Diskussion: Nordic Certified - Vad är det?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Seade, 18 maj 2013.

1. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det verkar som att många är förvirrade över "Nordic Certified"-märkningen och vad det innebär. Låt oss reda ut detta i denna tråd.

Min teori: Nordic Certified innebär att mobilen är flashad med modemdrivrutiner anpassade för de skandinaviska operatörerna.

Belägg: Alla operatörer i världen har små skillnader i konfigurationen av sina nät. Med detta menar jag andra skillnader än de uppenbara såsom APN-informationen, frekvensband och dylikt. Alla har egna inställningar anpassade efter deras hårdvaruinfrastruktur och telefonerna flashas med modemdrivrutiner som är konfigurerade för att bättre matcha operatörernas inställningar. Detta kan ge små skillnader i exempelvis täckningsgrad, överföringshastigheter och batteriåtgång.

Eftersom jag bara haft en SGS2 som smartphone innan vet jag bara hur det är med Samsung och de hade olika modemdrivrutiner för olika regioner. NEE var beteckningen för norden i deras system. Flashade man olika modemdrivrutiner fick man olika bra täckning, hastighet och batteritid. Jag kan inte tänka mig att HTC gör annorlunda gällande detta.

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Rent fjant för att hålla uppe priset på den nordiska marknaden. :P:P:P

EU-fientligt !

Det är en dansk snubbe som basar för HTC Norden och han kör nog en rövare ihop med de nordiska handlarna.

PS Det finns redan en tråd om detta och vilken radio-firmware version som används DS

Last edited: 18 maj 2013