Northmill Betalkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Cashback, 31 jan 2022.

1. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 634
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Har också cashback, det är ett antal som fått erbjudande, som jag fattade så är det en test och efterhand om det fungerar så kommer alla få den möjligheten, man får erbjudandet i appen.

2. defiant

defiant Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    297
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Telefon 2:
    Lenovo tab M9
    @Nightwing@Nightwing
    aktiverade inte detta.
    Ser inga spår av detta ”erbjudande” längre.

Nightwing gillar detta.
  3. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Coolio. Kan ju bli något om det inte kostar något i övrigt samt om Morrow Bank slutar med cashback när de lanserar nya kortet.

4. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 298

MINA ENHETER

Jag har gjort ett köp i internetbutik som verkar lite tveksam. Det gäller en fläkt för 200:- så ingen katastrof ekonomiskt. Men jag tittade lite på hur Northmill hanterar klagomål.

Det var någorlunda lätt att hitta ett formulär att fylla i. Men formuläret gäller bara bedrägeri med fysiskt kort. De kräver också polisanmälan för att alls hantera ärendet.

Övrigt verkar hanteras på vanliga kundtjänsten per telefon. Får väl ringa dem om det ser ut som prylen inte kommer.

5. nyx

nyx Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    824
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro
    Jag åkte också på en blåsning häromveckan, dock med Morrows kreditkort. Det var ett litet belopp på €10. Det köpet gick igenom men direkt när jag godkänt med bank-ID så dök det upp en betalning till på €17, då förstod jag att det var bedrägeri och avbröt. Sen hade de signat upp mig på nån slags prenumeration som skulle dra €65 efter tre dagar.

Jag spärrade kortet direkt och läste på hur man skulle reklamera. Även Morrow krävde polisanmälan så jag gjorde en sån, och reklamerade sen köpet.

Då fick jag lära mig något nytt. Det finns en självrisk där man som kund får stå för de första 400:-, och det gäller alla kreditkort om man gjort ett köp, alltså inte där det bara försvunnit pengar från kortet. Jag vet inte om det även gäller för debitkort, men jag misstänker att det är så. Så i alla fall så fick jag inga pengar tillbaka.

Det jag reagerar på är att det därmed är riskfritt för bedragare att blåsa folk på belopp upp till 400:-, det verkar inte bli några konsekvenser för dem. Polisanmälan förstår man ju att den blir nedlagd innan man lagt på luren.

Sale gillar detta.
  6. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    449
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Om jag minns rätt så har storleken på självrisken att göra med hur klandervärd man varit med sina uppgifter. Det finns ett antal olika nivåer. Har man inte varit klandervärd och tagit alla rimliga försiktighetsåtgärder så skall ingen självrisk utgå.

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 599
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @nyx@nyx @Buzz@Buzz Era situationer verkar inte vara helt lika. Det är skillnad på transaktioner som är bedrägliga och att inte ha fått tjänsten levererad.

Om tjänsten inte levereras gör man en chargeback, dessa kostar inget och kräver sällan polisanmälan. Ofta behöver du däremot kunna bevisa att du försökt kontakta säljaren och att du inte fått produkten levererad. Ett annat exempel är om ett flygbolag går i konkurs, då går det att göra en chargeback för att din tjänst inte kommer kunna utföras. Finns andra anledningar med.

Är det obehöriga uttag fungerar det lite annorlunda: Grovt oaktsamt eller särskilt klandervärt

8. nyx

nyx Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    824
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro
    Tycker dock att det finns ett problem i hur kortföretagen tolkar reglerna.

Om man gör ett köp på internet som man tror är helt legitimt och godkänner det med sitt bank-ID, och det sen visar sig att säljaren är en bedragare. Då anses man inte ha skyddat de personliga behörighetsfunktioner som är knutna till kortet och är själv ansvarig upp till 400:-

9. defiant

defiant Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    297
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Telefon 2:
    Lenovo tab M9

10. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Det var faktiskt inte oväntat efter att många andra har sänkt räntan många gånger efter flera sänkningar från Riksbanken, Northmill har haft på Sparkontot den räntan jättelänge...

11. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Ja men -50% på kortkontot är inte så kul.

Sale gillar detta.
  12. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Instämmer helt men jag reagerar inte alls på det för man skall inte ha stora summor på kortkontot och man kan snabbt förra över från Sparkontot.

Jag brukar inte ha mycket på kortkontot pg a säkerhet så kontot inte töms och det finns tror jag ingen aktör i världen som ger så mycket i ränta på sitt kortkonto så därför berörs jag inte så mycket av det annars så är det så klart en jättehög sänkning men den kan man komma undan genom att föra över från Sparkontot då och då det man behöver på sitt kortkonto, det är bara att ändra lite sina vanor...