Fråga: Nova Launcher, batteriförbrukning...?

Diskussion i 'Applikationer' startad av geobjork, 18 apr 2022.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har testat Nova Launcher några dagar på min reserv/experiment telefon med Android 9, och måste medge den möjliggör en mycket mer översiktlig och snyggare skärm. Det att man kan ta bort den vita bakgrunden på iconen ger en helt annan känsla, särskild i svag belysning.
    Har lust att köra Nova på min primärtelefon med Android 12, som har "Motorola App Launcher" i dag, men det verkar som Nova förbrukar märkbart mer batteri, dock lite svårt att avgöra...

    Någon som kör Nova, som har en uppfattning om batteriförbrukningen? Är den ungefär samma som andra launchers?
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    När jag körde Nova tidigare på andra telefoner har det inte varit någon märkbar skillnad i förbrukningen. Notera dock att Nova redovisas i batteriförbrukningen som en app och kommer hamna rätt högt i listan. Detta är fullt normalt då den "alltid" används och brukar annars redovisas som "system/Android system osv" vid användning av den inbyggda stock launchern för systemet.
     
    geobjork och dannejanne gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Tackar för ditt informativa svar. Ja, det var just det som gör att jag funderar på om jag får en högre förbrukning med Nova plus originallaunchern. Nova kom plötsligt upp på redovisningen med en egen post på batteriförbrukningslistan.
    "Motorola App Launcher" " tillåter inte varken "Force stop" eller "Disable" för att förhindra "dubbelförbrukning", vet ej om det är nödvändigt...?

    Btw, av ren nyfikenhet. Du skriver "När jag körde Nova tidigare". Var du nöjd med Nova, eller var det något som föorsakade att du inte kör det nu?
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag var och är väldigt nöjd med Nova. Anledningen att jag inte kör med Nova idag är att det blir problem med svepgester ifall man använder det istället för navigeringsknappar.


    Gällande batteriförbrukningen så sålänge telefonen håller lika länge skulle jag absolut inte bry mig om hur det ser ut under batteriförbrukningen. Bara kör på ;-)
     
    geobjork gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    En sak jag inte får till i Nova är skapa genvägar till websidor, på skärmen.
    I Nova kommer jag genom proceduren visa genväg på hemskärmen, men ingen genväg visar sig. I stock launchern inga problem.

    Gömmer den sig någon stans, eller går det inte skapa genväg?
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det där har väl inte med Nova att göra eller?

    Testade med både Edge och Chrome utan problem, vilken browser använder du?
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag vet ej, kan egentligen inget om Nova, eller någon annan launcher för den delen, annat än jag upptäckte möjligheten att organisera skärmen på mobilen så den blev mycket enklare att läsa, speciellt plocka ut ett bestämd icon på en skärm full av icons. Också mycket snyggare visning av iconen.
    Jag använder Chrome som min browser.

    Googlade på "How to make Shortcuts in Nova", och det är tydligen en funktion som inte funkar direkt med Nova utan en tilläggs app, rätt så många användare som frågar om den saken.
    Fick upp följande sida,

    5 Features That Make Nova Launcher Great

    Gick för alternativet "4. Sesame Shortcuts", och det funkade direkt när jag fick gjort de rätta inställningarna.

    Jag är inte sådär jätteförtjust i att installera alla möjliga apps, med den här måste man väl köra en stund och se, genvägar till mapper i luren och websidor vill jag ha.