Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

1. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 234
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tror inte Nokia hade vunnit något på att hoppa på android istället.

Det skulle bara bli en telefon i mängden och med tanke på att androidare är väldigt hungriga på specs så hade ju inte lumian dugit med android i sig och inte många skulle köpa den fast de tyckte den var välbyggd.

Vilket de än valde så skulle de ha det lika svårt som idag. Men jag tycker de valde rätt helt klart.

2. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Det är mycket möjligt att Microsoft köper upp Nokia. Men till och med då hänger Nokias framtid på WP8. Och visst ser det lovande ut men varken du eller jag kan vara säkra på att WP8 blir en framgång. WP7 såg riktigt bra ut också men marknadsandelarna har ökat väldigt lite under 2 år. Hade dem brett ut sig kunde dem överlevt på en mindre nivå oavsett vad som hade hänt med Windows.

Visst är det tuff konkurrens hos Android men LG och Sony har överlevt fastän dem går upp mot större aktörer som Samsung.

Nokia blöder pengar pga att Symbian håller på att dö men Lumia säljer inte tillräckligt bra för att komma ikapp med förlusterna. Faktum är att ingen vill sälja WP7 mobiler men alla vill sälja Android (tyvärr). Elop sa det själv sist: "Vi har inte lyckats övertyga kedjor att sälja våra mobiler". Detta problemet hade dem inte haft om dem släppt Android mobiler. Amerikanska operatörer hade satsat på dem och butikskedjor också

Som det ser ut nu hänger deras framtid på WP8. Och jag hoppas det går bra för Nokia är ett av dem få kvalitetsföretagen kvar idag. Men jag skulle inte påstå att det är garanterat, snarare 50/50, Microsoft har gott om misslyckanden också fastän dom har miljarder i fickan

3. Tapani

Tapani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vore väldigt trist om WP skulle gå under. Tycker själv efter att ha haft Android i över ett år och efter att ha lekt med iOS att det är klart mycket bättre - åtminstone för mig. Om de lyckas förbättra det ännu mer med WP8 så vore det fantastiskt, och när Win 8 kommer till datorer och tablets tror jag andelen WP-mobiler kommer att öka något. Förhoppningsvis satsar dom på någon teknik som kopplar samman alla Win 8 prylar på ett snyggt och bra sätt :-)

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det sjukaste är att detta är en av de sakerna jag någonsin hoppas mest på skall fungera. Nokia, WP och så vidare.

De har skapat något helt nytänkande som fungerar bättre än sina konkurrenter. Om man lyckas få folk att förstå det de idag missar lossnar det ordentligt för WP och Nokia. Mardrömmen är att man om 10 år sitter och säger "Ja när jag var runt 30 hade Windows ett jäkla fint OS som slog allt annat på fingrarna, synd att det konkade".

Jag vill inte tro annat än att de lyckas! :)

5. Bobby83

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Ja jag vill gärna också att dem lyckas. Främst för att konkurrens är bara bra för oss konsumenter och för att själva idén med 4 skärmars ekosystemet (mobil,dator,tablet, xbox) låter fantastiskt för min del

Spela upp en video på min desktop och sedan plocka fram mobilen och fortsätta titta på samma smidiga sätt som Apple har gjort i sitt ekosystem bara som exempel. Eller spela plants vs zombies på pc och sedan fortsätta på samma ställe i min tablet.

6. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Nokia har en patentportfölj som är värd 500% mer än börsvärdet, så Nokias ras i försäljning misstas lätt för att företaget är billigt och att det innebär mindre värt.

Tänk liknelsen -> en billig lägenhet på strandvägen. Den är inte mindre värd bara för att den är billig. Tvärtom är den en mycket värd men priset är lågt. Stor skillnad men folk gör ofta en tankevurpa där.

LG och Sony säljer ju inte i närheten av lika mycket telefoner som Nokia, och har aldrig gjort, och kommer aldrig att göra. Så jag förstår inte din poäng?

Hade amerikanska kedjor satsat på dem då? Vad är AT&T gjort, då? Jo, gjort sin största reklamkampanj någonsin på Lumia 900. Verizon är på gång med någon ny Lumiamodell. Så att säga att satsningen hade blivit större i USA med annat OS är hyfsat fel.

MS har aldrig varit nere för räkning på allvar någon gång, men det har ex Apple, men de fick hjälp. Av vilka? Jo, MS och Gates ville stödja sina konkurrenter då de ansåg att det skulle missgynna utvecklingen om konkurrensen försvann. Dessutom fanns det starka band mellan honom och Steve Jobs.

MS är stabilare än Apple, inte samma toppar, men framförallt, inte samma dalar.

Det är ju det som hela poängen med W8 och ARM-processorerna bygger på. Att i och med det så kan allt bli ett, cirkeln sluts och det ska inte spela någon roll vilken enhet du har närmast, du ska alltid kunna komma åt det du vill, var du än är.

Du kan även lägga in TV i det systemet om du vill då flertalet av dagens smart-tv har inbyggda webbläsare, Skype, och vissa har t.om dubbla proccessorer, inbyggd Wifi och Blåtand. Man väljer själv hur många enheter man vill ha i sitt egna (men samtidigt globala) ekosystem.

Där verkar W8 bli unikt då ingen annan har exakt samma plattform i alla led.

Eller läsa ett mail på halva plattan och kolla film på andra halvan. Det kan du på W8-plattor, men inte på iPad. Exempelvis.

Last edited: 16 jun 2012
  7. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Om man nu skulle falla för frestelsen att köpa en 900, så vet jag att kontakter och kalender inte är några problem, men jag undrar över sms:en? Är det någon som har koll på det, det jag vet är att det kan vara svårt (omöjligt?) att flytta mess mellan olika märken, men mellan ex iPhones ska man kunna överföra sina mess på, och då antar jag att Nokia också har den funktionen. En jävligt viktig funktion, anser jag.

8. Bobby83

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Nokias patentportfölj är värderat till 7,5 miljarder (generöst räknat) så vet inte vad du pratar om med 500% mer än börsvärdet.

Då kanske du borde ta och läsa det jag skrev en gång till. Sony säljer inte i närheten av lika mycket telefoner som Nokia gör. Ändå går dem med i vinst av att sälja Android med så pass låg volym. Därför är det obefogat att säga att Nokia skulle aldrig haft en chans i Android världen

AT&T är 1 operatör. Alla operatörer i USA säljer nån form av Android mobil. Sist jag kollade är 10 distributörer bättre än 1. Verizon är inte på gång med nån ny "lumia" modell. Dem hade planer på att sälja WP7.5 tidigare men la ner planerna. Det du pratar om är ett rykte gällande WP8

Ok? Vad har Apple med saken att göra? Har aldrig påstått att MS har varit nere för räkning. Däremot har dom övergett flera produkter tidigare. Bland annat Zune, Kin, Windows Mobile och förmodligen Windows Phone 7.5 i framtiden

9. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag hittade inget sätt att kopiera sms när jag böt till 900. Några sms följde med, men jag antar att de ligger på SIM-kortet.

10. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 234
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Klart de överger WP7.5 i framtiden det faller sig väl naturligt. På samma sätt som Androids gamla versioner inte direkt stöds numera. Zune mattas ut men ersätts av active sync. Saker och ting faller i glömska det är en del av livet och utvecklingen.

Sent from my Lumia 800 using Board Express

11. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

När aktien sjunker så sjunker börsvärdet, men patentportföljens värde är ju fortfarande intakt. Bara för att ex börsen rasade förra veckan, så betyder inte det att folk inte köper telefoner. Marknaden (börsen) grundar sig väldigt mycket på psykologi och speglar inte alltid verkligheten.

Det är nog du som ska läsa lite noggrannare. För vad jag vet så har ingen sagt att Nokia inte hade haft en chans med Android, det jag sa var att man inte hade haft lika lätt att diversifiera sig, vilket man är väldigt inriktad på, vilket man poängterar att man ska göra ytterligare med W8, och som rimligtvis bör vara av vikt i en värld där mycket är relativt lika.

Det är inte endast en OP som säljer Nokia, även om det inte hade varit illa pinkat om det bara vore AT&T då de är störst. Dessutom gör de sin största satsning med Lumia.

“We’ve had a great start with T-Mobile and AT&T,” he said “But that’s just a start.”

http://wmpoweruser.com/nokia-to-produce-a-unique-windows-phone-for-every-us-carrier/

Du ser, även du klumpar ihop alla märken och säger Androidmobiler (även om din lilla särskrivning var ett tappert försök att inte klumpa ihop det). Det var just det Nokia ville undvika.

Kan man tycka, men inte om priset i det långa loppet är att det egna varumärken urholkas till fördel för Google, vilket är fallet med gruppen "Androidmobiler".

Fel.

"Verizon Wireless has said it’s preparing to add a new Nokia model to its line-up. Weber’s comment suggests this will be a differentiated product."

http://wmpoweruser.com/nokia-to-produce-a-unique-windows-phone-for-every-us-carrier/

Man måste dra igång projekt om man vill lyckas. Klart att vissa läggs åt sidan då alla aldrig blir lika lyckade. Det gäller alla de stora bolagen.

Men det är ju till förmån för W8, vilket är att avrunda det ena för att man skall inleda något mer uppdaterat och mer marknadsanpassat. Kan knappast ses som ett misslyckande.

Ok. Ska kolla med Nokias support på Måndag.

@ Apropå kalendersnacket:

"As part of the series of blog posts explaining the apps that will come as a part of the Windows 8, Microsoft today detailed the new Calendar app. The new Calendar app is a great example of Metro-style app done right. Its simple, easy and effective to use"

http://wmpoweruser.com/microsoft-details-calendar-app-in-windows-8/

Fan vad gott, men även ganska väntat. W8 kommer innefatta en riktig kalender.

12. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

13. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nu är batteritiden på min Lumia riktigt kaos! Har varit utan laddning i 10 timmar och har nu 1 timma återstående, wtf!? Inte ens använt den mycket idag...

14. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Har du installerat något spel under den tiden? Det hände mig en gång och då var det ett Windows live-spel som spökade. Blev normalt efter avinstallation.

15. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 234
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Mitt batteri spökade också en gång. Det var nåt spel (Wizard's Tower eller nåt sånt). Efter avinstallation vart det bra igen.

16. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Batteritiden som bara blir bättre och bättre. Min har 67% efter 15 timmars användning då jag ringt i nån halvtimme, skickat runt 20 sms, spelat en del och lite annat. Det gör att telefonjäveln håller i två dygns konstant pillande. Det måste, utan problem, ge tre till fyra dagar på normal 3G/wifi om man är rejält snål med användandet då man t.ex. är utomlands.

/nöjd

17. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Visst är det trevligt. Jag har blåtand, gps, 3g, wifi.. ja hela helvetet igång konstant och den håller lätt i 1,5-2 dygn.

18. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 234
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Ja det är så jävla skönt att aldrig behöva stänga av wifi etc.!

19. n_sandstrom

n_sandstrom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Så, att min vägrar surfa över 3g då wifi är igång, det är alltså en bugg, och inte en funktion? :P

20. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Den väljer alltid wifi om det finns tillgängligt.