Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

1. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Om du inte tror att Nokia kan påverka OSet så ring NC och fråga. Nokia och MS är partners, kanske kan vara bra att komma ihåg.

Sedan sa jag inte att Nokia skräddarsyr WP, utan att MS anpassar mjukvaran mer till Nokia än för övriga, och att Nokia är med i hela ledet och påverkar. Det är liksom det som är poängen med deras samarbete!

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

"Okej"!

Hur ser du att MS skräddarsyr OS:et för Nokias fördel i den länken du la upp menar du?

3. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Vad jag vet har jag icke påtalat att någon länk ska påvisa detta, utan de sista länkarna jag haft med har handlat om de nya funktionerna som kommer i WP8. Om du inte insett, eller tror, att Nokia har eller får fördelar pga samarbetet med MS, så vet jag faktiskt inte vad jag ska säga. Vad tror du samarbetet går ut på? Varför tror du ex MS bekostat reklamkampanjer etc för just Nokia?

Den enda mobiltillverkaren som får möjlighet att påverka MS mjukvara är Nokia. Pga att det är den enda mobiltillverkaren som MS samarbetar med. Simple as that.

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag ger upp. Igen.

dannejanne gillar detta.
  5. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Var står det att man inte måste trycka på någon knapp för att se det? Det är ju bara nya funktioner för låsskärmen, man måste ändå väcka telefonen för att se låsskärmen.

6. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Ja precis. Om det vore en aktiv standbyskärm hade batteriet slukats på ett par timmar (hela skärmen är ju aktiv där).

7. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Som det är idag så ser man ju missade samtal och mess på hemskärmen även om man inte låser den. Alltså om ex sitter och messar/pratar så ser man det på hemskärmen. Så vad tror du vitsen blir att det ska synas på den så kallade låsskärmen? Det syns ju där redan idag. Förklara gärna närmare.
    Jaså, så N9s batteri håller bara några timmar? Minns du Nokias Symbianmodeller som signifikativa lurar med dåligt batteri? Tittar man på specen så ser batteriet på N9 minst lika bra ut.

En annan sak som jag fann intressant är att WP 7.5 har använt sig av Qt i sin utvecklingsteknik, något som även Nokia använt i Meego i N9.

Om det nu är så banalt att det endast syns på en sk vanlig låsskärm så förstår jag inte varför man tar till sådana rubriker, då det inte är särskilt anmärkningsvärt.

8. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Missade samtal, sms och mail syns redan på låsskärmen idag. Utöver det i WP8 kommer tredjeparts-appar kunna lägga till notifikationer där. All läckt information om WP8 får väl ses som anmärkningsvärd i dagsläget?

N9 har bara en svart skärm (släkt AMOLED=drar inte ström) med några få textrader. På bilden du länkade är hela skärmen aktiv och om den visades hela tiden skulle batteriet ta slut väldigt fort. Det var just den bilden jag syftade på, inget annat.

Nu drar jag mig ur den här diskussionen.

9. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

N9 visar det du ser på Lumia när du trycker in strömknappen.

Nokia kallar det 'home screen mode'. Så sk aktivt passningsläge påverkar inte batteriet, i alla fall inte i den utsträckningen du vill ha det till. Du tog ju upp detta med dålig batteritid en annan gång när detta var på tal.

10. Gryph

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Utgår bara från länken du gav, står ingenting om att något skulle visas på skärmen hela tiden, bara att t.ex tredjeparts-appar kan visa info på låsskärmen. Samt att man kan sätta en bakgrundsbild.

Men kanske det bara är jag som är blind och inte hittar det så kopiera gärna texten från länken som säger att man kan se det utan att låsa upp telefonen.

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Okey. Jag ger inte upp. Det måste gå att resonera. Ingen är helt förlorad.

Nej. Det stämmer inte. Det ser inte alls likadant ut.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/nl3VOAf15BU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
    http://www.youtube.com/watch?v=nl3VOAf15BU&feature=relmfu

Ge mig en länk på vart de informerar om "home screen mode". Det enda jag hittar när jag söker är instruktionsböcker ifrån Nokia som inte alls säger samma som dig.

Din första länk är fortfarande inte alls något bevis för att vi får se en likadan låsskärm på våra WP-telefoner som vi idag ser på N9:an. Det är liksom det som är hela grejjen.

Om du inte förstår nu så får du gärna översätta mitt inlägg till ditt språk och sedan tillbaka till skriven svenska för då förstår jag inte hur du inte kan förstå längre.

Last edited: 28 jul 2012
  12. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag sa inte att det ser likadant ut, jag sa att man ser samma saker, alltså kl, samtal, mail/mess. Vilket man gör.

"Alla sitter med sina "titt å klapp"-telefoner utom jag, för jag har en Nokia N9 som alltid visar både klocka , epost, sms/mms och eventuella missade samtal i väntelägesskärmen. Har inget behov av att ständigt sitta å fippla med den."

http://www.meegosweden.com/index.php?option=com_kunena&view=topic&catid=21&id=27511&Itemid=245#27562

"Active standby mode is available as usual, only here Nokia calls it Home screen mode."

Ovan står det att det är samma sak som active stanby,

http://www.gsmarena.com/nokia_asha_302-review-758p3.php

Jag har svårt att bevisa något som inte finns utgivet, men oavsett vad, så har jag mycket svårt att se att Nokia ska utelämna en mycket förträfflig funktion i sina kommande Lumiamodeller, i synnerhet då de tog med det i N9 och det kommer säkerligen medfölja i nästa Meegolur.

Last edited: 28 jul 2012
  13. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Låsa upp behöver man ju inte ens göra idagsläget, och när det står 'lock screen' så innebär det i låst läge. Givetvis utan att man låst upp den.

14. Gryph

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Menade väcka telefonen. Alltså se det utan att trycka på någon knapp.

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är alltså inte ens ett rykte på nätet?

Så det är alltså bara något du hoppas på?

16. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Allt prat om Meego här har gjort mig nyfiken. Eller jag sneglade på en redan innan jag köpte min WP faktiskt. Hur som helst har jag köpt en N9 nu som jag får senare nästa vecka. Mest för att jag är nyfiken och testa det andra systemet som har likadan kropp. Så det ska bli intressant. Tänkte dessutom låta den ersätta min Xperia Play som backup telefon då det finns emulatorer till Meego.

Ska bli ytterst intressant att jämföra systemen.

17. Ekman

Ekman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Hej! Köpte idag en lumia 800. Verkar fint med windows lur. Dock så märkte jag när jag satte på display skydd att det finns ett litet glapp i sidled i nedre delen av displayen. Dvs den är lös. inte mycket men om man pressar tummen där o vickar fram o tillbaka så känner man ett litet glapp. Är det att försöka DOA den?

18. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Om skärmen är lös ska du absolut få en ny telefon. Beror väl på hur hårt du pressar också, men vid normalt användande ska den inte kännas lös.

19. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Gör du som vanligt och analysera den grundligt, ska bli mycket intressant att se vad du tycker.

Jag tror faktiskt att Meego är det bästa OSet på marknaden, och om inte WP blir den jättesuccé som krävs är nog Meego ett ypperligt alternativ. Bra att de väckte nytt liv i Meego så marknaden kan bekanta sig med det, så det inte blir en helt ny grej ifall de skulle bli prio ett.

Dessutom, Meego har ingen licenskostnad för Nokia, så det skulle passa väl i företagets billiga telefoner. Meego är extremt effektivt, man kan bygga förhållandevis kompetenta mobiler med billiga, "lågklockade" och strömsnåla processorer.

Meego har en bas av många appar redan idag. Precis runt hörnet finns en "broprogramvara", som kommer att göra det möjligt att köra Android-appar på Meego - det är nog den viktigaste komponenten om man vill ha en framtid för Meego. Bägge är ju Linux OS, så det är möjligt tekniskt.

Det finns som sagt N9 som några flashat om till Android.

dannejanne, hoppas du diggar det :)

Edit: varför köpte du en nu, när Nokia aviserat att det kommer uppföljare till hösten?

Last edited: 29 jul 2012
  20. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Därför att jag fick en i stort sett oanvänd för bra pris. Älskar detta bygge dessutom. Samma telefon, två olika system! Mest nyfiken dock, så då vill jag inte vänta och dessutom köpa något nytt till dyrare pris. Samt denna kommer ersätta min Android som sagt. Tror jag kommer gilla Meego bättre än Android.

Last edited: 29 jul 2012