Övrigt: Note 2 får KitKat 4.4 - mars-April 2014

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av dt33, 22 nov 2013.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ni som inte har fått 4.4.2, var lyckliga! Min N7105 va den bästa luren jag haft när den hadde 4.3, men blev den sämsta jag har haft efter jag flashade NEE 4.4.2 för ett par månader sen. Inte mycket nytt av värde, men alla möjliga buggs. Hoppades på 4.4.3 som en fix, men hu hu, :(

    http://www.inferse.com/15468/android-4-4-3-kitkat-provides-bug-fixes-creates-bugs/

    Om det var någon möjlighet att återgå till NEE 4.3 vill jag ha gjort det omedelbart.

    Jag skulle misstänka att Samsung vill vänta tills det kommer en stabil variant av KitKat, eller möjligtvis tills Android L (5) släpps, men då tycker väl Samsung at vi ska slänga Note 2:an och köpa nytt och modernt, så dom kanskje inte kommer med någon lösning alls. Möjligt vis ser dom på 4.4.2 som en gåva, man blir av med en massa Note 2'or och kan sälja nya. Monkeybusiness DeLuxe!
     
    Last edited: 2 jul 2014
  2. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Förstår inte heller varför alla vill ha KitKat. Är inget märkvärdigt och så förstör den SD kort kompabilitet
     
  3. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    SD-kort har för mig noll betydelse. Bara wififunktionen är fixad i KK, annars är det hej då till Samsung. Och innan du berättar om din felfria wifi, kan du läsa om vad väldigt många andra användare tycker om Samsungs version av "fungerande" wifi. Det finns på XDA 10+ trådar i ämnet, och för ett flertal är problemet fortfarande ej löst. Symptomen varierar en smula, men i mitt (& många andras) fall yttrar sig felet som följer;
    vid wifianslutning fungerar allt som det är tänkt, tills man lägger ifrån sig telefonen i några minuter. När man så väcker den igen, är hastigheten plötsligt reducerad till 1-2Mbit/s. Enda sättet att åter erhålla full hastighet, är att stänga av wifi & slå på den igen. Då fungerar allt tills nästa gång telefonen "sovit" en stund, varpå samma procedur upprepas. I-landsbekymmer, visst. Irriterande? You bet!
    Och ja, jag har självfallet testat alla "lösningar" från forumet!
    ;)
     
  4. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Och med KitKat så löser sig problemet eller? Låter snarare som hårdvarufel
     
  5. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Kanske, kanske inte. Vet du måhända något vi andra inte vet?
    I mitt fall kom felet med en av Sammys mjukvaruuppdateringar
    och innan dess fungerade wifin perfekt. Dessutom vore vi ganska
    många med "hårdvarufel", så den teorin håller jag rätt osannolik.
    Sammy är vid det här laget ökänt för sina brister i wifins funktion
    vilket nämnda trådar på diverse forum alltför ofta vittnat om...

    Konstigt att du själv uppdaterade till KK, om du nu är så skeptisk.
    Sanningen är ju att vi alla hoppas på bättre upplevelse/funktioner.
    Och oftast leder faktiskt de flesta uppdateringar till förbättringar.
    Peace out...
    :D
     
  6. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Var någonstans har jag skrivit att jag har uppdaterat till KitKat? Sitter du och hittar på saker nu också?
     
  7. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    *suck*
     
    trifix gillar detta.
  8. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det som gör mig förvirrad är att LTE-versionen fick KK för typ en månad sedan, så kan dom släppa till LTE kan dom väl släppa till 3G-versionen också?
     
  9. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Jepp. Det borde väl i alla fall aldrig skilja MÅNADER mellan versionerna.
    Vi får väl se om den utdragna processen gjort det färdiga resultatet buggfritt.
    Det finns ju fortfarande några bananrepubliker kvar, innan det är vår tur.....
    :teeth:
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Om den heter 4.4.2 när den släpps i NEE version så har den samma buggs som alla de andra som har släppts. Android har redan släppt 4.4.3 som också har många nya bugs, och 4.4.4 som jag inte vet om den är bättre. Version 5, eller L som dom valt att kalla den har ju också släppts för en stund sedan, men det ju en annan historia.

    http://www.inferse.com/15468/android-4-4-3-kitkat-provides-bug-fixes-creates-bugs/
     
  11. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Det är definivt så att varje "uppdatering" för med sig alltid någon/några nya
    buggar. Dock får man väl ändå medge att (oftast) fler elimineras än skapas?
    Dessutom brukar flera nya funktioner implementeras med uppdateringarna.
    Men visst ligger det något i den gamla frasen "reparera ej det fungerande".
    För övrigt var uttrycket "buggfritt" ett (kanske misslyckat) försök till ironi.
    Bangladesh är fortfarande färskast på listan. Snart vår tur...kanske.....
    :D
     
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Hadde jag vetat det jag vet idag skulle jag aldrig ha flashad 4.4.2, och om 4.4.3 släps för Note 2 LTE, så kommer inte den inn på min lur. Vad jag vet så har det släpts en liten uppdatering, bugfix för någon variant?, jag vet inte om det är den som gör 4.4.3 om till 4.4.4.

    Lite ironi i denna sammanhang är mycket OK.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  13. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Tyvärr fanns det inget liknande på marknaden 2012 men hade jag vetat det jag vet idag skulle jag ALDRIG köpt Samsung. Jag hade nog kört Sony idag, en Z2:a. Eller kanske rentav gått tillbaka till iPhone...
     
  14. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Håller med dig, även om jag aldrig haft någon Iphone. Note II:an var alternativet
    som gällde just då, men buggar, Knoxtrams och löjligt försenade uppdateringar
    har förbrukat Sammys förtroendekapital. Frågan är vad man bör välja i stället?
    o_O
     
  15. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Haha så jag är inte den enda... Detta var min första och sista Samsung-lur tills Samsung fixar sitt skit. Synd bara att svenska operatörer har i princip endast iPhones, Samsung och Sony... Min nästa blir nog en Nexus, är så trött på att behöva vänta år för att få de nya uppdateringarna.
     
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ingen ide att köpa flaggskepp, iaf. inte från Samsung. Tillvärkarna har en makt över de olika modeller vid att de plockar ut de som inte skal få uppdatering längre. Nu är Note 4:an på ritbrädan, så då är det tid för att planera skrotning av Note 2:an vid att strypa inn på uppdateringar.

    Jag köpte en ”billig” LG Optimus L5 ll Dual SIM för 1800:-. Wifog i SIM 1 och Telia prata på i SIM 2. Fick uppdatering till 4.1.2 direkt, sen förväntar jag inte någon fler uppdateringar. Använder LG:n mycket mera än Note 2:an, som kostade nästan 6 lappar. LG:n har vad jag uppskattar, DualSIM, FM radio, (Note 2 LTE har inte FM), fullt anvädbar skärm, brukbart kamera och bra batteritid. Sen är samtalskvaliten rätt så bra. Jag kommer inte att köpa dyrt igen, speciellt inte från Samsung som skiter i eftermarknaden på sina produkter.

    Skulle vi någon gång få Android L (5.0) på Note 2:an (vilket jag inte tror) så tar jag tillbaka allt jag har skrivit här.
     
  17. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Det kruxiga är väl att allt fler appar/widgets/allsköns jox byggs för fläskigare hårdvara. Det är ju bara därför man "tvingas" hänga med bland toppmodellerna, tycker jag. Sedan är det ju det där med skärmstorleken. Efter att ha använt 5,5' i två år, känns det för mig i princip omöjligt att återgå till dvärgskärm igen. Nu får för all del allt fler billiga modeller försvarlig skärmsize, men så var det ju det där med övrig nödvändig hårdvarukapacitet. Hade Sammy skött sig lite bättre, hade de haft ytterligare en kund på Note 4:an. Det är (i mina ögon) lagom att uppdatera, vid cirkus varannan generation av telefonerna. Däremellan är uppgraderingarna för små. Det där med L på Note II:an är nog inte riktigt realistiskt, men jag har sett att hoppet ändock lever på en del forum....
    :D
     
  18. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Såklart tror jag inte heller att vi får Android 5.0 men är trött rent allmänt på Samsung med all jävla bloatware på deras telefoner. Fult och gammalt gränssnitt som sett likadant ut sen urminnes tider. Visst, det är fräschare på S5:an men det är långt ifrån snyggt. Det är som att Samsung inte riktigt har koll på vad de pysslar med. De bara trycker ut en jävla massa tablets och mobiler hela tiden utan att tänka efter. Tror de skulle må mycket bättre av att slimma ner sin lineup och fokusera på vad som är viktigt, inte vad de TROR att folk vill ha.
     
  19. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Tydligen har det fungerat hittills, eftersom de fortfarande kränger en ansenlig mängd enheter.
    "Det är förtjänsten man lever på", som man säger. Men frågan är hur länge man kan strunta i befintliga kunder, & bara satsa på presumtiva nya.
    Allt fler läser om tillverkarna på diverse nätforum, & kan således ta del av såväl positiva som negativa publikreaktioner. Personligen anser jag att den upplevelse man får efter köpet, är det enda viktiga. Innan man handlat, är ju alla tillverkare lika positiva & tilltalande.
    Tanten är i färd med att välja en LG G3, & jag skall med spänning ta del av hennes erfarenheter. Hennes tidigare LG X2 har (kors i taket) fungerat felfritt.
    :eek:
     
  20. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Problemen är att det inte finns några riktigt vettiga alternativ. LG har tyvärr fortfarande en budget-stämpel (i folkmun). HTC är konstigt. Sony börjar klättra, vet flera på jobbet som har bytt till Z1 eller Z2. Tyvärr är Sonys lurar ganska klumpiga tycker en del, framför allt folk som kommer ifrån S3/S4. Trots att folk har haft problem/ogillar Samsung så köper de ändå motvilligt nya S5:an "äh...det blev en samsung iaf"...