Nokia Lumia 920 is here

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 3 nov 2012.

1. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Då är jag med. Men även vissa OP säljer ju olåsta också, kan ju vara bra att veta.

Jaså du har lagt till en version/modell nu, du som så kategoriskt avfärdat det innan. LOL.

Jo det vet du att du har.
    Här säger du att det bara finns en version. Ovan säger du att det finns två. Du ändrar dig. Erkänn istället att du inte har koll.
    Nu har du på dig nattmössan igen.

Behöver inte nyttja 4G för att snacka via Skype.

Last edited: 21 dec 2012
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej det är sant - men för att kunna ringa via LTE-nätet idag så behöver du ringa med Skype eller någon annan IP-telefoni lösning.

LTE-nätet är helt IP-baserat och kommer förbli det. För att det, egentligen, ska få klassas 4G idag så måste det ha stöd för hastigheter över 100Mbit/s. Idag erbjuder ingen operatör riktig 4G - det erbjuds endast LTE, som i folkmun kallad 4G för att underlätta. Det har inget att göra med om det går att ringa med det eller ej.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kate gillar detta.
  3. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Ja i den tveksamma länken du postade så fanns bilder på två förpackningar innehållande Lumia 920 RM-821 varav LTE var listat på den ena men inte på den andra. Därmed finns ingen variant utan LTE utan vissa exemplar säljs med LTE inaktiverat enligt operatörens önskemål. Det är alltså frågan om EN variant och inte TVÅ.

Däremot finns en egen variant för AT&T som heter RM-820.

4. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Nej, men man behöver Skype eller liknande IP-telefonitjänst för att ringa via 4G.

5. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Stämmer.

Ok. Men efter en del samtal med flera olika OP så jobbas det på att man ska kunna erbjuda ett komplett 4G, alltså att man ska kunna snacka på det också. Jag vet att du är jävligt insatt, så därför frågar jag; sa Telia, Tele2, Telenor fel när de sa att deras nät inte är färdiga för att kunna förmedla snack på deras 4G, men att de kommer bli nästa år. Och kommer det sk snacket bli IP-baserat?

Skype är ju ip-baserat, och kan nyttjas utan 4G, varför måste då LTE/4g-snack vara helt IP-baserat? Om det nu måste det.

6. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ja men inte tvärtom, vilket du fick det att låta som.

Alla labradorer är hundar men alla hundar är inte labradorer.

7. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det är exakt samma systemchip i den. Den har även lika mycket RAM.

Kameran är nog något sämre i mörker och har inte bildstabilisering, men den tillhör defintivt marknadens bästa.

Skärmen är något mindre och har lägre upplösning(samma som din lumia 800). Dock är det en AMOLED till skillnad från 920:s LCD(på gott och ont beroende på vem man frågar).

Det finns inte heller lika mycket inbyggt minne (8GB). Å andra sidan finns plats för minneskort istället.

8. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Tolka det som du vill. Du förstod vad jag menade.

9. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    ah så var det, synd på skärmen dock. känns som det står mellan 920 och iphone.
    en stor fördel mot 920 är ju att det är kul att utveckla mot den till skillnad mot ios och objective-c :)

ni som har en, är skype integrerat bra? var det inte tal om att det mer skulle bli en del av den vanliga telefon-appen?

10. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

I och med att du nämner att de kan leverera tal över 4G idag, genom Skype, som man inte alls behöver 4G för att nyttja, så blir det svårt att tolka det annorlunda än att du gör en koppling mellan 4G och Skype. Du nämner även dessa två ord i samma sammanhang. Ska du tala över 4G idag behöver du nyttja Skype, som förövrigt inte kräver att du har 4G. Men snack över 4G kräver vägen via Skype. Men Skype kräver inte 4G. Krångligt att uttrycka sig någorlunda korrekt.

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    "Komplett 4G" har jag aldrig hört talas om - vad är definitionen av det? LTE kommer inte att ersätta 3G på många år, en av anledningarna är att samtal fortfarande kan gå via 3G. Deras LTE-nät är inte färdiga för att kunna erbjuda samtal på det sätt att kunden inte kommer märka någon skillnad när de ringer med 3G eller LTE. Med det menar jag att båda går via den vanliga "dialern" och ingen riktigt annorlunda inställning har behövts göras. Deras LTE nät går att ringa med, via VoIP med separat app eller tjänst. Det är någon liknande tjänst som kommer att införas i näten och operatörernas system.

De samtal som kommer att gå i LTE nätet kommer att vara IP-baserade. LTE-nätet är IP-baserat och kan inte hantera trafik på andra sätt än i paket, därav måste samtal och anpassas till detta för att kunna genomföras i LTE-nätet. De andra nät-teknikerna 2G och 3G har stöd för att transportera IP-baserade paket, på samma sätt som att ADSL har stöd för det - men är inte byggda för det. Därav har 2G och 3G betydligt sämre svarstid (generellt) än vad LTE-har. Med 3G behöver du en öppen koppling till den cell du är ansluten till, med LTE så skickar din telefon små paket på samma sätt som att den tar emot små paket - detta gör så att LTE-nätet är effektivare att t.ex surfa med - man kommer inte heller, lika lätt åtminstone, drabbas av samma typ av kapacitetsbrist som råder på 3G-nätet.

Vilka avdelningar pratade du med hos operatörerna btw?

12. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Förmodligen syftade jag på surf och snack. Det du kan göra på de andra 'nivåerna.'

Det har jag också hört.

Det är väl den utbyggnaden som inte är klar då, för det var tydligen den biten som pågick.

Då kommer väl även 4G/LTE också få det stödet, då det är detta stöd som byggs ut och som kommer vara klart nästa år?

Då kan man ringa IP-telefoni med 3G med då? Men skillnaden blir att LTE blir renodlat IP-baserat. Dock med tal, eller?

13. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Integrationen är bra, du ser dina vanliga kontakter i Skype och dina Skype-kontakter bland dina vanliga. Men den slutgiltiga versionen har inte kommit än, men som det är nu kan man snacka i Skype och ta emot vanliga samtal, utan att bli utloggad. Det gick inte innan.

14. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    härligt, det är en stor nackdel i 7.5 tycker jag, att skype / google talk osv loggas ut hela tiden.

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    LTE har redan stödet för att transportera IP-baserade paket, då det är ett IP-baserat nät.

Det sista du säger stämmer, LTE är helt IP-baserat - sen kommer det att lösas så att det blir lättare för kunden att ringa "vanliga" samtal via LTE-nätet, via operatörens tjänst.

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
  17. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

Stön, nu är vi tillbaka i de gamla dåliga tjafs tiderna igen.

18. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Man kommer alltså kunna prata via LTE. Det uppfattade jag det rätt då.

Om det redan har det stödet, varför kan Tele2 erbjuda surf men inte tal, då? Något måste ju fattas i själva nätet annars hade väl inte Tele2 varit den första i Europa att erbjuda det, om ett år, om stödet redan finns? Något återstår innan allt är fullfjädrat, det är väl ganska uppenbart.
    Telenor och Tele2 bygger detta nätet ihop, om jag inte har helt fel. Hursomhelst så sa Telenor att de kommer kunna erbjuda ett riktigt, eller komplett 4G-utbud, minns faktiskt inte vilket ord han använde när han beskrev nätet som kunde erbjuda på tal och surf på samma frekvens. Han sa att nästa höst så ska de vara klart. Kanske i samma veva som Tele2 då?

Kul att vissa så kategoriskt och tvärsäkert säger att tal aldrig kommer kunna ske via LTE, sedan kommer denna länken. Skönt, du kan mycket och reder ut många begrepp. Misstänker att du jobbar inom telefoni, eller så gör din granne det :)

Läste din länk och kvaliten på LTE-baserade samtal ska tydligen vara väldigt bra, "som om man satt i samma rum", plus att det verkar medfölja flera andra fördelar också. Både för konsumenter och operatörer. Trevligt.
    Vi diskuterar.

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som det är idag så består tekniken säkerligen av alldeles för många buggar för att det skulle fungera bra, flera andra LTE-mobiler som säljs krånglar bara när de ska klara av att surfa på LTE-nätet.

Det som saknas är tekniken som ska ligga bakom hanterandet av samtalen, alltså det som gör att kunden inte behöver ytterligare programvara eller ändra massa inställningar för att det ska fungera. De jobbar alltså på att implementera den teknik som gör att det kan funka "out of the box". Denna teknik är ganska ny (och framför allt oanvänd) så den innehåller säkerligen flera buggar.

Jag jobbar inte inom telekom, min granne gör ej heller det. Jag pluggar natur på gymnasie-nivå och min granne pluggar också, dock på högre nivå.

Gällande röstsamtal med riktigt bra kvalitet, detta kommer nog också till Sverige snart - troligtvis till 3 Sverige då. Riktigt stor skillnad också: http://www.3.dk/nyheder/hd-voice/

20. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Frågan är ju dock om denna teknik kommer att slå igenom. Problemet nu är ju att 3G-nätet är för dåligt för att IP-telefoni ska funka bra. Över LTE går det ju utmärkt att köra t.ex. Skype eller Viber. Varför skulle folk använda operatörernas tjänster och betala extra?