Northmill Betalkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Cashback, 31 jan 2022.

1. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Håller med. Körde uteslutande Northmill när jag jobbade utomlands tidigare i år, fungerade klockrent och sparade någon tusenlapp i avgifter. Använder dock inte kortet alls i Sverige.

Sale gillar detta.
  2. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Jag använde kortet för att ta ut pengar. Annars gjorde jag som cog och betalade med Klarna.

3. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    446
    Såg att Northmill lagt till möjlighet att föra över pengar från sitt kort-konto via Swish i den senaste uppdateringen av appen. Så nu slipper man gå omvägen via sparkontot om man vill föra över till sin ordinarie bank (och slipper därmed även att involvera Tink).

KTM, Sale, svenix och 3 andra gillar detta.
  4. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    682
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Försökte skaffa detta igår gick igenom allt tänkte ett gratis betalkort why not ? men fick nåt i slutet när jag bockade i allt satte typ lägsta på allt vad gäller uttag/insättning och vad jag ska använda det till och fick nåt om att jag måste ringa kundtjänst för nån verifikation, är detta vanligt att dom gör så ?

5. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Min fru skaffade Northmill för några veckor sedan. Förutom att hemsidan krånglade och hon fick en massa felmeddelanden så gick det bra. Hon behövde inte ringa någon kundtjänst.

Edit: När jag tänker efter så var det ganska rörigt. Det blev flera felmeddelanden under processen och det kan hända att något av dem sa att hon skulle ringa kundtjänst. Till slut hade vi i princip gett upp. Men nästa dag fick hon plötsligt ett mail att allt var klart. Hon ringde i alla fall aldrig till kundtjänst utan det löste sig plötsligt ändå.

Last edited: 8 okt 2024
    mortuus och Aniquibobo gillar detta.
  6. mortuus

Mottagna gillanden:
    682
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Okej skumt, testade tidigare idag från mobilen gick utmärkt så nu är ett fysiskt kort på väg.

svenix gillar detta.
  7. mortuus

Mottagna gillanden:
    682
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Försökte blippa häromdagen kortet på skånetrafiken buss men till min förvåning gick det inte ? Har handlat mest några gånger online så det är aktiverat så fick ta mitt vanliga bankkort då gick det.

Men det ska väl fungera blippa ?

8. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Det ska fungera.
    Använde mitt Northmill med blipp i helgen.

9. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    448
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Blip brukar kräva ett köp med chip först, åtminstone de kort jag har. Har bara använt detta kort med chip i automater utomlands så jag kan inte bekräfta att det alls funkar med blip men kan vara värt att testa.

10. AndYAce

AndYAce Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Tror jag läste om det på deras sida att man kan blippa 5 gånger i rad sedan måste man använda chippet och sen kan man blippa 5 gånger till osv

11. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Stämmer inte om man har kortet inlagt i klockan och kör med blipp med den.

12. mortuus

Mottagna gillanden:
    682
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Fick svar från deras support att troligen inte funkar då deras chip är nyare och att äldre kortläsare inte kan läsa av dom korrekt... fattar nada

13. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Var hittar man sin ref länk?

Sale gillar detta.
  14. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag kontaktade Northmill när jag läste om detta första gången förra veckan och fick som svar att de skickar det till utvalda kunder och inte till alla kunder...
    Man får mail och i mailet har du värvningslänken men jag ser nu att när man loggar in på Northmill längre när så står det även där:
    "Tjäna upp till 800 kr!
    Bjud in en vän att skaffa det kostnadsfria kortet - ni får båda 100 kr".

Jag fick det idag men inte min tjej så det kan ta en stund och inte säkert att alla får det, de skulle utvärdera det men det hjälpte inte att jag skrev i chatten och klagade att jag inte fick, det var förra veckan det...

Så här funkar det, man får 100kr för max 8 vänner man värvar, max 800kr:
    "Bjud in en vän
    Så funkar det

Bjud in dina vänner att hänga på! Ni får båda 100 kr att använda, och du kan samla upp till 800 kr per kalenderår. En win-win för dig och dina vänner!

Dela din länk
    Kopiera och dela enkelt din unika inbjudningslänk med vänner och familj via sms, e-post eller sociala medier snabbt och smidigt.

Vänner registrerar sig
    Dina vänner registrerar sig enkelt via din länk och skickar in sin kort-ansökan, som sedan måste bli godkänd av Northmill.

Ni får båda en bonus
    Du och din vän får 100 kr var som tack. Bonusen betalas ut inom en bankdag efter slutförd och godkänd registrering."

15. svenix

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Någon som har försökt få fram IBAN nummer för sitt kortkonto hos Northmill?
    Jag har prövat men ej lyckats få fram uppgifterna. Ev. stöder Northmill inte IBAN nummer i Sverige (ännu?).

Jag chattade med AI kundtjänsten som gav lite varierande svar. Först påstod den att uppgifterna fanns i appen. Sedan när jag sa att jag inte kunde se dem i appen så ändrade den sig till att IBAN inte stöds i Sverige. När jag frågade varför så ändrade den sig igen och sa att det var på gång och skall komma senare...

Är det någon som har någon inside information eller har pratat med en riktig människa på kundtjänsten om detta? Jag vill ha IBAN för att kunna skicka pengar från Revolut till Nortmill kortet.

16. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    446
    Har ingen aning om ifall det kommer fungera, men jag testade att själv räkna fram mitt kontos IBAN med hjälp av förklaringen här: International Bank Account Number - Wikipedia
    Det IBAN jag fick fram testade jag sedan på denna sida:
    IBAN Checker: Validate & Check IBAN Number for Errors (OBS! Efter ett antal sökningar blir man uppmanad att köpa en prenumeration för att kunna göra fler sökningar. Denna spärr verkar ske utifrån IP)
    Jag fick då resultatet att det var en giltig IBAN som gick till Northmill. Jag har precis skickat iväg en mindre summa från Revolut till det numret (och även Revolut identifierade att det var ett nummer tillhörande Northmill), så får vi se om det kommer fram :)

I korta drag gjorde jag på följande sätt för att räkna ut mitt IBAN:
    Formatera först numret enligt landskod och två nollor (SE00) följt av de tre första siffrorna i clearingnumret (975 för Northmill) följt av clearingnummer och kontonummer utan några mellanrum eller skiljetecken. Fyll sedan på med nollor mellan SE00975 och kontonumret så att det totalt består av 24 tecken, t.ex.: SE0097500000097501010101
    Ta sedan bort de första fyra tecknen (SE00) och lägg istället till 281400 på slutet, t.ex.: 97500000097501010101281400
    Beräkna sedan modulus 97 på denna siffra (kan t.ex. göras i powershell med operatorn %), vilket i mitt exempel blir 76. Subtrahera sedan denna siffra från 98 (i mitt fall blir det alltså 22), vilket ger kontrollsiffrorna som ska stå efter SE i IBAN. Det slutliga IBAN i mitt exempel blir alltså SE2297500000097501010101

Sale, Boegas, milky81 och 3 andra gillar detta.
  17. svenix

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mycket intressant! :)

Jag var inne på samma sida och försökte använda deras funktion för "Calculate IBAN" men det gick inte utan jag fick felmeddelande att det var något fel med clearing eller kontonummer. Jag provade också en annan IBAN calculator med samma resultat.

Det blir väldigt spännande att se om dina pengar faktiskt kommer fram! :money:
    Jag tycker det borde gå för Nortmill är väl anslutna till samma system som alla andra banker? Men det kan ju också hända att Northmill inte har aktiverat alla funktioner fullt ut? Hur som helst, det ska bli väldigt intressant att se vad som händer med din överföring.

Om du lyckas ska jag göra på samma sätt och se om jag lyckas! :)
    Tack för en bra post med tydliga instruktioner! :)
    Guld värt! :D

chhans, Aniquibobo och bernard gillar detta.
  18. svenix

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    @chhans@chhans
    Jag tyckte detta med Northmill IBAN var så intressant att jag inte kunde hålla mig. Jag räknade ut mitt IBAN nummer enl. din instruktion. Sedan verifierade jag det mot IBAN Checker: Validate & Check IBAN Number for Errors
    Det gick bra. För att ytterligare känna mig säker använde jag ett annat bankkonto där jag redan vet IBAN numret som kontroll. Jag beräknade IBAN enl. din instruktion för det kontonumret och jämförde med det IBAN som den banken uppgav. Och de var identiska.

Då vågade jag mig på att skicka en slant från Revolut till Northmill. Minsta belopp man får skicka från Revolut är 5:-. Så jag skickade 5:- som beräknas vara framme i morgon. Nu ska det bli mycket intressant att se om det dyker upp en femma på Nortmill kontot i morgon! ;)

Sale, chhans, milky81 och 2 andra gillar detta.
  19. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    446
    Jo, jag gjorde också som du och testade metoden på andra kontonummer där jag redan visste IBAN innan jag vågade mig på att skicka min Revolut-överföring.
    Väntar nu också med spänning på om överföringen kommer fram eller ej. I Revolut-appen har den passerat steget "Verifierad av Revolut" och är nu på steget "Skickas till mottagarens bank". Förhoppningsvis får man ett resultat under dagen. Det skulle ju vara jobbigt om man måste vänta ända till måndag innan man vet om det funkade eller ej... ;)

milky81, bernard, Aniquibobo och 1 annan gillar detta.
  20. svenix

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det verkar som att försöket att göra en överföring från Revolut till Northmill m.h.a. IBAN nummer inte fungerar så bra.
    Inga pengar har kommit fram ännu. Betalningen verkar ha fastnat mellan Revolut och Northmill. Kanske är Northmill inte redo för att hantera IBAN ännu?

Vi får ge det några vardagar till och se vad som händer men normalt sett borde pengarna ha kommit fram idag. Jag har gjort flera överföringar från Revolut till andra banker och pengarna har alltid kommit fram runt lunchtid dagen efter. Jag har också skickat pengar från två olika svenska banker till Nortmill och de pengarna har också kommit fram runt lunchtid dagen efter.

Så att det tar så här lång tid är inte normalt och ett tecken på att något inte fungerar. Kanske krävs det manuell hantering hos Nortmill? Jag antar att en bank borde ha system som indikerar när en betalning inte går fram? Eller också kanske pengarna går i retur till Revolut efter en viss tids timeout?

Hur som helst så verkar det inte vara något att lita på att skicka pengar från Revolut till Northmill.

milky81, chhans, Aniquibobo och 1 annan gillar detta.