Novum Icons [Allmän PSD]

Diskussion i 'Teman och grafik' startad av MatDiggy, 29 jan 2013.

1. JonteeU

JonteeU Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Vet inte om du såg det men jag har redan gjort en QuickPic ikon, onödigt med dubletter! ;)

2. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

skumt, sökte i Novums spreadsheet, men jag fick ingen träff o_O Det var därför jag gjorde den.. aja, jag lägger till den så får vi se sedan ;)

3. JonteeU

JonteeU Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Endast ca: 2 ikoner som funkar för mig! :)

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

4. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Märk dem i spredsheetet om du inte gjort det. :)

5. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Gick igenom alla ikoner i db mappen, och en del är lite slarvigt gjorda ser jag, där bilden inte når hela vägen ut till masken tex, och en del där bilden ligger utanför icon-scale. Hittade några där ramen har flyttats uppåt ett snäpp, vilket har gett en smal glipa mellan kant och dropshadow.. Ska jag lägga dessa i en egen mapp på db, så får alla gå in och titta på dem och justera? Jag kan kalla den för "granska" eller något sådant..

Sedan finns det ett antal som jag tycker skulle kunna förbättras en aning, men det kanske är något vi kan fokusera på framöver. Inget som är roligt, men det blir inte roligare ju längre in i projektet vi kommer..

6. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

7. xciter

xciter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Låter som en bra idé, jag lade dom med "fel" namn i en mapp så att man kan kika in där för att uppdatera namnen. Ikoner som är "felgjorda" bör även dom läggas i en annan mapp.

8. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

:)

Då gör jag så, slänger dem i en mapp så får alla gå in och kolla!

9. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Uppdaterat post 2 och 3 med info som annars ligger utspridd i tråden.

10. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

"webbkläsaren" :innocent:

Bra jobbat annars, tycker vi ska lägga till droidicon.com i guiden också, eftersom det är det bästa sättet att hitta aktiviteter för tillfället. Kan skissa på det ;)

11. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hmm... katten måste ha trampat på tangentbordet. :ehm: Skulle aldrig själv göra ett sådant misstag. Har inte gjort fel sen '98.

Gör så :)

12. xciter

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

13. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Yes! :cool:

Har skapat två mappar i db, med ikoner som behöver justeras. På en del har den mörka ramen flyttats uppåt, vilket har skapat en liten glipa i underkant.

Sedan är det några där man inte dragit sin image hela vägen ut så den klipps av ikon-masken, vilket skapar små glipor i hörnen.

På några så har bilden ramlat ur ikon-masken, och spiller över ikon-masken.

Personligen sparar jag en PSD för varje ikon som jag skapar! Jag kommer att lägga dem i projektmappen, ifall någon känner att man kan göra förbättringar på befintliga ikoner ;)

Last edited: 11 feb 2013
  14. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

15. xciter

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Låter bra, jag ska slänga upp mina PSDer också då jag känner på mig att vissa av mina inte är perfekta ;)

Jag tycker att det är OK, kanske ska vara noga i förstaposten då att inte använda ramar och linjer i onödan.

16. SYRE

SYRE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tycker om er idé och grundtanken är god! Tyvärr så tycker jag att ni skjuter er själva lite i foten när ni väljer att ha ramar "bara på vissa" av ikonerna. Det vore en grej om det tex bara var på typiska "dock-ikoner" som telefon, sms, browser och appdrawer etc. Men just att det är helt random vilka ikoner som får en ganska tjock ram stör mig alldeles för mycket för att använda mig av dessa ikoner.

Tråkigt då jag som sagt gillar idén och tycker att de flesta ikoner är snygga, men jag gillar när det är konsekvent :) Med eller utan ram spelar mindre roll, bara det är samma för alla.

Bra jobb av er som håller på. Får kika in här nån gång då och då och kolla om ni gjort något åt det lite senare :)

17. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Gillar inte dem heller, så jag skapar en ny om den enda som är tillgänglig har en ram. Det var Matt som introducerade dem och vissa verkar gilla dem.

SYRE gillar detta.
  18. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Smaken är som baken. Tanken är att det ska kännas som ett stock-tema, och om man kollar på Play store så har många ikoner faktiskt ram. Det var min vision med ramarna, de ska dock helst bara användas på ikoner som redan har ram i sitt grundutförande, eller om det verkligen tillför ikonen något extra.

Blir ju konstigt om någon sitter och ersätter alla ikoner som har ram med en utan. Det kommer ju inte att fungera i apk:n heller. Då får vi bestämma hur vi ska göra med ramar och effekter.

Dom är på inget sätt en helig graal, och kan tas bort om det är allas önskan. Så många är det inte som har ram än så länge så de kan lätt göras om. Personligen tycker jag att dom tillför ikonpaketet något ;)

19. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det har väl redan framgått vad jag tycker, men enligt mig är de bara i vägen. Ränderna stör mig inte om de bara används på de vanligaste så som telefon och sms.

20. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Vi ser till att hålla ramarna till ett minimum, och sedan får vi utvärdera vilka som inte bör ha ram, och göra om dessa. Tycker själv att en hel del är omotiverade, och att det ibland är en enkel genväg istället för att ta ett kreativt grepp om ikonen och skapa något eget. Är ikonbilden dålig, så blir det en tråkig ikon, och då får man hitta på en egen bild till ikonen. Blir oftast snyggare, roligare och mer spännande på det sättet.

Droidicon låg nere igår när jag skulle fylla på i spreadsheet :(