir irriterad av att använda förstår jag inte. Jag har lämnat Android bakom mig på riktigt. Har bara kvar min Play så jag har en bärbar konsol för emulatorer. Det är den grym på.

Samt allt flashande och moddande vart en belastning i slutändan. Jag vart aldrig nöjd med hur det såg ut även om det var snyggt. Ändrade detaljer hela tiden. Det vart faktiskt jobbigt på riktigt för jag kunde inte sluta hålla på att pilla hela tiden.

Last edited: 2 apr 2012
  20. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag kan nog tänka mig gå tillbaka den dagen os:et faktiskt är färdigt, dock tvekar jag att det nånsin kommer hända. Just nu känns det som en enda lång beta som man hela tiden rättfärdigar användandet av genom att fläska på fetare lurar men ingenting görs åt det existerande problemet.