Diskussion: Ny bank - Tips och råd!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 31 jan 2018.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok, tack för tipset. Jag får nog överväga kreditkort då. Jag är inte rädd för handla för mer än jag har. Jag ogillar bara tanken på att inte handla med mina egna pengar direkt så att säga.

    Vet inte om jag riktigt förstår hur kreditkort fungerar dock eller vad "utnyttja kredit" innebär. Kan man sätta pengar på ett "kreditkort" och om man bara använder det insatta beloppet så använder man ingen kredit? Om jag använder mer än mitt insatta belopp så går det på kredit och så får jag betala det i slutet av månaden?
     
  2. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Precis. sätt in pengar och använd dom, då nyttjas inte krediten. Men kreditsumman finns ändå med som disponibelt belopp på ditt kreditkort. Utnyttjar du krediten och betalar fakturan i tid uppstår inga extra kostnader utöver det du utnyttjat.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Det låter ju bra. :)
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tillkommer inte någon pappersfaktura avgift?
     
  5. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Sparbank

    Sparbank är i Sverige en associationsform för att bedriva bankverksamhet. I likhet med en stiftelse saknar en sparbank egentliga ägare, och verksamheten står istället under överinsyn av ett antal huvudmän som utser bankens styrelse. En sparbank drivs utan enskilt vinstintresse med syfte att främja sparsamhet.[1] Sparbankerna kan hänföras till de idéburna organisationerna och den tredje sektorn. Eftersom det saknas ägare får vinstmedel endast delas ut i enlighet med de villkor som angivits av de ursprungliga stiftarna eller återinvesteras i den egna bankrörelsen. Villkoren är ofta att vinstmedel endast får delas ut till verksamheter som kommer bygden till fromma där sparbanken är verksam, vilket bland annat kan innebära stöd till lokalt föreningsliv, kulturliv, näringsfrämjande projekt, innovationsstöd, och liknande. Verksamheten för sparbanker regleras genom sparbankslagen.


    Lokala sparbanker

    Här hittar du till alla sparbankers hemsidor med över 230 kontor i Sverige.
     
  6. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3

    E-faktura eller autogiro. Kostar nada. Smidigast är ju förstås att sätta in pengar i förväg och nyttja det istället, tillgodoräntan är rätt fin. 1.65% om jag inte minns fel :) Talar om Preem Mastercard då.
     
    bernard gillar detta.
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag kör Handelsbanken som huvudbank och det är helt gratis då jag inte har några kort från dem. Internetbanken och mobilbanken är kanske inte modernast, men otroligt mycket bättre än Skandia som jag testade på för 1-2 år sen.

    Därefter har jag ett par kort, bland annat Bank Norwegian Visa som är helt gratis. Detta är på e-faktura, när den väl kommer så kollar jag snabbt igenom den så allt stämmer och ändrar fakturabeloppet till totalbeloppet och godkänner. I Internetbanken kommer nämligen minibeloppet för att delbetala, så viktigt att ändra till totalbeloppet för att slippa ränta och onödiga kostnader.

    Bästa med kortet är även att det ger 1-2 enkelresor per år med Norwegian. Maxar man det med deras 199kr-biljetter som dyker upp lite då och då så kan det bli fler säkert. Jag kan rekommendera att läsa denna guide om bästa kreditkortet, kreditkort i allmänhet och hur man maxar bonuspoäng.

    Är du rädd för kreditkort att du skall handla för mer pengar än du har råd med så kan du göra som en kompis till mig gör. Han har valt lägsta krediten, tror det är 3000 eller 5000kr och sätter istället in pengar i förväg så han alltid ligger på plus och därmed inte använder krediten.
     
    bernard gillar detta.
  8. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Kanske kan vara läge att tänka över den oviljan när den börjar kosta pengar, för det finns inga gratis debetkort längre.

    Två bra saker att veta om kreditkort:
    Du bestämmer själv hur hög (eller låg) krediten ska vara och du kan välja att få hela månadsbeloppet draget via autogiro eller e-faktura så att du aldrig behöver betala ränta. Ett samtal till banken så är det fixat.
     
  9. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 121
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Nu har jag inte använt direktbetalning på många år, men jag vet att tidigare hade den tjänsten inte alls samma skydd vid köp som ett kort (t.ex. vid bedrägeri). Kan vara värt att kolla upp hur banken ställer sig till det.
     
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Värt att tänka på är följande dock: "Bonus beräknas utifrån din valda kreditgräns per månad. Du får 0,5% i bonus. Det betyder att om du har valt en kreditgräns på 25 000 kronor, så kan du maximalt få 125 kronor i bonus per månad."

    Så vill man kunna tjäna bonus så måste man ändå ha ett högt kreditutrymme även om man tänkt sätta in pengar i förväg. Sedan Preem dessutom sänkte bonusen till 0,5% så är kortet inte "lika bra" som innan i det avseendet. Det finns flera konkurrerande kort som fortfarande kör på 1% bonus.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du citerade fel person, då jag redan har ett mastercard kort också
     
  12. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Tack för tillägget, det ändrades vid årsskiftet ja. Men kortet är fortfarande gratis och man får trots allt en liten kickback i form av riktiga pengar.

    Visa mig gärna andra kort som erbjuder 1% kickback i pengar. Som ej har årsavgift, jag letar nämligen..
     
  13. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Fått intryck att du är en person som gillar ordning och reda, och sällan fattar några impulsiva beslut. Så du ligger med stor sannolikhet inte i riskzonen för att missbruka krediten och handla för pengar du inte har :)
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag handlar aldrig från oseriösa sidor och jag känner inte att jag behöver något köpskydd om jag handlar av Netonnet, svenskt apotek osv.

    Visst, nån gång har jag väl handlat från en liten och nystartat onlinebutik (som senare växte sig stor) men det var så små summor. Dessutom tror jag inte bedragare använder Klarna i hög utsträckning.
     
  15. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 121
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Det gäller även vid eventuell konkurs.
    Ville bara påpeka att ett kort oftast ger dig ett extra lager av säkerhet vid onlineköp.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, ok. Nu är jag inte ute efter använda direktbetalning eftersom det ändå är ganska begränsade. Med ett betal-/kreditkort kan man ju handla över hela världen. Bra information om konkurs i varje fall. Det visste jag inte.
     
  17. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Skall du ha i pengar så är det lite lurigare. Men re:member More (1%) och American Express® Blue Cashback (1,25%) är två vettiga alternativ. Båda har årsavgift från år 2.

    Men jämför man med Preem/re:member More för år 2.

    Preem: 60000 * 0,005 = 300kr i bonus
    re:member More: 60000 * 0,01 = 600kr i bonus (-295kr årsavgift) = 305kr i bonus

    Så handlar du för över 60000kr på ditt kort årligen så är re:member en vinnare, annars så är Preem bättre. Nu har jag inte djupdykt i dessa korten, så kan finnas bättre alternativ. Men jämför du så stirra dig inte blind på årsavgiften, det kan vara värt att betala dessa. Gjorde själv misstaget i början av min "kortkarriär" att bara kolla på kort utan årsavgift. Numera har jag även kort som jag betalar årsavgift för men där jag räknar hem årsavgiften flera gånger om.
     
  18. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Värt att påpeka är att detta egentligen bara gäller kreditkort och detta tackvare konsumentkreditlagen. Att jag skriver egentligen är för att jag läst om vissa banker av goodwill även valt att tillämpa detta på sina debit-cards. Men på kreditkortet är man som sagt skyddad enligt lag.
     
  19. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Tack för tipset! Anledningen att jag har Preem är främst pga medlemskap i motormännen, 40öre/liter hos Preem, bemannat och obemannat. Det blir ett par kronor varje år med två bilar i rullning :) Samt att tillgodoräntan är bland de bättre med sina 1.6% Ska göra en översikt över mina kortbehov i framtiden, men just nu är Preem vinnare för min del.

    För att återgå lite till ursprungsfrågan, så är @Rebecka@Rebecka på jakt efter ett avgiftsfritt kort först och främst, förmånerna är inte det intressanta?
     
  20. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja, mer bakgrund från @Rebecka@Rebecka behövs för att kunna ge ett bra tips på kort. Även ett kort med årsavgift kan ju anses vara avgiftsfritt (då ev. bonus kan dra av årsavgiften).

    Men följande frågor vore bra att få svar på:

    - Hur mycket pengar som årligen kommer spenderas med kortet?
    - Kommer kortet användas för bankomatuttag?
    - Är resor av intresse eller föredras pengar i bonus?
    - Kommer en bil att tankas med kortet?