Northmill Betalkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Cashback, 31 jan 2022.

1. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    446
    Inte heller min överföring har kommit fram till Northmill, och står fortfarande som "Väntande" hos Revolut. Så jag har väl också gett upp hoppet om att de någonsin ska komma fram, och väntar nu snarare på hur lång tid det ska ta innan Revolut "ger upp" och vad som händer då...

svenix gillar detta.
  2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Går man in på Revolut idag och tittar på betalningen så står det:
    "Vi behöver lite mer tid för att behandla din överföring - vi ber om ursäkt för väntetiden!"

upload_2025-6-9_18-8-34.png

Så det verkar som att Revoluts system har uppmärksammat att det dröjer onormalt länge.

Som du säger - vi får vänta och se vad som händer. I allra värsta fall är min femma förlorad men det kan jag leva med. Men kul att se att Revoluts system verkar jobba med ärendet fortfarande. Undrar om de kommer att kontakta Northmill och fråga vad Northmill håller på med? ;) Det vore väl för bra. Men vi får se som sagt.

En erfarenhet av detta är att jag är imponerad av återkopplingen man får från Revolut när man skickar en överföring. I alla andra banker skickar man iväg en överföring "i blindo" och kan bara hoppas att pengarna kommer fram. Men hos Revolut får man i alla fall lite återkoppling och kan spåra överföringen till viss del. :)

En annan sak som är bra med Revolut är att om man tittar på detaljerna för överföringen så står de svenska clearing och kontonumren i klartext. Trots att jag bara uppgett IBAN numret till Revolut så har Revolut utav det räknat fram det svenska kontonumret. Det tar jag som ytterligare bekräftelse på att vi räknat ut IBAN numret rätt så det är riktigt. Det verkar vara Northmill som har huvudet i sanden och inte klarar att ta emot en IBAN överföring.

Last edited: 9 jun 2025
    Sale, milky81, chhans och 2 andra gillar detta.
  3. Metalstorm

Metalstorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23
    Fick information om att Northmill inför kompletterande reseförsäkring och ett avbeställningsskydd när du betalar din resa med ett Northmill-kort. Trevligt! Gäller resor köpta efter 16/6.

Sale, milky81, chhans och 2 andra gillar detta.
  4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Bra för de som reser men dåligt för oss andra kanske. Det innebär väl mindre utrymme att betala ut ränta istället?

5. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    446
    Ojoj, nu tycker Revolut att min överföring har tagits emot av Northmill!:eek: Screenshot_20250610-124925.png
    Återstår bara att se om de dyker upp på kontot också... Spänningen är olidlig ;)

Sale och milky81 gillar detta.
  6. svenix

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja! SEGER!!
    Idag vid lunchtid plingade det till i mobilen. Revolut-appen hade skickat en notis att pengarna nu var insatta på Northmill. Och nu när jag går in i Northmill-appen så finns pengarna där! :)

Stort tack till @chhans@chhans för moraliskt stöd och tipset om hur man räknar fram sitt IBAN nummer! :)

För att sammanfatta tog det alltså två och en halv arbetsdag för pengarna att komma fram från Revolut till Northmill. Jag vet inte om Northmill lärt sig något av detta och att det ev. kan gå fortare nästa gång? Det känns fortfarande lite halvt osäkert att skicka pengar på detta vis. Men jag är glad att det funkade denna gång! :)

Last edited: 10 jun 2025
    KTM, Sale, Aniquibobo och 4 andra gillar detta.
  7. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    446
    Nu syntes insättningen även på mitt konto. Hade faktiskt gett upp hoppet innan notisen från Revolut kom. Kul att det faktiskt fungerade, men jag avvaktar nog ett tag innan jag försöker mig på att skicka några större summor till Northmill mha IBAN... :)

svenix gillar detta.
  8. svenix

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag hade väl också lite gett upp hoppet när det tog så lång tid. Så det blev en glad överraskning när det faktiskt fungerade!

Last edited: 10 jun 2025
    chhans gillar detta.
  9. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Japp såg det med :)

Information från mailet:
    Från och med den 16 juni ingår en kompletterande reseförsäkring och ett avbeställningsskydd när du betalar din resa med ditt Northmill-kort. Reseförsäkring har varit det mest efterfrågade tillägget bland våra kortkunder – och nu är det snart här. Utan extra avgifter, utan krångel och utan att något annat försvinner. Du får helt enkelt mer, utan att betala mer.

Det här ingår:

• Avbeställningsskydd
    • Ersättning vid försening av allmänt färdmedel
    • Ersättning vid försenat bagage
    • Självriskeliminering för hyrbil
    • Gäller hela familjen när resan betalas med kortet

Försäkringen gäller resor köpta efter 16 juni med Northmill-kortet. Fullständiga villkor kommer att finnas tillgängliga samma datum.

Sale gillar detta.
  10. RBdyk

RBdyk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Mini gen 5
    Om vi följer utvecklingen av andra svenska pre-paid kort som varit gratis så kan man nog med detta tänka att vi är ett steg närmare en kostnad för att kunna nyttja mer än bara basfunktionerna.

11. svenix

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Testade en gång till att skicka pengar från Revolut till Northmill med IBAN-nummer. Denna gången skickade jag hela 6:-. ;)
    I alla fall gick det jättebra denna gången. Jag skickade igår (söndag) och idag (måndag) vid lunchtid var pengarna framme. Precis som det ska vara! :D

Northmill verkar ha skärpt till sig.

milky81, Sale, Aniquibobo och 1 annan gillar detta.
  12. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag har vid flera tillfällen testat att använda Northmill samt Revolut kortet bara någon minut efter varandra senaste 3 åren i olika länder i europa och handlat för exakt samma summa och varje gång har Northmill kortet get bättre växlingskurs än Revolut kortet.

Jag måste säga att det är imponerande att Northmill lyckas med bättre kurs, ibland handlar det om ören men ändå att man kan ta ut pengar ur bankomat utomlands utan avgift från Northmills sida och att man skall inte behöva tänka på som med Revolut kortet som har mycket lägre uttags gräns per månad.

Jag vill poängtera att jag har jämfört korten bara på vardagar och inte på helgen när Revolut tar en avgift.

chhans, svenix och Termi79 gillar detta.
  13. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    823

MINA ENHETER

Om jag förstått rätt så använder sig Northmill sig av Visas växelkurs utan påslag, och denna bestäms en gång per dag. Revolut däremot växlar själv och växlingen sker i samband med köpet, dvs till den rådande kurs som gäller vid den sekunden.

Sale gillar detta.
  14. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag märkte fan att det har uttag av kontokredit till externt konto under samma steg som konto ansökan.
    Råka märka det när man ansökte om 50.000 helt plötsligt skicka det 50.000 till banken min, och tog ut 245:- i uttagsavgift. Vilket inte var tänkt.

Sale gillar detta.
  15. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
  16. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 352
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad är syftet med kontokrediten? Är det inte bättre med ett vanligt kreditkort och en personlig buffert?

17. svenix

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, nu verkar det fungera att använda den kalkylatorn.
    Den fungerade inte i ett tidigare skede när jag provade utan då fick man en felkod.
    Troligen har Northmill ändrat något så att kalkylatorn numera lyckas räkna fram IBAN.

chhans och cog gillar detta.
  18. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    446
    Jo, nu fungerar den ser jag. Men när jag skrev mitt inlägg, så gick det av någon anledning inte att använda den med mitt konto-nummer hos Northmill. Gissar att vi måste vi gjort dessa tester precis när Northmill var i startfasen för att införa IBAN...

svenix och cog gillar detta.
  19. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Det har jag också läst men intressant att jag hittills har fått bättre växlingskurs vid alla köp senaste 3 åren, jag hoppas att kortet fortsätter i sin nuvarande form utan några som helst avgifter...

20. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Som backup, när värdepapperskrediten på Avanza är på nästan maxad lite marginal för fallande kurser ::)
    Men visserligen i mer stabila tider, så bruka jag belåna mina värdepapper bara, när det inte är så mycket köp, då jag bara köper i drop av kursen, som Tesla när det droppade ner till $273 och MasterCard och Visa förra veckan där försvann några miljoner i värdepappers krediten.

Avanza lånar ut till 3 000 000 till mig till en ränta på 1.99% och det räknas då också som lån med säkerhet och ränteavdraget är intakt, max belåning på 7.09% beroende på % av belåningen av värdetpappret.

Så visserligen tar man sådan lån istället än från typ kontokrediter och likande. Men det är bara och i värsta fall vänta tills aktierna går upp igen och sälj med vinst :) så borde de täcka även Kontokrediten den här gången.

Men den här gången var det dock inte menat ta ut 50k när man ansökte om en kontokredit.
    Men men det får gå in på Avanza.

Last edited: 17 jun 2025 kl 17:39
    Sale gillar detta.