Ny firmware I9000DXJF5, rekommenderas!!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av tbear, 26 juni 2010.

1. 112

112 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

när man installerar firmwaret... vad menas med:

5. Connect your phone with your computer and wait until the drivers are installed.
    6. If the drivers are installed, click Start.

???

jag får inte kontakt med mobilen efter jag startar den i download mode.. ska man köra som masslagringsenhet?

2. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Jag har ytterligare problem, men är osäker på om dessa hör hemma i den här tråden.

När jag kopplar in min telefon till datorn så händer ingenting. Enligt telefonen så är den ansluten till datorn, men datorn installerar inga drivrutiner (första gången jag kopplar mobilen till datorn), jag får inte upp någon ruta gällande något, och Kies hittar inte telefonen överhuvudtaget, trots att jag följer instruktionerna i manualen.

I telefonen står det något om att man inte kan ansluta telefonen till datorn när andra program är öppna, och att jag ska stänga dessa först. Det är ju, som vi vet, inte möjligt att STÄNGA AV program (utan någon taskmanager), så riktigt vad som menas med det har jag ingen aning om.

Vågar jag försöka mig på att flasha någon firmware även fast telefonen inte hittas av datorn i "normalt" läge?

3. 112

112 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

inställningar -> om telefonen -> usb-inställningar -> masslagring

så kommer du åt discen i normalläge om du inte redan testat det

annars verkar du ha samma problem som mig

4. nu1mlock

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Jag har valt att få välja varje gång jag kopplar in telefonen till datorn, då jag tycker att det är smidigare. Masslagring hjälpte dock inte - ingenting hände.

5. 112

112 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur vet Odin vart telefonen den ska använda ligger?

6. nu1mlock

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Om någon har problem med att installera drivrutiner så löste jag det genom att ställa in "USB-felsökning" på telefonen. Med detta alternativ ikryssat så hittades telefonen av datorn, drivrutiner installerades och när jag därefter valde "Mass storage" så kunde jag även läsa/skriva till minnet.

Kies behöver inte hitta telefonen för att det ska gå att flasha en ny firmware, men det är nog bra att se till att drivrutinerna redan är installerade (osäker om detta är nödvändigt, men det skadar inte att vara på säkra sidan).

I Odin så ska man välja PIT-, CODE-, CSC- och MODEM-filen.

PIT ska till PIT (logiskt)
    CODE ska till PDA
    CSC ska till CSC
    MODEM ska till PHONE

Last edited: 29 juni 2010
  7. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Du ska ha odin igång innan du stoppar i kontakten från telefonen i datorn. blir rutan där det står ID:Com längst till höger gulfärgad och får ett ID är allt klart för flashning...
    Ominstallera drivarna från Kies om det inte funkar. verkar som att telefonen har problem med USB2 portar i Downloadläget, prova andra USB om du har.

8. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Min dator hittar inte heller telefonen, men vart går du in och ställer in "usb-felsökning" i telefonen? Vore snällt om du ville skriva vart man gör det tack:)

Hittade visst nu vart det var man skulle ändra det men datorn hittar ändå inte telefonen...Hmm vad ska man göra åt detta???

Last edited: 29 juni 2010
  9. 112

112 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK. börjar bli sjukt trött på skiten nu, hur fan får man kies att fungera på windows 7...? sätter i mobilen och väljer anslut med kies.. datorn försöker installera drivare men misslyckas(har redan kies installerat för hand)

10. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Sitter oxå här och tragglar med windows 7 men får det fasen i mig inte att funka heller. Varför kan det inte bara va att sätta i sladden och så kan man köra på som med en usb-sticka??

11. SteamBoy-RR-

SteamBoy-RR- Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Till alla som har problem att ansluta via usb. När ni har anslutit kablen och usb iconen har kommit i vänstra hörnet av notifikations raden dra ner "listen" och där kommer det vara en post för usb tryck på den och sen tryck MOUNT sen hittar datorn SGS som en masslagring detta tog lång tid för mig att klura ut hoppas det är det som är problemet :cool:

12. nu1mlock

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Detta alternativ fanns dock endast för mig när jag hade aktiverat USB-felsökning FÖRST. Innan dess så hände ingenting när man tryckte på posten.

USB-felsökning hittas under Inställningar > Program > Utveckling

Jag använder själv Windows 7 64bit och detta fungerade utmärkt för mig. Återigen, Kies hittar fortfarande inte min telefon, men det behövs inte för att flasha till ny firmware.

13. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Amen jägarns!!!:D Funkade perfekt och det var precis det jag ville åt! Stort tack för detta! Att det ska vara så svårt egentligen? Men nu var den gåtan löst för mig iaf:)

14. nu1mlock

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Jag ska väl kanske tillägga att Swype fungerar alldeles utmärkt på svenska och nu när jag börjar lära mig så vill jag i alla fall inbilla mig själv att det går snäppet snabbare att skriva med det. Allt eftersom tiden går så kommer jag bli mer van, vilket garanterat kommer resultera i att det kommer gå snabbare än att använda det "vanliga" tangentbordet.

För övrigt så är Swype dessutom enklare att skriva med när man trycker på enstaka bokstäver (som vanligt), då man kan hålla in en bokstav för att få upp diverse tecken, vilket inte var möjligt på det tangentbord som var standard. Swype är helt klart mycket bättre, även om man inte använder det för att "swypa".

Inget program är på ryska (eller står på ryska). Jag har för mig att några skrev om att ebook-läsaren hade rysk text (namnet), men så är det inte för mig efter flashning.

15. GregerW

GregerW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Vilka filer måste man ha i updateringen om man updaterar första gången och vilka kan man vara utan?
    Vad ska USB i telefonen vara inställt på SamsungKies/Mediaspelare/Masslagring när man flashar med ODIN?

Ska jag ta ut minneskort och SIMkort från telefonen när jag flashar?

Vad mer behöver jag tänka på så att det blir problemfritt?

SKRIV GÄRNA EN GUIDE HÄR STEG FÖR STEG

Last edited: 30 juni 2010
  16. nu1mlock

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Jag är långt ifrån expert på detta, men jag flashade första gången igår och använde alla filer som följde med. Vilka sin ska vart kan du läsa om i mitt inlägg högre upp.

Edit: Om ingen hinner före så kan jag skriva en guide så fort jag kommer till datorn - sitter på toa med telefonen och "swypar". :P

Last edited: 30 juni 2010
  17. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vadå? Slut på toapapper??:teeth:

18. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

19. nu1mlock

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Steg-för-steg guide för att flasha SGS

För att kunna flasha din telefon behöver du följande:
    - ODIN 3 v1.0 (flashningsprogram)
    - .PIT-fil (telefonens bootfil)
    - USB-kabel
    - Valfri firmware (glöm inte att välja rätt region när du laddar ner din firmware)

För att starta telefonen i nedladdningsläge:
    Håll in "volym ner", "hemknappen" och "På/Av-knappen" samtidigt när telefonen är avstängd.

Steg-för-steg guide för att flasha telefonen:
    1. Starta ODIN.
    2. Öppna flashningsfilerna i ODIN. .PIT-filen ska till "PIT", CODE-filen ska till "PDA", CSC-filen till "CSC" och MODEM-filen till "PHONE".
    Om du endast hittar en fil när du har packat upp firmwaren så ska du endast välja PIT och PDA.
    Enligt vissa så bör man även kryssa i rutan för "Re-partition", då vissa säger att telefonen inte startar efter flashning annars. Detta är valfritt, men jag kryssade i rutan och min telefon startade utan problem.
    3. Stäng av och plocka ur SD-kort och SIM-kort ur telefonen.
    4. Starta telefonen i nedladdningsläge (volym ner, hem, på/av).
    5. Anslut telefonen till datorn med USB-kabeln och vänta på att alla drivrutiner installeras.
    6. När drivrutinerna är installerade så klickar du på "Start" i ODIN.
    7. Vänta på att telefonen flashas färdigt. Telefonen startar om automatiskt.
    8. När telefonen har startat om och du kommer till din hemskärm så är allt färdigt.

När allt är färdigt så behöver du ställa om språket, då det är förinställt på ryska. Du behöver även lägga in APN-inställningar manuellt för att kunna använda datatrafik och ta emot MMS. Dessa inställningar hittar du här.

Kom ihåg att allt sker på egen risk!

20. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för det. Den guiden kom precis lagom, eftersom jag köpte en Galaxy i går.