Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

1. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    I dåligt ljus brusar det oftast friskt ja och då har man ju inte tillgång till den ngt kraftigare blixten som man har i en kompakt. Små sensorer och svagt ljus lirar lixom inte ihop men att Nokia misslyckats i detta fall är ett faktum...

Sent from my Lumia 800 using Board Express

2. Tapani

Tapani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet inte, jag. Själv tycker jag att kameran är grym, och de familjemedlemmar och vänner som hittills klämt på min mobil håller med. Fast så jämför vi inte kameran med en systemkamera heller. Ingen av oss försöker ta några proffsbilder där målet är att fånga en perfekt bild, snarare är målet att fånga en upplevelse och det tror jag Lumia 800 är mer än kapabel till.

3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 119
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Vet inte hur det är med vanliga facebook appen men lumian komprimerar tyvärr bilderna för mycket för min smak när man direktuppladdar till fejan t.ex. Man ser lätt artefakter från komprimeringen.

Men hur som helst Lumian gör det roligt att fota vilket ingen annan mobil har gjort för mig. Bättre med lite halvtaskig kamera och ha roligt o fota med den än en mobil med bättre kamera fast ingen kamera knapp för då skulle jag ändå inte använda kameran. Går ju som sagt också att redigera korten om så önskas. Tycker bilredigering är kul så jag kan leva med det.

Last edited: 27 maj 2012
  4. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Alla Instagramar väl ändå nu för tiden, så hur bilderna blir spelar mindre roll ;)

5. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 119
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Haha sant ja. Många slänger på något 80-tals filter eller whatever. Passar en del foton men långt ifrån alla. Så träligt när nåt blir så stort så det tar över överallt typ.

6. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ljudproblem

Jag har noterat att det varit tal om någon ljudbugg av något slag, men att någon av de senaste uppdateringarna skulle ha rättat till det? Den senaste uppdateringen jag har, på min Lumia 800, är den med 12072 på slutet, och jag tror inte det utkommit någon efter den.

Så till min fråga; i början så var det ofta strul med handsfree, alltså när man pluggar in hörlurar. Antingen hördes det dåligt eller så hördes jag dåligt. Testar man över Skype så är det perfekt, men det kanske inte är så konstigt?

Nu på senare tid strular även ljudet när jag pratar utan lurar, det hackar tydligen när jag pratar, och jag hör inte så bra som jag vet att man kan.

Hur löser jag detta? Jag älskar telefonen förövrigt men fula tankar infinner sig att man kanske ska återgå till något annat? Jag vill ju inte lämna Nokia, för luren är klockren, men när ljudet strular så känns hela telefonen problematisk. Ljudet och att kunna göra sig hörd, är ju faktiskt bland det mest primära med en telefon.

Jag kan väl tillägga att jag är sugen på en 900, och kan ju vänta in den. Men är det någon som känner igen ljudstrulet?

MVH

7. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 119
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nix har aldrig haft ljudstrul förutom den beryktade ljudbuggen som fixades med 12072 programvara som vi båda kör. Samtalskvalité är grym på min.

8. Murer

Murer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag kan nog faktiskt säga att Nokia N8 kan ersätta en kompaktkamera på resan. Jag var grymt nöjd med den kameran, vilket gör mig väldigt besviken på Lumian. Nokia som länge hade kameror som deras ess i skjortärmen.

En PureView med WP hade varit suveränt. :)

9. Nobody

Nobody Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu har även jag hoppat på lumia-tåget. Riktigt fin telefon. Men funderar över ett par saker.
    - Går det att stänga ner appar i fönstret som kommer upp när man håller in tillbaka-knappen, något i stil med hur det är på ics?
    - Hur synkar man sina kontakter till facebook/twitter på enklaste sättet?
    - Kan man byta startsida på IE?

Har säkert fler frågor, men inga som jag kommer på nu!
    Mvh Marcus

10. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag saknar också en stängningsfunktion för multitaskingen. Det enda sättet att stänga fönster är att trycka på tillbakaknappen när du är på hemskärmen. Det blir många klick och man kan inte välja specifika fönster. Apparna som ligger i multitaskingen drar iofs inga resurser (tror jag) men det vore mer lättöverskådligt om det gick att stänga fönster.

Det går inte att byta hemsida i IE utan krångel. Facebook och Twitter har jag ingen koll på :).

Nobody gillar detta.
  11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Facebook och Twitter är ju bara att lägga till som ett konto på telefonen. Allt synkas automatiskt sen.

Appar behöver du inte stänga av. Det berör inte systemet över huvud taget.

12. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 119
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    "Pinna" den sida du vill ha som startsida på hemskärmen istället för själva IE ikonen. Så kommer du till den sidan du vill varje gång du starta explorer. Fulfix men det funkar bra.

Nobody och Stedad gillar detta.
  13. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
  14. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Aah, det blir bättre med dessa inställningar men jag är extremt missnöjd ändå. Jag kommer faktiskt att byta tillbaks till SGS2 bara på grund av kameran, så kass tycker jag att den är på Lumian.

Det finns såklart andra saker som också påverkar beslutet men kameran är den sista spiken i kistan om man säger så :)

15. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 119
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Pga att jag enbart har min Lumia som vardagskamera och enbart laddar upp lite kort på fejanlite löst så lider jag inte så mycket av den undermåliga kvalitén. Använder ju som sagt enbart lågupplösta kort på fejan och där spelar det ingen större roll för min del om ett kort har lite brus i mörka partier eller inte är så skarpt och fint i full storlek.

Hade jag använt den till att ladda upp kort till min personliga portfölj så hade jag aldrig i hela h*lvetet kunnat använda mig av dess kort pga kass kvalité.

Så för mig beror det på användningsområde. Kort på fejan duger den fullt dugligt till för mina behov.

Sen så är det ju lite så om man ska vara petig att i många fall så tar denna kamera mer "naturliga" kort än andra kameror. Bilder ser ofta inte så varma och kontrastrika ut i verkligheten som iPhone 4S kort kan göra till exempel. Bara det att det tilltalar ögat mer. Men det behöver inte alltid se naturligt ut för det. Naturligt ser tråkigt ut i många fall även om det kanske är "korrekt".

Men som sagt till fejan duger den gott åt mig. Men min privata sida skulle aldrig få se ett endaste kort från denna kamera.

16. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Visar er wifi alltid full signalstyrka då ni är anslutna?
    Coolt att man kan använda datorns internet för att surfa via usb. Visste inte om detta förens nu.

17. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ett tips när ni pinnar en websida är att zooma in innan ni pinnar, zooma som ni vill att tilen ska se ut. Blir ju annars ofta ganska så litet på tilen.

greenjuice, Stedad och dannejanne gillar detta.
  18. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 119
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    För att återgå till korten. I helgen tycker jag kameran har presterat bra. Eller den har väl presterat likvärdigt den senare tiden rättare sagt. Fullt dugligt för facebook bilder i mitt tycke. Visst zommar man in på originalen så ser det kanske inte jätteskarpt ut på alla hörn och kanter i bilden eller fokus kanske inte ligger 100% korrekt i alla lägen. Men jag ser i alla fall inget fel på färgerna och grönsticket som vi talar om är numera väldigt sällsynt för min del.

Jag visar inte dessa för att säga hur bra de är. Utan vad man kan förvänta sig. Dessa är för små för att avgöra mycket men färger kan man se i alla fall. Jag har inte korrigerat färgerna på ett enda av dessa kort. På något av dem har jag lagt på lite extra kontrast men det är allt. Numera har jag istället höjt kontrasten till "high" i kameran då jag tycker det behövs. Vitbalans/scen står på auto hela tiden numera.

Här är några smakprov från i helgen.

Last edited: 28 maj 2012
  19. Dragonevo

Dragonevo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Min snurrar med 12070 hur får man in 12072 i den zune hittar inte den??

20. Nobody

Nobody Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag var lite för snabb med min fråga, det ordnade sig! men tack ändå :)