Tips: Ny firmware för Note II LTE (4.1.2)

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av DavidW, 11 dec 2012.

  1. SweSonny

    SweSonny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja, det stämmer. :-) Den andra, mindre uppdateringen verkar inte behövas för oss som har Tele2 - eller så kanske den kommer inom kort ifall de fin-putsar på någon detalj.

    Övrigt: Roota och greja med operativsystemet är inget man egentligen behöver. Känns absolut säkrast och skönast att slippa alla problem vid uppdateringar och dyligt. Har sett så många trådar här med folk som sliter sitt hår eller djupt ångrar att de rootat och fuckat upp hela mobilen. Det är skönare att bara luta sig tillbaka med intakta garanti-förmåner i behåll. Visst, det ligger ett par appar förinstallerade samt en från Google Play som jag hellre hade varit utan men de är bara att inaktivera, alternativt aldrig köra igång t.ex Google Plus.
     
  2. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Vilket modem har du efter uppdateringen? (basbandsversion i menyn om telefonen)
     
  3. SweSonny

    SweSonny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ska titta här...

    Basbandsversion... det är... N7105XXDLL5

    Är allt som det skall vara? :-)
     
  4. droidhenke

    droidhenke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tja.
    Fick min uppdatering igår också.
    Och jag tycker mig uppleva bättre batteritid. Kör utan 4g (körde utan 4g innan också)
     
    Last edited: 7 mar 2013
  5. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Det kan stå nästan vad som helst där och det är som det skall. Mest nyfiken på vad tele2 själva rekommenderar för modem nu i sista uppdateringen.

    tack för hjälpen
     
  6. SweSonny

    SweSonny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag kör mest på WiFi:n och sedan bara 4G när jag är utom räckhåll för mina hotspots.
    Aldrig heller upplevt några problem med batteritiden och som du säger... faktiskt, tycker också batteritiden har blivit snäppet bättre ändå efter denna firm-updaten. Och då kör jag som sagt bara med WiFi konstant påslagen och annars 4G som aktiveras automatiskt på stan när mina säkra och pålitliga Wifi-nät är utom räckhåll.

    Jag tror nog att du ska våga köra mera 4G också. Det drar inte så mycket mera. Viktigare då att ställa in appar och sådant på att t.ex bara uppdateras manuellt, så de inte står och kollar olika mer eller mindre viktig info dag ut och dag in t.ex banksaldon och sådant, för det ändras ju inte varenda halvtimma, timma osv. Lika lätt å bara klicka refresh i appen och vips vet man ändå. Gick igenom alla mina appar och avaktiverade en massa onödiga kontroller jämt jämt - och det gjorde mycket för batteritiden. Men väder-appar och sånt kan man ju kosta på sig att de står och drar lite extra batteri för att alltid veta temperaturen och vädret mot kvällen osv utan att lyfta ett finger (fasen vad lat man blivit över åren...).

    Lagom tills det blir dax å skaffa ny mobil om 1,5 år så kommer betydligt bättre batterier. Såg något om en teknik som gjorde att de inte behöver laddas om på över en vecka (för smartphones). Kanske de släpps lagom tills dess då.
     
  7. SweSonny

    SweSonny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hmm... Visste inte att de olika operatörerna rek olika modem. Inte insatt i just såna grejer.... haha :) Ja, ja... Funkar bra i alla fall. Nu när du säger det så har jag märkt att MMS funkar fan så mycket bättre och snabbare än innan. En glad och välkommen överraskning. Idag, efter firmen, så funkar det både snabbare och framför allt: alla mms kommer fram. Så var det inte innan. Nu kommer både lev kvitto och mms fram direkt.

    Ja, tekniken är fantastisk. Trots att jag köpte min Note 2 LTE i november, så är jag fortfarande lika supernöjd. Kul att så många andra också är nöjda.
     
  8. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    På vilket sätt då?
     
  9. cinko

    cinko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tycker att batteritiden har försämrats efter uppdateringen, kanske måste ladda luren några gånger till innan man kan bekräfta detta dock. Tele2.
    Vad tycker ni?

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  10. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tar batteriet slut när du använder den som du gjorde innan uppdateringen? Vissa variationer kan uppstå om de ändrar strömförbrukningen för olika komponenter (antennkretsar etc). Men vi pratar om några procent hit och dit, och sånt kan vara svårt att mäta. Ge det ett par veckor så du får ett någorlunda normalvärde på förbrukning överlag. Du hade förmodligen dagar då du hade mer än normal batteriförbrukning även innan du uppdaterade. Man pillar lite mer på luren direkt efter en uppdatering, många glömmer bort det och tycker den drar mer batteri istället för att faktiskt lägga orsaken på sig själv. Det kan naturligtvis vara så att du har ett problem som gör att telefonen "slösar" på batteriet, det händer emellanåt. Men om du inte upplever att luren drar typ 30% eller mer ström än innan är det förmodligen inget sånt.

    Sent från mein N7105 via Tapatalk 2. Kyllä!
     
  11. corliss

    corliss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdaterade till 4.1.2 via mobile odin med ever root. Efter uppdateringen blev det problem med haptic feedback: trots att den var på låg nivå eller avstängd vibrerade telefonen kraftigt i vissa situationer (tex i vissa appar, non-stock keyboards mm). Testade både med tele2 och nordic firmware, problemet drev mig galen. Lade in 4.1.1 firmware i mobile odin för downgrade men nu fastnar telefonen i boot loop, hu.
    Någon annan som har problem med haptic feedback efter 4.1.2 uppdateringen?
     
  12. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag la in den uppdateringen igår och jösses vad det sörplar batteri :(! android OS drar jättemycket och klickar jag på grafen så ser jag att telefonen är vaken i små blippar nästan hela tiden! hur har det gått för dig, har du utrett hur det låg till med din batteritid, om om den var försämrad - och har du isf hittat varför, vilken app det är man ska stänga ner?
     
  13. Znahoj

    Znahoj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola Nexus 6
    Telefon 2:
    LG Nexus 5
    ROM:
    AOSP hembakad
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 plus
    Platta:
    Apple iPad Air
    Jodå, jag har verkar ha fått bukt med själva batteri dränaget, men är inte klar med undersökningen ännu. En liten beskrivning på hur långt jag kommit:

    Jag såg precis som du att något höll luren vaken mest hela tiden, för mig var det Android System som fick överdrivet mycket tid. Jag försökte hitta vad det var med BetterBatteryStat, men lyckades inte med det (vilket kan bero på min okunskap snarare än att appen inte skulle fungera).
    Resultatet blev att jag körde "den osofistikerade metoden" att slängde ut alla nedladdade appar.
    Efter att jag gjort det så var batteritiden bra igen så själva uppdateringen verkar det inte vara fel på. :)

    Sedan började jag lägga tillbaka några appar i taget med start av de appar jag trodde var "oskyldiga" eller som jag behövde. Där är jag inte klar ännu men jag hittade två appar så långt, som tydligen inte tyckte om denna uppdatering: en som håller koll på vilken typ av mobilnät som används för närvarande o skriver ut det i "listen" och en app som kollar vilken signalstyrka på mobilnät och wifi jag för närvarande har o skriver ut det i widgeten.
    När jag la in de två apparna så började mitt batteri dräneras och när jag tog bort dem igen så slutade dräneringen.
    Jag har inte kollat vilken av dem som var den verkliga boven eller om det är båda, då jag egentligen inte behöver någon av dem.
    Har fortfarande lite appar och inställningar som ska läggas tillbaka så det kan komma mer, men har inte haft bråttom med dem, då jag fått tillbaka det som jag verkligen behöver.

    Hittar jag något mer så återkommer jag ...
     
    kissidor gillar detta.
  14. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Vilka appar är det?
     
  15. Znahoj

    Znahoj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola Nexus 6
    Telefon 2:
    LG Nexus 5
    ROM:
    AOSP hembakad
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 plus
    Platta:
    Apple iPad Air
    Ska lägga tillbaka dem en o en o testa vilken som är skyldig, eller om det är någon konfigurationsfråga som jag själv är skyldig till, innan jag namnger någon av dem. Kan vara tråkigt o ge dåligt rykte till någon app som inte förtjänar det.
    Är kodråtta själv o vet hur det kan vara med snabba tester o snabba resultat ... ;)

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
    fluppen gillar detta.
  16. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Helt rätt!
     
  17. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Jag flashade in tre 4.1.2 romen för ett tag sedan och fick häromdagen en OTA på typ 40mb..

    Jag trodde inte man fick OTA efter att man flashat in en rom??

    Hur vet jag vilken som är den senaste?

    Den jag har nu är denna :

    [​IMG]
     
  18. Znahoj

    Znahoj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola Nexus 6
    Telefon 2:
    LG Nexus 5
    ROM:
    AOSP hembakad
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 plus
    Platta:
    Apple iPad Air
    Du har samma kompileringsnummer som jag har.
    Har dock experimenterat för lite med rommar för att kunna säga något om att du kunde få OTA med en sådan.

    Verkar som det är det senaste som Samsungs uppdaterings server vill ge mig iaf.

    P.s. Har inte glömt bort o testa med apparna o config för batteri dränage, har bara varit lite kort om tid ett tag nu, så jag har låtit luren få fungera bara ... ;) d.s.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
    fluppen gillar detta.
  19. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    OMG, slängde ut alla appar o_O:eek: alltså så kan inte jag göra, det är helt uteslutet. jag får nog leva med det helt enkelt, tills nästa uppdatering iaf :)
    det är iaf både android system och android OS som drar för mig, men jag har både skrivbordsjobb och extrabatteri, så det får väl gå även om jag retar mig på att se det
     
  20. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Tjo!

    Kanske en nybörjarfråga men skiljer det något mer i firmwaren mellan telia el nordic och tre än mängden bloatware. Har köpt en med nordic och funderar på om det skiljer i baseband mellan den och tres (hts) eftersom jag förstått att tre (3) som jag har, byggt sitt 4g-nät på ett ngt annorlunda sätt mot de andra operatörerna. Dvs.. är det värt att flasha om den till tres firmware eftersom jag vill ha så snabbt nät och bra täckning som möjligt?

    Mvh: Daniel

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2