Northmill Betalkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Cashback, 31 jan 2022.

  1. Nord66

    Nord66 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Är ni som har kortet nöjda med det? Jag ska på utbytestermin i USA och vill hålla nere mina kostnader. Alla dessa kort är en djungel och det är svårt att får en bra jämförelse eftersom alla kort har sina egna parametrar. Efter att ha googlat verkar det som att northmill kort är det bästa. Inget kreditkort tyvärr som man får sken av i tråden, utan ett vanligt betalkort rakt av. Fördelarna är dessa:

    • 0 kr för att få fysiskt kort (ingen leveransavgift eller liknande)
    • 0 kr/månad
    • 5000 per dag 10 000 per vecka 20 000 per månad i fria uttag utan kostnad både i Sverige och utomlands
    • Inga valutaväxlingsavgifter, kortavgifter eller liknande. Går på visas valutaväxlingskurs
    • I övrigt känns kortet som ganska no bs. Det enda minus jag hittat är att folk har svårt att göra stora uttag ibland till andra banker men jag kommer mest bränna pengarna på kortköp och inget annat så tänker att det inte är ett så stort problem för mig.

    De marknadsför sig för att vara "helt gratis rakt igenom" vilket nästan låter för bra för att vara sant. La en beställning nu så får se hur det går men ni som har kortet får gärna berätta om ni är nöjda med det eller kan rekommendera något annat kort istället (PFC har nämnts men deras fria uttag är inte lika höga)
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 544
    Mottagna gillanden:
    1 109

    MINA ENHETER

    Jag har haft Northmill i två månader nu, men har inte använt det så mycket än.
    Orsaken till att jag tog Northmill var att jag ville ha ett bankkonto för Internet-betalningar som är separat från mitt huvudkonto, SEB.
    Northmill har också ett virtuellt betalkort som i mitt fall är mycket interessant. Här har jag etablerat automatisk månadsbetalning av av månadsavgiften till mitt telefonabonnemang. Sen har jag också handlat lite på ett par nätbutiker med det, och än så länge har det funkat 100.

    Mitt intryck av Northmill så långt, "no bs" som du skriver. Mycket enkelt att utföra de nödvändiga procedurer, dock något tjatig med meddelanden om vad jag kan göra, typ låna och sätta inn pengar på kontot, nästan så man får lite dåligt samvete för att man inte ska låna, eller sätta inn 50 000:- i månaden.
    Det fysiska kortet har jag inte använt än.
    Det fysiska och det virtuella kortet har olika kortnummer.
    Vad jag förstår, så kan man enkelt avsluta det virtuella kortet ifall man hamnar hos någon bandit på nätet, och sen aktivera ett nytt.
    I dagsläget har dom också en relativt hyfsad rörlig ränta på sparkontot.

    Så långt har jag inget negativt att säga om Nortmill.
     
    Sale och Nord66 gillar detta.
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    1 078

    MINA ENHETER

    i usa är kreditkort att föredra då till exempel många biluthyrare kräver kreditkort för att få hyra. betalkort är inte lika gångbara i usa.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Blir nog jättebra, men komplettera med Klarna som kreditkort. Är ju heller inga avgifter av något slag så bättre att använda när det inte rör sig om kontanter.
     
  5. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 066
    Mottagna gillanden:
    1 364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag är nöjd, har funkat bra! Hade det på en resa nyligen i Japan/Fillippinerna/Singapore i 4 veckor och kortet fungerade bra med att ta ut kontanter och betala med under hela resan.
     
    Sale, Nord66 och chhans gillar detta.
  6. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    561
    Mottagna gillanden:
    509

    MINA ENHETER

    Northmill:s hemsida är uppdaterad

    Kortet kostar inget. I stället får du 2 % sparränta från dag ett. Kapitalisering av räntan sker månadsvis!
     
    Sale gillar detta.
  7. Nord66

    Nord66 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Är räntan som avses då på personkontot? Eller är hemsidan/startsidan inte uppdaterad? Jag har fått ett mejl om att man nu har 3,4% sparränta på sparkontot. Den betalas ut årsvis. Det står även här

    Jag använde kortet utomlands i europa här om veckan - nemas problemas. På en veckas semester är det ju inga megasummor man sparar, men jämför man kompisars uttag/kortköp med mina så ser man tydligt skillnaden på avgift. Nu när Northmill också har 3,4% sparränta på sparkontot blir jag sugen på att flytta över mina sparpengar till dem också...
     
    Sale gillar detta.
  8. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Tack för att du delar med oss info om hur kortet fungerar utomlands, jag kommer att testa den om en vecka också och hoppas på det bästa för det verkar vara det bästa kortet att ha utomlands, man kan ta ut mycket pengar varje månad i kontanter samt handla med det utan limit helt utan uttags- eller växlingsavgifter...

    Kortkontot har 2,0% ränta, se länk: Gratis kort. Gratis konto med ränta..

    Sparkontot har 3,4% ränta, se länk: Sparkonto med ränta | Northmill.
     
  9. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    561
    Mottagna gillanden:
    509

    MINA ENHETER

    Jag skrev i mitt inlägg, att hemsidan är uppdaterad och räntan på 2% avser då personkontot. Sparkonton diskuterar vi i en annan tråd.
     
  10. mm_3

    mm_3 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    348

    MINA ENHETER

    Fick hem kortet i veckan. Det första jag märker är hur mjukt och böjbart kortet är jämfört med alla andras kort. Alla kör med återvunnen plast så det är inget unikt men detta kändes billigt.
     
  11. mm_3

    mm_3 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    348

    MINA ENHETER

    Vilket miss Northmill gjort med deras digitala kort för Apple Pay.
    Det syns ju ingen logga på toppen av korten. De två översta gröna är Northmills.
    IMG_5201.jpeg
     
  12. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    561
    Mottagna gillanden:
    509

    MINA ENHETER

    Mejla [email protected] och berätta vad som behöver förbättras!
     
    mm_3 gillar detta.
  13. mm_3

    mm_3 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    348

    MINA ENHETER

    Gjorde i förra veckan och de har svarat och tackar för feedbacken och ska ta det med utvecklingsgänget
     
  14. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag ville dela med Er det som hände mig idag hos Northmill.
    Jag skulle ta ut pengar som jag gjorde sist för ca 1 månad sedan och valde alternativet att ange kontonummer vid uttag, tänkte ange mitt personkontonummer hos min huvudbank som sist och ta ut pengar men det gick inte.

    Jag skrev till Kundtjänst på chat som trodde att jag har ändrat mitt kontonummer som har varit registrerat sedan tidigare men fick höra att man kan bara ta ut pengar via Tink när deras kundtjänst loggade in på mitt konto och hen verkade inte känna till detta sedan tidigare, insåg det först vid inloggning som jag godkände med BankID.

    Jag vägrade att Tink skulle få info om mina bankkontouppgifter och bad kundtjänst att de skall överföra pengar till min huvudbank direkt men det går inte mer, enda sättet att ta ut pengar är via Tink.

    Jag och min tjej hade inga andra val och var tvungna att välja andra alternativet till uttag via Tink, mycket tråkigt att tvingas till detta av Northmill.

    Jag vet att många inte gillar att ge tillgång till sina bankuppgifter till andra parter utom sin egen bank och ville bara berätta hur besviken man blev att Northmill tvingar kunder till detta.

    Jag har deras bankkort som jag var mycket nöjd med under resan i somras och vet att många vill skaffa deras bankkort men om Ni inte gillar att Tink skall få info om Era bankuppgifter så bör Ni tänka efter.
     
    geobjork gillar detta.
  15. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Men det är ju för jävligt, undrar om detta sparar pengar åt dessa aktörer så de anlitar Tink, kostar överföringar de pengar eller, man blir så förbannad, hade man vetat detta tidigare innan man öppnade konto så hade man inte valt de alls men nu hade man inget val...
     
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 544
    Mottagna gillanden:
    1 109

    MINA ENHETER

    Bra du informerade om detta! :)
    Jag har också Northmill, och har varit nöjd så långt. Speciellt med automatisk betalning av månadsavgift till mobilabonnemanget, via det virtuella kortet, genialt.
    Hadde tänkt sätta in lite extra pengar pga räntan, men bara det att det inte går att överföra från Northmill till annan bank skrämmer skiten av mig. Har aldrig ens hört om sådant förut.:scared:
     
    Sale gillar detta.
  17. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Det går att ta ut pengar utan problem men bara via Tink...
     
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 544
    Mottagna gillanden:
    1 109

    MINA ENHETER

    Jag har inte en susning om vad Tink är, har aldrig hört om det/dom, och är nog i dagsläget inte villig att "invitera" Tink in i mitt bankliv.
     
    Sale gillar detta.
  19. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag tror att du var med i diskussionen om betalning av Wifog månadsavgiften som skulle gå via andra aktörer när pengarna för månadsavgiften drogs från ens bankkonto för några månader sedan.

    Många Wifog kunder ville inte att andra aktörer skulle få tillgång till deras bankuppgifter...
     
    geobjork gillar detta.
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 544
    Mottagna gillanden:
    1 109

    MINA ENHETER

    Precis! Och i den diskussionen fick jag kunskap om Nortmill och deras virtuella kort, så det blev då mitt val. Det som tilltalade mig var ifall man kom ut för någon "banditbetalning" så är det enkelt att stänga ner kortet och skapa ett nytt.
     
    Sale gillar detta.