Tyvärr är Nokia N9 drabbad av en allvarlig bugg som gör att den tappar kontakt med nätverket. Bara omstart hjälper. Allt ser OK ut med full täckning osv men den är stendöd och kan inte ta emot samtal ens.
Händer aldrig ute på landet utan bara inne i stan. Därför tog det mig över en vecka att upptäcka buggen. Verkar vara relaterat till växling mellan olika 3G nät. Den klarar inte det. Så fort jag kommer in i stan tappar den nätet flera ggr i timmen. Helt oacceptabelt då det är en TELEFON. Måste tyvärr göra mig av med den. Synd på ett så fint system.
Vete fan vad man ska hitta på nu i telefonväg. Jag låter tjejen ha kvar min Lumia. Jag vill inte se henne på Android igen då allt är "frid och fröjd" här hemma nu.
Så mycket som jag älskar WP så kom jag aldrig från det faktum att jag saknade emulering då det är en stor del av mitt användande. Det var det enda som gjorde så jag kunde lämna över den till tjejen.
Träffade dock brodern idag och han har en Nexus vilken han hade lagt in Jelly Bean på. Jag måste säga att jag vart riktigt imponerad utav flytet. De verkar ha fått till det nu verkligen. Väldigt följsamt fingret och bra flyt som fan faktiskt. Så med tanke på mitt emulatorkrav så lutar det nu åt en Nexus faktiskt sen så får man se vad WP8 kommer med senare.
Det tråkiga är ju att man redan vant sig vid det svepande upplägget och allt annat känns numera onaturligt på något sätt. Ska dock försöka med en sak och se om det hjälper nästa gång jag kommer in till stan. Ska låta telefonen stänga ner data så länge jag själv inte använder det. Eftersom den gyllene regeln när det hänger sig är att 3G ikonen är blå vilket innebär att den hämtar data (eller försöker) varje gång det händer. Eftersom jag haft all form av synk avstängd på denna telefon så gör det ingen egentlig skillnad för min del. Om den fixen mot förmodan skulle funka så kan jag i alla fall använda telefonen som vanligt.
Last edited: 12 augusti 2012