Absolut..
genom detta får du en grovpositionering, en uppskattning kan vi kalla det för.
men för att få en mer exakt pos använder man GPSen..
om nu nätpositionering vore fullt tillräckligt bra/användbart, varför kasta in en GPS i mobilen Isf?
Nokia har ju supl.nokia.com som "A-Gps" server, där man sen hämtar vilka satelliter som finns vid din tidpunkt och position för att kunna låsa på dem sen.
har för mig att filen med servrar i telefonen ligger under mappen ETC/GPS på mobilen.. kollar du i den hittar du tex. supl.google.com som använder port 7276
många gpser har idag ett chip som kallas SiRFstar III, detta innehåller bl.a data var satelliterna förväntas finnas i himlen baserat på det datumet man matar in..(man kan få tid och data via skyn med, men går fortare förinmatat)
MObiler saknar ju detta men har ju andra sätt att hämta data på
(därför tar ju det en sån förb**nad tid när ju ligger i offlineläge för att få en GPS fix.)
Edit: glömde ju att skriva att ibland har ju mobilen bara låst mot en mobilbas, (HAR FÖR MIG de brukar hålla reda på 6st om möjligt)
och då kan ju man inte på alls bra position..
ska jag gå ännu mer offtopic så var detta fallet med Engla, ni kommer säkert ihåg, man spårade ju hennes mobil men fick aldrig en bra fix på den pga en mast bara.
Tele2 erbjöd sig att åka ut med mobila/temporära master på släp för att på en bättre position men de hann inte innan mobilen dog..
Last edited: Jun 30, 2010