Noob som vill roota

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Nephre, 28 jun 2011.

1. Nephre

Nephre Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu riskerar jag att göra mig själv till åtlöje och troligen få några kommentarer i stil med "SÖÖÖÖÖÖK", "Google it" osv men saken är den att jag är tillräckligt nördig för att vilja roota men inte tillräckligt intresserad/kunnig för att veta vad som gäller och hur man bär sig åt. Dessutom har jag sökt lite grann men fått upp så många olika resultat att ett praktpucko som mig blir förvirrad och inte vet vad som menas eller vilket som är bäst. Man kan säga att jag är en helt vanlig medelsvensson när det gäller datorer och telefoner och ingen avancerad användare, till råga på allt är jag lite nervös för att göra fel och bricka luren. När det då ibland dyker upp instruktioner som "öppna en ny prompt" eller pratas om kernels osv blir jag helt bortkollrad, jag är inte tillräckligt insatt för att veta vad det är eller hur man gör. Det verkar som många guider förväntar sig att man redan har lite grundkunskap men det är alltså något jag inte besitter

Mitt enda skäl till att roota är egentligen bara att jag är trött på det minimala minnet i desire, jag är trött på att hela tiden ha fullt i minnet och att jag måste avinstallera massa appar jag egentligen vill ha kvar om jag hittar en ny app jag vill testa. Jag har kört någon patch som gör att jag kan flytta allt möjligt till sd men det räcker inte riktigt, jag har ändå smockfullt. Med andra ord vill jag egentligen bara kunna köra appar från en ext3-partition från sd-kortet och är inte ute efter en ny rom om det inte behövs. Å andra sidan är jag inte helt avogt inställd till att köra en ny rom heller, det är bara att det finns saker i sense som jag använder och gärna vill ha kvar men det är inte helt nödvändigt. Har läst grejer om att radion och kameran kan sluta funka vilket inte är helt bra, radion skiter jag väl i men kameran är viktig så den måste funka

KAN man roota och kan köra appar från en ext3-partition utan att behöva byta rom? Om man kan det, kan man göra det utan att rensa telefonen från appar och inställningar? Trist att börja ställa in allt igen men krävs det är det ju bara att ta tag i det så det är inget hinder. Om jag måste byta rom, vilken föreslår ni isf? Jag är medveten om att det är en skitknepig fråga då folk har olika favoriter och ni inte vet vad jag vill ha men iom att jag inte är hardcorenörd på telefoner vill jag gärna ha något som är stabilt och som inte kräver att jag måste vara raketforskare/hacker/techprofessor för att kunna handskas med

Edit:
    Upptäckte nyss att jag lagt den här tråden i fel forumsdel, sorry för det

Last edited: 28 jun 2011
  2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
  3. morrezor

morrezor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Följ Dreamhawks guide för root och flash. Följ båda avsnitten.

Där det stog wipe all cache , eller wipe cache. menar hon att du ska ta wipe cache partion i recovery läge samt wipe dalvik cache under fliken advanced.
    Glöm ej häller ta wipe-factory reset.

Den romen som jag finner är bäst är cm7 stock rom InsertCoin_GB_Sense2.1_A2SD+_1.0.8

Glöm inte söka på google efter : UOT_InSertCoint_104.zip. samt en bra toolbar för batteri , där ser du hur många procent det är kvar tills du behöver ladda etc.

radion till den heter : 32.56.00.32U_5.17.05.23.zip så du få bättre wifi mottagning.

Min guide för linux :
    1. Partionera SD-kortet via Gparted efter du gjort Dreamhawk's root och flash guide. Gör ny FAT32-partion fil och ta bort 1024MB från FAT32 och lägg till dom 1024MB till ext4-partion. Så lägger du all backup på FAT32-partionen.
    SÅ har du mer minne över till nya appar som du kan lägga på 1024MB ext4-partion filen.
    2.Efter detta gör du : Install zip from SD-card : UOT_InSertCoint_104.zip
    3. Installera zip from SD-card : InsertCoin_GB_Sense2.1_A2SD+_1.0.8.zip (2.3.3 gingerbread rom)
    4. Installera zip from SD-card : 32.56.00.32U_5.17.05.23.zip (för bättre radio wifi mottagning)
    5. Reboot system now i recovery-läget.

Last edited: 30 jun 2011
  4. Nephre

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack som fan för eran input, det verkar ju inte så svårt ens för mig :D

Dock undrar jag fortfarande över detta:Måste jag byta rom för att kunna kasta över appar till sd?
    Det verkar som att iom att man gör en wipe/factory reset kommer jag behöva göra om alla inställningar och installera om alla appar mm, stämmer det? Jag vet att det är en dum fråga, jag vill bara vara extra säker

Radion hittade jag men inte UOT_InSertCoint_104.zip, har du lågon länk möjligtvis?

5. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Smidigast är om du rootar först, installerar t.ex TitaniumBackup och tar backup på alla appar och inställningar. Sedan flashar du en ny ROM och återställer appar och data.

6. whiteman

whiteman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jag körde in insertcoin för nån vecka sedan. Kan jag flasha in den där filen nu eller måste jag flasha om romen också? Och hjälper den mycket?

7. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Har du den romen i så startar du luren i recovery och flashar den filen.Det gör jag alltid efter att jag flashat romen, inga problem.Men den hjälper inte mot standbytiden inte, men man får ett cirkelbatteri med procentvisning.

8. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag står med samma dilemma som trådskaparen.
    Jag är heller ej insatt i alla rommar osv och när det pratas om recovery mode mm så är jag helt borta.
    Kvittar om jag måste köra reset på telefonen, apparna går att få in igen, men jag är ytterst osäker när det kommer till att flasha osv då jag har brickat och pajjat saker förrut när jag hållt på..

9. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Stäng av luren, starta den genom att hålla volymknappen på sidan nedåt samtidigt som man håller inne powerknappen på toppen.Släpp dem när den startar, låt den jobba några sekunder det flimmrar förbi lite text i grönt.
    Tryck volymknappen nedåt till "Recovery" tryck sedan på powerknappen.
    Nu rister luren till, låt den göra klart och nu är man i menyerna i grönt.
    Att flasha en fil gör man genom att flytta sig med "trackpaden"eller yosticken kalla det vad ni vill, när man som exempel ska flasha en fil så väljer man "install zip from SD-card" tryck ner trackpaden och sedan välj filen i nästa meny, ett tryck till på trackpaden så installeras det. Tryck tillbaka på volymknappen på sidan till "reboot this device" om jag minns rätt men det gäller i alla fall att starta luren nu.
    Så det är inte så konstigt som det låter.Men det gäller bara att ta det lungt och följa en guide (finns bra guider här på forumet)
    OCH filen måste ju finnas på SD-kortet innan man gör det här momentet givetvis.Och luren måste vara rootad.

10. morrezor

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

[ROM][03/06][STABLE][Sense2.1+3.0 GB]InsertCoin CM7 HBOOT/STOCK 1.0.8 - Page 634 - xda-developers där är länken till uot_insertcoin_104.zip för bättre batteritid vid användning/surfande , så den påverkar inte standbytiden. sen på [ROM][03/06][STABLE][Sense2.1+3.0 GB]InsertCoin CM7 HBOOT/STOCK 1.0.8 - Page 634 - xda-developers , den sidan bläddrar du ner till en som heter balahu som har skrivit ett svar på den tråden och lagt ut zip filen.

P.S Nephre gör backup på alla dina appar , photo med mera via ett backup program , jag rekommendera MyBackUpPro från market. Så har du bara kvar att göra om inställningarna men det gå ju snabbt.

Last edited: 30 jun 2011
  11. blysprutan

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det finns ingen vänlig själ som via msn eller dylikt skulle ha lust att hjälpa en förlorad stackare?

12. accagas

accagas Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns någon ROM med svenska menyer eller?

13. blysprutan

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ingen?
    Sent from my kulram using Tapatalk

14. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    edit: plockar bort min mail, 30st friare per dag orkar jag inte ;D

Last edited: 2 jul 2011
  15. morrezor

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag kan hjälpa dig. Morrethaman på skype

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

16. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Japp, om inte så finns på MoreLocale 2 på Market.

17. blysprutan

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tack dreamhawk för all hjälp! Du är grym!
    Hoppas du orkar med några frågor till vid tillfälle ;-)

18. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jo då, en o annan ska jag väl överleva ;)

19. Nephre

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

こんばんは - Konbanwa (godkväll)

Nu efter lite klanterier och noob-misstag är jag rootad och klar och tänkte ju då ta och flasha in en lämplig rom men då kommer vi till den oundvikliga frågan: vilken? Högre upp i tråden rekommenderas cm7 stock rom InsertCoin_GB_Sense2.1_A2SD+_1.0.8
    är det den som är lämpligast för mina behov? Jag har varken tid eller ork till att sitta och spana igenom spaltmeter efter spaltmeter över olika romar och vad de kan göra, speciellt eftersom mycket av vad som skrivs om dem är rena grekiskan för mig.
    Vad jag är ute efter:
    Stabil och användarvänlig - Jag vill inte ha en rom som kräver att man är savant/hacker/raketforskare för att kunna använda
    Apps2sd - Det är ju trots allt mitt största skäl till att roota överhuvudtaget

Sen om romen i sig kan resultera i bättre batteritid är det ju naturligtvis ett plus. Sense eller inte känns som det kvittar numera. Visst, jag använder en del av grejerna i sense men inget livsviktigt och jag misstänker att jag kan hitta annat som fungerar lika bra eller bättre

Dock hittade jag denna på market: https://market.android.com/details?id=com.buak.Link2SD&feature=search_result
    För mig som NOOB med stora bokstäver verkar det som att den gör precis det jag är ute efter utan att behöva flasha in ny rom, har jag fattat rätt eller är jag ute och cyklar? Någon "förståsigpåare" som har lust att tala om för mig om jag tänker rätt eller inte? I så fall skiter jag nämligen i att flasha utan kör på appen ist

またね - Mata ne (Vi syns)

20. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    안녕하십니까 (Annyeong Hashimnikka)

Jag skulle vilja rekommendera RCMixS om du vill ha Sense :), annars är Elelinux ett förslag som kan göra saker och ting lättvindigt för dig, den är utan Sense.

Jag vet inte hur appen fungerar, jag tycker det är mer tillförlitligt att flasha in ett script som flyttar över alla appar och dess data till ext3, men apparna kanske har kommit ikapp detta i dagens läge :)

안녕히계세요 (Anyonghi kaseyo)