Nook Color

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av -ix-, 2 februari 2011.

1. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag köpte från en säljare på Ebay som heter "biz-4-fun" (http://shop.ebay.com/biz-4-fun/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686). Gav ca 1800:- inkl frakt från USA.
    Fick dock betala ytterliggare ca 250:- för införsel, men skall se om jag inte kan tjata tillbaka mig dom pengarna eftersom det satta värdet på paketet var endast $150.

Olle gillar detta.
  2. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Till vilken mobil (eller de kanske är samma allihopa)?

Jag kör med en HTC Desire-laddare nu, men då den bara ger 1A så lär den väl ladda ganska mycket långsammare än B&N-laddaren på 1.9A.

3. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Desire.... Ja, det går säkert långsammare men B&N laddaren blir så j-a klumpig med adapter. :) Jag har inte lidit av det.

4. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Sant, men man borde kunna hitta nån usb-i-väggen-laddare som ger närmare 1.9A...får leta.

5. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

6. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

7. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nu har jag fått in Google apparna oxå.
    Fick igång det mha dessa guider:
    http://nookdevs.com/NookColor_USB_ADB#Windows_XP.2C_Vista_and_7

http://forum.androidcentral.com/bar...oad-install-honeycomb-nook-color-sd-card.html

Men nu när det fungerars så får man ju ytterliggare ett par frågor :)

- Youtube-appen funkar inte, "Ett problem uppstod under uppspelningen". Läst att det är problem med just Youtube på Honeycomb, men är det alltså samma fel även på Gingerbread?

- Gmail funkar, synkar mail och så, men däremot kan jag inte få den att synka min Google-kalender eller mina Google-kontakter. Under Inställninar / Konton & Synkronisering så finns mitt konto med, men klickar jag på det så ser jag bara synkroniseringen av Picasa Web Albums och Gmail...varför syns inte kontakter och kalender? Nån som fått igång det?

Passade även på att byta till Launcher Pro, blev mycket trevligare tycker jag.

8. Hultner

Hultner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar jävligt mycket på en Nook. Blir ju bara ca 300usd+moms och ev tull vilket fortfarande blir under 2500kr. Dock har jag sätt iPad 1:\or för det priset men jag har använt och testat en del iPads och jag gillar inte iPad så myckets, dels gillar jag inte Safaris sprite-bug och dels känns iOS på iPad så halvdant (typ mycket som ser ut att vara taget rakt från iPhone), HC känns mer som ett fullständigt tablet os. Det finns dock några anledningar till att jag är osäker, i de videos jag har sätt ser den relativt laggig ut, ingen hårdvaruacc i HC än (?) och sen är jag jävligt sugen på eeePad transformer efter att ha testat den på Cebit i år, gillade skarpt netbook/tablet kombon. Någon mer som går i samma tankar som mig och inte vet riktigt om de ska köpa eller ej?

Edit: Är ju framför allt de billigare Tegra 2 tabletsarna som lockar i andra änden.
    Edit2: Klarar Nook Color laddaren 100-240v? Tänkte använda en vanlig passiv reseadapter för typ 10kr om det går.

Last edited: 19 mars 2011
  9. Snoris

Snoris Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag är i det närmsta exakt samma tankar.
    En vän till mig är i USA och har lovat att köpa med sig en platta. Då jag främst kommer använda den att läsa på så tycker jag att en bra skärm är prio1. Vilket har gjort mig intresserad av en Nook Color eller en iPad. Hamnar ju i ungefär samma prisklass.

Men jag är också rädd för lagget man ser i vissa videor. Nu är jag mest intresserad av att köra Android. iOS är inget som lockar. Men jag vet att iPaden fungerar out of the box och att det finns en byggkvallité där att räkna med.

En lite mer kraftfull Android platta när allt exploderat här i sverige någon gång runt sommaren är min plan. Men tills dess..

Så jag velar som en tok också.

10. fatjoe

fatjoe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kan inte läsa böcker på ipad, den är alldeles för stor och tung. Run 7-8 tum känns lagom och håller man sig till det segmentet så är ju nook den bästa läs- och surfplattan som finns idag.

Vad är det för lagg du pratar om?? kan du länka till dessa videon för min nc laggar inte det minsta (stock rom, inte överklockat).

11. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

honeycomblaunchern inte helt perfekt än på nooken så jag kör med zeam just nu.

htc-laddaren + nook-kabeln laddar snabbt, vissa påstår att själva adaptern inte begrnsar strömmen nämnvärt :)

12. Hultner

Hultner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag snackar om lagg så är det Honeycomb jag snackar om och inte stock rom. Jag har bestämt mig att om jag ska köpa en android tablet så ska det vara honeycomb då det är betydligt bättre för tablets. Gillar framförallt gmail-klienten som är mycket mer som en riktigt mail-klient. Finns även en hel del andra grejer jag gillar skarpt i Honeycomb. Som jag har fattar det så är HC-versionen fortfarande baserad på emulatorns mjukvara och det finns fortfarande inte hårdvaruaccelerering.

Last edited: 20 mars 2011
  13. d98jh

d98jh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Hej!

Jag åker till USA på torsdag och funderar på att köpa en Nook. Ni som har importerat, har ni haft några problem med registreringen innan ni har rootat?
    Nåt särskilt som man ska tänka på?

14. nauska

nauska Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag installerade precis Honeycomb v4 (2nd edition) på interna minnet vilket gick förvånansvärt smidigt. Jag följde bara instruktionerna som finns på XDA's forum.

Nu blir det till att utvärdera under veckan :)

15. kongo

kongo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

Har precis skaffat en nook, fick den installerad med phiremod nook v5.1 och har två frågor:

1. jag får inte market att ladda ned applikationer, hur får man den att fungera?

2. Vilken mod är bäst ? Med tanke på batteritid osv. har läst lite och förstått att honeycomb drar mer batteri

16. nauska

nauska Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

@kongo
    Inte ett direkt svar på dina frågor, då jag inte vet, men XDA har mycket och bra information om de olika rom'arna.

17. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ursäkta mig för att jag inte läser igenom hela tråden, men har en bror i USA nu som undrade om jag ville ha något därifrån så har lite bråttom att bestämma mig.

Men vad kostar den billigaste Nooken i butik(behöver ingen 3G eller ens wifi), och var i New York kan man köpa dem? Finns det Barnes and Nobles överallt typ?

Och har noll koll, men är det bara lägga in pdffiler och wordfiler om man vill läsa dem på plattan? Har inget större intresse av att köpa böcker eg, men har en jäkla massor med pdf och word-filer det skulle vara smutt att kunna läsa på resande fot.

Och lite OT, har någon koll på kindle? Är det bättre(billigare) att köpa en sån om jag eg bara ska läsa? Och går det läsa egna filer på en kindle. Kan man bara slänga över pdf, word etc och läsa, eller är det något skydd eller programvara man behöver typ itunes?

Jättetacksam för snabba svar!

EDIT: Denna är inte android? Går ej att hacka?
    http://www.barnesandnoble.com/nook/index.asp?PID=34323&cds2Pid=35700

Last edited: 22 mars 2011
  18. Snoris

Snoris Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Här finner du svar på majoriteten av dina frågor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Barnes_&_Noble
    http://nookdevs.com/Nook
    http://nookdevs.com/Softroot
    http://nookdevs.com/What_we_know
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nook#Hacking

Men denna tråden behandlar Nook Color, så vill du föra vidare diskussioner ang. Nook, skapa gärna en ny tråd :)

19. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Några snabba svar angående dina frågor om just Nook Color:

- pris i butik ligger på ca $249. Det var en kampanj på den för ett tag sedan då den såldes för $199, men nu är det nog $249 som gäller.
    - Nook Color finns endast i en modell, då den är utrustad med WiFi, men inte 3G. Den äldre, bara kallad Nook (gråskaleskärm), finns dock i en WiFi och en Wifi+3G-variant. Om denna passar dig bättre än Nook Color eller inte kan jag dock inte svara på då jag inte har någon koll på den egentligen.
    - de ställen som jag vet har den är Barnes & Nobles samt Wallmart. Jag skulle i första hand leta upp en B&N-affär för att försöka få tag på den där.

Har haft min Nook Color i nån vecka nu och är väldigt nöjd med den, så jag tycker du ska höra med brorsan om han kan jaga ifatt en åt dig.

lono gillar detta.
  20. d98jh

d98jh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Eftersom ingen svarade på min fråga så svarar jag själv nu när jag hittade svaret på XDA för andra som undrar.

Verkar som att det bara är att registrera ett B&N-konto och hoppa över kreditkortsregistreringen.
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=10955944&postcount=2