Ny Android användare söker svar...

Diskussion i 'Magic' startad av urotsukidoji, 31 aug 2009.

1. urotsukidoji

urotsukidoji Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan alla här på forumet! Detta är mitt första inlägg men lär inte bli mitt sista. :)

Jag har nyligen köpt en htc magic från 3. Jag är väldigt nöjd hittills men men som många andra här så kan jag knappast tänka mig att lämna den original då det kliar allt för mycket i fingrarna. :D

Jag har läst på forumet och på wikin. Dock känns det som en hel del info att ta in och jag blir lite snurrig av allt. Jag är trots allt nybörjare vad det gäller Android. Vad som lockar mig mest med att roota är klocknings möjligheter, apps på SD-kortet och Tehter. Vad är det mer som gör det värt att roota tycker ni?

Om jag nu ska roota min lur är det här den bästa metoden? https://swedroid.se/wiki/index.php/Roota_HTC_Magic_(1_click_root)

Hur vet jag om min SPL är Perfect eller inte? Jag har 1.33.0009

Sen fattar jag inte riktigt hur man ska avgöra vilken firmware man ska ha,
    är firmware och ROM samma sak förresten? Om inte skulle jag gärna vilja ha en "brain-friendly" förklaring.

Det vart en längre post än jag hade tänkt mig, hoppas någon pallar läsa igenom och svara. Sorry om det redan har frågats om detta, jag har sökt runt men inte hittat någon info.

Mvh crille

Last edited: 31 aug 2009
  2. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Ju , jag tycker du ska behålla din nuvarande rom först och främst men ...
    det finns två olika alternativ
    1: HERO ROM som är alltså vad man hittar i HTC hero som med lite modifikationer funkar på MAGIC dock ej Bluetooth
    2: Dream Rom som med lite mdifikation funkar på Magic, i dessa har man lagt in lite saker som saknas annars , typ app2sd och Swap (vilka behövs inte för magic) sedan en hel del andra apps och modifikationer som man kan lätt se i ROMens change log.

de är inte samma sak men i Magicens fall ja kanske de kan vara samma sak också.
    ROM egentligen är en sorts minne Read Only Memory och det är där man skriver frimware och liknande. men man kallar en uppdatering/programwara för ROM av någon okänd anledning för mig , kanske det kommer från FLash ROM dvs skriva över läsbart minne.
    Tehter är skoj sedan apps på SD-kortet behövs inte ... klocknings finns i senaste HTC romen , för det annars behöver du bara flasha boot.img och inte hela romen,
    Market enabler, och lite andra saker kanske är skoj också med root . sök efter root på market ...

3. urotsukidoji

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen och tack för svar!

Kanon, nu vart några av mina ? uträtade.

Har jag fattat det rätt om du tycker att jag ska roota telefonen men behålla min original rom? Om jag nu gör det ska jag använda mig av den här guiden?
    https://swedroid.se/wiki/index.php/Roota_HTC_Magic_(1_click_root)

Om jag nu rootar telefonen kommer jag fortfarande kunna ta ner dom senaste uppdateringarna och bara flasha boot.img?

hoppas du fattar vad jag menar.... jag gör knappt det själv nämligen :)

edit: Jag läste också att någon av de nya uppdateringarna gör så att "1 click root" inte fungerar sen. Är det den nya HTC updaten som du pratar om som stoppar detta?

Tack!

Last edited: 31 aug 2009
  4. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

testa! så får du se om det går, tror inte på att det var den nya htc uppdateringen , kanske nästa

5. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Betäckningen ROM kommer ifrån de gamla emulatorerna skulle jag tro där en ROM var just en mer eller mindre Read Only Minnes dump av ett spel som paketerades i ett sorts arkiv format som då emulatorn kunde tolka, ROM där e ju just en kopia på något som e Read Only Memory medan resten av emulatorn skötte det "dynamiska", likande var oxå just flashningen i tidiga dagar där det allmänt var just read only som man flashade, resten gick ju att skriva till, kombinationen av de två områdena resulterar i att vi kallar de olika egentligen OS versionerna för ROMs då de e "ripade" från minnet och sedan flashas in.
    En mer korrekt klassificering kanske vore att kalla dem olika distributioner precis som vilket linux OS som helst?

bara en gissning men skulle tro det är från det

6. urotsukidoji

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjaba! Tack för svaren.

Nu gjorde jag så att jag rootade min magic efter den här guiden: http://theunlockr.com/2009/08/29/how-to-root-the-htc-magic-in-one-click/

Allting verkar fungera fint och jag kommer till startskärmen i slutet av videon. Steget efter det i klippet är ju hur man lägger in en ny rom, jag vill dock behålla original romen för tillfället. Ska jag välja Apply sdcard:update.zip då eller bara reboota? Måste jag göra något speciellt för att få SU eller är det klart nu?

Tacksam för svar!

7. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

klart för su , ja du måste välja apply update.zip eller annan zip ..

8. urotsukidoji

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu gjorde jag så att jag körde update med ROMen i din tråd https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=1480 och det verkar fungera fint. Tack för hjälpen.

Last edited: 4 sept 2009