Nook Color

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av -ix-, 2 februari 2011.

1. frav

frav Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    MS L950, LG G7, Moto X4, IP12, IP8P

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    Info:
    Launcher 10
    Jag gjorde en "fejk order" tidigare idag på webben (alltså jag slutförde den inte) & det verkade inte vara något som direkt lade på sales tax vid online order, men det fanns en bockruta för "sales exempt" alltså om ordern ska vara skattefri, då krävdes ett certifikat för detta som man ska faxa in, så frågan är om det i slutändan ändå debiteras sales tax. Dit jag skall är 6.5% sales tax om jag läst rätt. För ca $5 kunde man få express delivery & för ca $55 två års garanti (vilken endast gäller inom USAs gränser). Så du har nog en poäng i att handla på plats för att slippa strul.

Har du "uppgraderat" din NCn till någon annan Android än det som den levererades med?

2. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Ska du ändå shoppa så är det väl lika bra att köpa en i affären. Och sånadär försäkringar som finns brukar ju oftast vara onödiga, speciellt om du ska flasha om den...

Jag la in CM7 på min platta och det var väldigt enkelt. Att vara kvar på det som följde med var inget alternativ då inte Market, Gmail m.m fanns.

Annars är jag nöjd med min och skriver detta på plattan. :P

3. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Provade via sgsen och det funkade inte, allt gick igenom men nooken bootade inte från kortet. Körde via flickvännens laptop med inbyggd läsare och då funkade det kanon :)

4. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

I helgen så slutade touchen att funka på min CM7.0.3 Stable.
    Funkade efter omstart för att sedan dö igen men efter att ha startat om ett par gånger så hängde sig plattan under bootloggan och fastnade där...

När jag kom hem så tryckte jag i mitt installations minne och tog wipe och då funkade allt igen.

Så jag tänkte jag skulle ta och byta ROM nu men frågan är vad jag ska byta till. Rekommendationer?

5. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag kör med cm's senaste nightly och jag har inte stött på några problem alls faktiskt, tycker allt flyter på riktigt bra. Men om du menade på något annat än cm så har jag ingen aning :)

http://download.cyanogenmod.com/?type=nightly&device=encore

6. kallekn

kallekn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tänkte installera CM på sd-kortet enligt den här instruktionen:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1000957

Om jag förstår rätt så MÅSTE man använda nightly build med den varianten? Är det någon skillnad mot de versioner som heter "stable", och varför kan man inte använda en sådan version i stället?

7. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Jag tänkte jag tar en stable för att få en stabil men det är nog lika bra att köra in senaste nightlyn! Får kolla på den nån dag när det inte är 30*! :cool:

8. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

CM7.0.3 har kernel 2.6.29 medan nighly nu använder .32. Det är säkert därför.

9. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nooken startar inte med sd-kortet på plats

Fick min precis. Imponerande... fast jag får inte den att boota från sd-kortet, undrar om jag gjort något fel när jag skapade kortet? Använde programmet "skivverktyg" på Macen för att "återskapa skivavbild", är det fel?

Det tar också lång tid att få i gång Nooken utan sd-kort, får trycka ganska länge på strömknappen varje gång, undrar varför - enligt instruktionen skulle det räcka med ett par sekunder.

EDIT: glöm det sista, lyckades bättre när jag gjorde om kortet i terminal, med dd.

Last edited: 8 juni 2011
  10. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Däremot har jag nu problem med extremt tröga nedladdningar från Market. Får väl flasha om eller nåt... :(

EDIT: Var tydligen något med närverket på jobbet. Allt funkar ypperligt hemma. Någon som vill köpa min Tegra? ;)

Last edited: 8 juni 2011
  11. midwell

midwell Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För er som kör CM7 på er Nook Color och stör er på att CM7:s mjukvaruknapparna inte funkar riktigt som de ska för fullskärm kan jag tipsa om Soft Keys (https://market.android.com/details?id=net.hoopajoo.android.SoftKeys).

Stäng av Soft Key service så funkar det bäst. Dubbelklick på N-knappen visar knappar och enkelklick går till launcher - perfekt som räddning i t.ex. spel som inte har inbyggda kontroller för att kunna gå till menyn.

12. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Kan varmt rekommndera button savior också för att lösa samma problematik och lite till..

Sent from my NookColor using Tapatalk

13. popklister

popklister Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Argh

Jag är på Jakt efter en Nook Color och har spanat igenom hela Ebay. En sak som jag ser är att alla säljare som skickar till Sverige skriver "REFURBISHED" eller nått om att dom är köpta trasiga och sen lagade!

Har ni som köpt på ebay köpt lagade enheter? Annars hjälp mig gärna hitta en bra Ebay säljare!!

14. fatjoe

fatjoe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

För nån månad sen var det en stor utförsäljning av lagade (?) enheter. Dessa gick för 180-200 USD mot normala 250. De som säljer på ebay har förstås passat på och köpt in stora lager av den billigare varianten.

Strunt i ebay, du bör kunna köpa en begagnad NC för under 2000 här på swedroid.

15. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Jag har nu fått hem mina skärmskydd jag köpte och måste faktiskt rekommendera det till andra NC-ägare då det var väl spenderade $. :)

Jag köpte ett två-pack men samma säljare hade i både mindre och mer antal skydd i andra auktioner.

16. frav

frav Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    Info:
    Launcher 10
    Inhandlade ett par NOOK Color samt Industriell Cover in Storm
    fordral. Verkar vara trevliga mackapärer!

Hade ett par några år gamla SanDisk 2GB micro SD hemma & körde in CM7 som SD-bootbart OS ( http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1000957 ). Funkade rakt av, använde dock win32diskimager isf winimage.

Skall man installera Gapps? ( http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=Latest_Version )

Nu skall jag bara lära mig Android då detta är första sådana device jag har. Finns det någon bra komigång for newbies?

Mina bootar upp på ca50sekunder från SD-kort. Är det normalt eller skall jag inhandla nya, enligt rekomendation, SanDisk Class4 SD-Kort?

17. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Har du inte Gmail/Market/m.m så måste du köra in Gapps om du vill ha det. På min NC räcker det dock inte att installera gapps utan måste även lägga till ett Gmail-konto för att apparna ska installeras.

Jag kör min NC på det inbyggda minnet och det tog närmare 50s från helt av till allt var laddat så det får väl anses som helt ok!

Det bästa för att lära sig är väl att klicka runt och testa vad som händer. :)

18. frav

frav Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    Info:
    Launcher 10
    Är det "gapps-gb-20110307-signed.zip" du använt? För där är inget x för någon Google Apps till Nook.

Ja, tar din 50sekunder med det interna minnet så är det ju säkert OK med samma tid med SD-kort bootning.

19. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Ja det är den. Men apparna dök inte upp direkt utan var tvungen att först ansluta till wifi och sen lägga till en konto innan dom hoppade upp.

20. frav

frav Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    Info:
    Launcher 10
    WiFi är klart. Men när jag tar ut SD kortet & ansluter i SD läsaren i min dator så vill den formatera 117MB partitionen. Jag uppfattar det som att partitionen skall finnas klar & vara användbar. Hur betedde det sig för dig?