Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

1. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 093
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Spanat runt lite där. Grejen är den att jag är hyfsat trött på att hålla på och modifiera system. Höll på så mycket med Android när jag körde det så man vart nästan besatt. Efter WP så har jag mer eller mindre lovat mig själv att inte gå tillbaka till det träsket. Känner inte jag behöver det heller för jag gillar luren som den är. Fin launcher. Har bara lagt in lite småtweaks som förbättrar telefonen :)

2. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 093
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Vad skönt offline meddelanden till personer på Facebook fungerar i MeeGo. Chaten stular inte heller som den kunde göra för mig på WP (vilket är något MS borde lösa snart). Överlag fungerar integrationen bättre även om den inte är lika djupt inbyggd i systemet.

3. dalumia

dalumia Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte nog med att min Lumia dog som en sten när jag gjorde en softreset och inte gick att få ett livstecken ifrån.
    Nu är den borta med vinden också :(. Var tvungen att lämna in den i Trebutiken där jag köpt den, som säger sig ha skickat den till Avono.

Efter enbart ointresse från butiken ringde jag till Tre's huvudkontor och bad dem "lösa" detta. Svaret blev att butiken har inte telefonen och inte heller Avono (förvånande....).

Edit: Är det fler som fått problem efter softreset (hålla inne powerknappen tills den stängs av)?

/dalumia

Last edited: 10 aug 2012
  4. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 093
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Men de måste ju ändå skicka saker med kolli-id så de kan se vart det är eller vart det har försvunnit på vägen? Fan vad surt.

5. dalumia

dalumia Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tre skulle ta tag i det och lösa saken åt mig direkt på Måndag när cheferna på alla ställen är tillbaka. Så inget dåligt bemötande från Tre's sida alls, tvärtom mycket bra. Butiken däremot kommer jag inte att befatta mig mer.

/dalumia

6. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Den här tror jag fungerar bättre. Manualen är rätt lång men jag ska testa den själv, för jag är intresserad av hitta en teknik som backar upp messen, något som förvisso ska komma som en integrerad funktion i WP8, men det skadar inte att ha fler alternativ att tillgå. dannejanne är ju duktig på mobiltekniken och hade väl 'öppnat' sin 800 ett tag, har jag för mig. Han kan säkerligen avgöra huruvida denna länk är bra eller ej. Så slipper man sätta sig in något som man ändå inte har någon nytta av.

http://www.wpxbox.com/backup-export-sms-wp/

7. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Min telefon tokdog också, kolla någon sida bakåt här. Riktigt dåligt att de slarvar bort den sådär! Å andra sidan kanske det är lika bra så du slipper klåparna hos Anovo ;).

Elgiganten har skött mitt ärende väldigt bra hittills och telefonen hittade fram till verkstaden redan dagen efter. Där kan man logga in när som helst och se var telefonen befinner sig och status.

8. Kricken

Kricken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lärde kolla in lite här och säga att jag köpt min vita lumia 800 nu.

GRYMMMT skön telefon, slinker lätt ner i fickan och operativsystemet flyter på som SMÖÖR!
    Riktigt nöjd med telefonen jämnfört med min dåvarande xperia x10 som var rent avsagt skit. :))

Apparna har jag inte heller nå problem med, allt nödvändigt finns. Även spel och skit hittar man ju! Så dåligt var det verkligen inte som jag förväntade mig.

Gratis navigator har den ju också! wihoo, så när jag åker till Stockholm så behöver jag inte ta med mig navigatorn och hålla på och krångla, utan använder bara telefonen gratis lite sådär bara.. ;))

Även fast jag har haft den ett tag så vill jag bara ta upp den ur fickan hela tiden och svepa lite lätt med fingret! Sjukt beroendeframkalllande! ;D

Kameran är helt ok för min del, inget jag stör mig på och skydrive fungerar också helt okey och är jäääääääkligt smart. +++++

Det enda var väl när jag skulle packa upp den och fika upp plastfliken till usbporten, var nära på att knäcka av den, som tur va så gjorde jag det inte. Ska vara försiktigare, men man vänjer sig. Inget att klaga över.

Fick beställa runt som en idiot för en vit telefon, fanns inte överallt på Elgigantens butiker, men tur var så hade de en gammal vit telefon kvar någonstans på lagerhyllan.

Och eftersom jag spelar xbox 360, så kan jag lätt snacka med mina polare där också. ;)

Riktigt bra jobbat, fattar inte varför den inte är lika poppis som Iphone och Android.
    Men smaken är som baken.. Alla tycker inte lika. :)))

Kul att testa på något nytt också, så om ni funderar på en ny telefon, snabb,smidig,liten så garanterar jag att ni blir nöjda med Nokia lumia 800.

Justja, webbläsaren, klockrent. Inget lagg alls och klarade att ladda en tyngre hemsida snabbt som attan.

/K

9. Nobody

Nobody Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Du får gärna dela med dig av resultatet sen. Om det funkar så kanske det kan vara värt att försöka låsa upp telefonen och testa! Om det inte är allt för svårt vill säga...

10. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 093
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    För den metoden som du länkade måste man ha åtminstone developer unlock, vilket är det som kostar $99/år. Möjligtvis måste man till och med ha interop unlock och det är omöjligt att göra på våra telefoner. Enbart ett väldigt fåtal som sitter på typ första programvaran med första bootloader som kan göra det. Nokia skeppade ett fåtal telefoner med upplåst bootloader innan de korrigerade det misstaget.

Nobody och Connecting gillar detta.
  11. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det var inget att ha då inser jag. Gott med folk som kan finliret ;)

Mina mms-inställningar har virrat bort sig, och det sker ingen förändring när jag öppnar den magiska Nätverkskonfig-appen, så jag vete fasen och inte de på Tele2 heller. Lumiakunnigt folk är inte så vanligt hos operatörerna, än, men det kommer väl.

Sedan undrar jag vad en ikon i statusfältet som ser ut som en mutter på högkant betyder? Den finns ju inte ens med i manualen. Dj? :o

12. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Den visar att en app håller på att lokalisera din position (GPS aktiv).

13. n_sandstrom

n_sandstrom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Min Lumia 800 har plötsligt blivit tyst.
    Den lilla högtalaren som används under samtal fungerar, men den "stora" högtalaren i nederkant verkar helt död.
    Jag kan inte använda den till musik, inte använda "speaker phone", och värst av allt, jag hör inga ringsignaler eller larmsignaler.
    Kör jag "Speaker" under diagnostiktestet är det knäpptyst även där.

Jag har inga ljudbuggar eller så vad jag vet.
    Nån som vart med om samma problem? Kan det funka med en återställning, eller är det service som gäller?

14. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 093
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Rent spontant känns det som fel i hårdvaran. Surt o köra en återställning om det inte skulle funka.

15. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 093
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tyvärr är Nokia N9 drabbad av en allvarlig bugg som gör att den tappar kontakt med nätverket. Bara omstart hjälper. Allt ser OK ut med full täckning osv men den är stendöd och kan inte ta emot samtal ens.

Händer aldrig ute på landet utan bara inne i stan. Därför tog det mig över en vecka att upptäcka buggen. Verkar vara relaterat till växling mellan olika 3G nät. Den klarar inte det. Så fort jag kommer in i stan tappar den nätet flera ggr i timmen. Helt oacceptabelt då det är en TELEFON. Måste tyvärr göra mig av med den. Synd på ett så fint system.

Vete fan vad man ska hitta på nu i telefonväg. Jag låter tjejen ha kvar min Lumia. Jag vill inte se henne på Android igen då allt är "frid och fröjd" här hemma nu.

Så mycket som jag älskar WP så kom jag aldrig från det faktum att jag saknade emulering då det är en stor del av mitt användande. Det var det enda som gjorde så jag kunde lämna över den till tjejen.

Träffade dock brodern idag och han har en Nexus vilken han hade lagt in Jelly Bean på. Jag måste säga att jag vart riktigt imponerad utav flytet. De verkar ha fått till det nu verkligen. Väldigt följsamt fingret och bra flyt som fan faktiskt. Så med tanke på mitt emulatorkrav så lutar det nu åt en Nexus faktiskt sen så får man se vad WP8 kommer med senare.

Det tråkiga är ju att man redan vant sig vid det svepande upplägget och allt annat känns numera onaturligt på något sätt. Ska dock försöka med en sak och se om det hjälper nästa gång jag kommer in till stan. Ska låta telefonen stänga ner data så länge jag själv inte använder det. Eftersom den gyllene regeln när det hänger sig är att 3G ikonen är blå vilket innebär att den hämtar data (eller försöker) varje gång det händer. Eftersom jag haft all form av synk avstängd på denna telefon så gör det ingen egentlig skillnad för min del. Om den fixen mot förmodan skulle funka så kan jag i alla fall använda telefonen som vanligt.

Last edited: 12 aug 2012
  16. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Om du gillar Meego så varför inte vänta i ca 2 månader, och ha en 'vanlig' lur under tiden? Det är ju rätt många lanseringar som ligger hyfsat nära i tiden så du skulle ju nog klara dig tills dess. Personligen skulle det kännas lite onödigt att först ha en Android, gå över till WP, byta till Meego (som du gillade och hade fortsatt med om inte luren strulat) för att åter gå tillbaka till Android, för att kanske ännu en gång hoppa till WP(8).

Men du bestämmer :)

17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 093
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag gillar denna telefon för mycket för att göra mig av med den ännu.

Tills vidare har jag satt upp regel för telefonen att bara gå på 3G automatiskt när jag kommer ut till tjejen. Finns bara ett nät-id där. Övriga platser kör den numera 2G. Är inne i stan nu. So far so good. Lustigt nog märker jag ingen direkt jätteskillnad i hastighet. Surfar ordinarie Swedroid.se på telefonen nu över 2G och det går utmärkt. Inte jättefort så klart men det funkar utan huvudbry. Ska man ladda hem saker får man nog däremot krämma på 3G. Hemma kör jag ju wifi så klart.

Att jag ens överväger att strippa ner den till 2G i stan säger ju en hel del om hur mycket jag tycker om telefonen.

Last edited: 13 aug 2012
  18. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag går och väntar på nya Nexusen. Hoppas att den blir mer "WOW" än den nuvarande! Är riktigt trött på att behöva använda kassa appar på min Lumia och kameran behöver jag nog inte spy mer om va? ;)

Sent from my Lumia 800 using Board Express

19. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag gillar att du gillar Meego, det gör att jag blir ännu mer intresserad av det (har tyvärr ännu inte satt mig in i det själv) då du verkar vara kunnig och värdesätta liknande saker som jag själv (och förmodligen många andra), och jag tror just den typen som du representerar, de medvetna, självgående och teknikintresserade, är nog i majoritet av dem som lockas av Meego. Och går dem dit så lär det inte dröja länge innan den stora massan följer efter.

Detta utgör dock ett dilemma då jag gillar Nokia och iom att deras prio ligger på WP, men att de ändå kommer fortsätta ta fram avancerade Meegolurar, så blir jag något förbryllad. Kanske att Meego blir till dem som kräver 'high end' och WP till de som gillar det nya med ekosystemet etc. Vad vet jag.

Själv skulle jag vilja ha en kombo av båda, WP och Meego, då jag tror Meegos öppenhet kombinerat med ex Skydrive, Office plus massa annat, skulle bli sjukt bra. Dessutom är det något mjukare och trevligare med de runda apparna än i de fyrkantiga plattorna, men det blir/känns nog bättre när man kan justera dem till mindre format.

Till hösten överger jag min 900 för en 910 el 920 med WP8, då detta måste testas, och jag är övertygad om att jag kommer gilla det, dels för att jag är nöjd som det är idag, inte helnöjd, men det mesta av det som jag inte är nöjd med verkar ha fixats till i WP8.

Jag tror även att jag köper uppföljaren till N9, då jag känner att jag måste testa det och jag skulle vilja att det blir en aha-upplevelse, då det skulle kunna bli det största OSet med tanke på att Androidälskarna kommer kunna köra sina appar på det. Så det skulle ge Andriodfolket känslan av ett nya fräschare Android, då det blir som det, då alla Androidappar kan köras, plus Meegos egna, etc.

Sedan vill jag passa på att säga att SHB-appen är trevlig, och det coolaste samt bästa är ju nummerpaletten där siffrorna ligger huller om buller så ingen bredvid kan se vilken siffra du trycker på, utifrån var du har fingret på skärmen. Jävligt smart.

20. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 093
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Haha jo vi vet alla vad du tycker om kameran i 800. Är förvånad hur mycket bättre kameran är i Nokia N9. Måste vara annan sensor som sitter i. Har inte tittat upp de tekniska skillnaderna.

Här är ett kort jag tog tidigare idag. Direkt från kameran ingen fix.

http://www.photography.dj/flowers/h2c5f1d19#h2c5f1d19