Nummerpresentatör som inte ändrar utseendet på telefonen samt är snabb?

Diskussion i 'Applikationer' startad av xtreme, 4 nov 2010.

1. piraya

piraya Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Incoming!

Hej. Jag har lagt upp en första version av appen Incoming här:
    http://apped.se/incoming/Incoming.apk

Jag kände mig tvungen till att läga in lite inställningar för att justera var namnet ska visas. Har lagt in möjlighet till att välja längst upp, i mitten eller längst ner på skärmen. Sen kan man finsjustera genom att lägga till några pixlar ner eller upp (om man läger - framför) under vertical adjustment.
    Jag tror tyvärr inte man kommer ifrån de inställningarna. Men kom gärna med tips på hur det kan förbättras. Fråga mig inte varför allt är på engelska när bara svenskar kan använda appen, det har bara blivit en vana med dålig engelska när jag programmerar :/

Angående fördröjning så testade jag lite här. När jag är hemma med wlan görs nummeruppslaget nästan direkt, med 3G blir det tyvärr några sekunders fördröjning.

En funktion jag saknar är dock att se vem som ringde i efteråt. Jag ska se om det går att lägga till namnet i samtalsloggen utan att röra kontaktlistan.

De permissions som appen ska kräva och använder är:
    • Internet - för nummeruppslaget
    • Read contacts - för att kolla om nummret redan finns
    • Access network state - ingen ide att försöka slå upp nummret om inte telefonen har dataanslutning
    • Read phone state - såklart känna av när någon ringer

Slutligen så kräver appen Android v >= 2 då uppslaget av kontakter ändrades och jag har inte haft tid att göra en bakåtkompatibel version.

Testa på och skrik till när ni stöter på problem eller har synpunkter.

//Anders

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

Hämtad ..........

Bra att du la till justeringsmöjlighet på namnet som kommer upp.
    Behövde justera ner det lite på min Mini Pro för att det skulle hamna snyggt
    på skärmen ;)

Det enda jag märkte direkt att jag saknar är vilken stad nr som ringer är registrerat i. Adressen är inte intressant men staden har jag nytta av att veta
    i jobbet,kan vara bra att veta om personen som ringer tillhör mitt distrikt.

Möjlighet att ha det valet i inställningar ?

Historiken vore trevligt att kunna kolla på något sätt.
    Har själv betalappen av vem ringde så jag kan använda den widgeten som tillhör vemringde men vore ju bra om den fanns

I övrigt en MYCKET snygg diskret lösning !
    Sök hastigheten verkar det lilla jag testat helt ok

3. piraya

piraya Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej. Jag gjorde en liten uppdatering nu med ditt önskemål. Bara att ladda ner igen och testa. Det är samma adress som tidigare.

4. jonlinusson

jonlinusson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Snyggaste lösningen jag sett på detta! Provade eniro innan men tyckte det kändes väldigt krystat när pop-up fönstret kom...

Om man får komma med ideer så för mig gärna ett sätt att kolla historiken, men kan ju klart skaffa eniro eller ngt till det.

5. piraya

piraya Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja, kom gärna med idéer! Det var era idéer som fick mig att göra appen :)
    Jag ska undersöka om jag kan fixa historiken på nått snyggt sätt.

6. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

Kanon att stad blev valbart !

Verkar som att inställningen för var texten ska hamna försvann i uppdateringen ?
    Funkar ju visserligen att justera ner den via vertical position

Sent from my U20i using Tapatalk

7. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hmm, hur lägger man in denna appen, den laddades hem när jag använde barecode och la sig under downloads på mitt minneskort?

8. piraya

piraya Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

CiaB: Det ska gå att bra klicka på filen när du laddat hem den så installeras den på telefonen.

Fredriks: Jag tog bort "Gravity". Jag gjorde om metoden för hur popupen ska visas när någon ringer och då behövdes den inte längre. Jag får lägga tillbaka den igen om den kändes användbar.

Last edited: 11 nov 2010
  9. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Gör jag detta under downloads på minneskortet i telefonen menar du?

EDIT: Gjorde som jag frågade och det gick bra!

10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

Det fungerar utan den eftersom man kan justera den via vertical position. Personligen gillar jag att jag kan justera in namnet på den som ringer precis under svars sliden och telnr:et.

11. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

Namnet på staden nr är registrerat i verkar inte kunna visa åäö, det blir bara massa konstiga tecken. Nu vet jag inte om post nr visas eftersom det är ersättningstecken för åäö i stadsnamnet men OM post nr på stadsområdet visas skulle jag vilja ha bort det så det bara står namn och stad på personen som ringer.

Det enda som vore tråkigt är om dessa ändringar påverkar sökhastigheten. Sökhastigheten bör alltid vara prioriterad anser jag då det är viktigt att få upp info om uppringaren så snabbt som möjligt

12. piraya

piraya Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det var märkligt, jag tyckte åäö fungerade i datorn. Jag ska testa lite mer och se vad det kan vara för fel. Det är tänkt att postnr aldrig ska visas, jag har nog slarvat lite när jag skrev koden som separerar postkod och ort.

Edit: Såg direkt ett fel med postnr.. visa har mellanslag och vissa har det inte,jag hade kapat av postnummret vid första mellanslaget. Jag kan tänka mig att de dyker upp ett avkapat postnummer då och då :)

Angående sökhastigheten så påverkas den inte av att du visar stadsområde då en sökning alltid returnerar både namn, adress och ort oavsett om det visas eller inte. Här ser du hur sökresultaten ser ut i text:
    http://rkseek.oblivioncreations.se/?XXX (byt ut xxx mot ett nummer)

Tack än en gång till rkseek som tillhanda håller tjänsten för nummeruppslagning.

13. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

Fungerar bra nu ! Inga heroglyfer längre ;-)

14. Grotesco

Grotesco Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag kör den också nu och testar. Snyggt! :) Lade den 350 pixlar ner och det ser snyggt ut på en X10 med 2.1

Framför allt så syns vem som ringer stort och tydligt, utan en svart bakrgrundsblaffa som på vemringde.

Jag provar lite nu parallellt med vemringde. Efter ett par test så var incoming ibland snabbare, ibland vemringde... men de använder ju båda rkseek. Fixar du en egen call-logg, och möjlighet lägga till i telefonboken, eller komplettera en kontakt så är denna app den enda jag kommer att ha kvar! :D

15. piraya

piraya Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Men jag har ju inte ändrat nått ännu :D Skulle gärna se vilka nummer det blir fel på så jag kan undersöka mer. om du kanske kan skriva exempel på vad som syns när det blir fel så behöver du inte lägga upp någons nummer.

16. Hiero

Hiero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Dyker inte upp ngn pop-up när det ringer på min mobil. Är iofs ett okänt nr men det ska väl inte spela ngn roll!?

17. piraya

piraya Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej. Är nummret okänt så går det ju inte att slå upp.
    Det kan finnas tre anledningar till att en popup inte dyker upp.
    - Nummret finns redan i kontaktlistan.
    - Nummret kunde inte hittas hos rkseek
    - Bugg i min kod

18. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Hej hej.. testar denna app fom. nu.

Det borde isf kanske stå hemligt nummer / hittas ej?

Något som är bra med Truecaller / Vem Ringde är historiken, att kunna se allt som har slagits upp. Telefonens mottagna/missade samtal visar väl bara numret även om det slagits upp med denna app?

19. piraya

piraya Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

"Hemligt nummer", "okänt nummer" eller likande står väl automatiskt i inkommande smatalsskrämen då det är ett dolt nummer? Kändes onödigt att lägga dit ytterligare text om nummret inte hittades tänkte jag. Men detta är helt klart någonting som jag kan lägga till genom en inställning.

Jag har inte hunnit undersöka möjligheten för att logga missade/mottagna samtal ännu men det står på min todo-list. Men jag skulle vilja ha det helt integrerat med befintliga samtalsloggen. Jag vet inte hur det fungerar i truecaller/vem ringde, har de en separat log? Det är möjligt att det är enda lösningen.

20. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Aha, så kanske det är. Förstod på det Hiero skrev att det inte framgick att det var dolt/hemligt. Annars har du rätt att det är överflödigt.

Ja, båda dessa två har separat funktion för det så kanske numret måste finnas i telefonboken för att det skall skrivas ner rätt i samtalsloggen.