Problem: Ny JB ROM men saknar anslutning till Telia

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av _simba_, 9 aug 2012.

  1. _simba_

    _simba_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej.

    Har provat lite olika ROM:ar de senaste dagarna men har samma problem på allihop. Jag kan nämligen inte ansluta till Telia :(

    Jag har försökt nollställa APN:erna och skrivit in de rätta inställningarna och när jag då söker efter operatörer så kommer det fram alla olika i den listan. Men när jag väl trycker på Telia så står det att den inte kan ansluta och att jag ska försöka senare.

    Någon som känner igen sig eller som har någon aning om var problemet kan ligga?

    Tack på förhand.
    /Simon
     
  2. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem tidigare men knappade in inställningarna manuellt från https://swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inställningar och det fungerade fint efter det. Vid ett tillfälle behövde jag även tvungen att göra en fullständig wipe för att få det att fungera riktigt, men pröva först utan wipe och om det inte fungerar så gör en total wipe. Vilken rom och kernel använder du? Själv kör jag med Jellybelly 1.0.0 och thalmus senaste kernel, allt fungerar med ett bra flyt, just nu ca 73 timmar runtime utan lagg eller fc.
     
  3. _simba_

    _simba_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har provat de inställningarna men utan resultat :(

    Jag provade dock att uppdatera till AOKPs milestone 6, deras sista ICS release, och det funkar fortfarande inte att ansluta till Telia.

    När jag provat JB så har jag provat Parandroid, XenonHD, AOKP nightly (alla) och har för mig jag provade JellyBelly. Som kernel provade jag Air Kernel.
    Alla bootar ordentligt och själva operativet verkar funka som det ska för övrigt.

    När du skriver total wipe, hur menar du då? Endast factory reset eller även wipea /system?

    Min nandroid-backup fungerar som tur är. Då kör jag AOKP build 38 och på kernel står det 3.0.8+pete (osäker på vilken det är :P )

    EDIT:
    Nu provade jag att installera AOKP m6 över min build 38, alltså utan någon form av wipe.
    Nu funkar det att ansluta till Telia :P

    Förut så gjorde jag en factory reset innan jag installera AOKP m6 och då funkade det inte. Det är precis som att det är något som saknas när jag installerar en ny ROM och som sedan gör att jag inte kan ansluta till Telia.

    Finns det något som Titanium Backup kan ta backup på som kanske skulle kunna hjälpa?
    Det är ju sjukt störande att kunna installera JB men sedan ha en telefon man inte kan ringa med :P
     
    Last edited: 9 aug 2012
  4. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    vet inte hur lyckat det är att ta en system backup på AOKP rom och sedan flasha in en annan rom som du sedan använder backupen på så vida det inte är en AOKP baserad rom jag misstänker att om du gör det kan det sluta i oändliga bootloops. Men det här är bara spekulationer utifrån att dom är lite olika uppbyggda. Du kan testa dig fram om du tar en recovery backup på nuvarande fungerande rom som du kan återgå till och sedan är det bara att testa dig fram. Jag har personligen testat några olika kernels där mobil data har fungerat på felfritt: Matr1x, Thalamus, Air Kernel och Simpel Kernel sedan är det upp till dig vilken som motsvarar ditt användande. Du kanske skulle kunna flasha in Stock kernel från Google och sedan flashar du in den du önskar ovanpå utan wipe. Men gör en recovery innan om någonting skulle gå galet. Lycka till.
     
  5. _simba_

    _simba_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jo precis, nu flashade jag alltså AOKP milestone 6 över min fullt fungerande AOKP build 38 och nu funkar Telia.

    Jag ska försöka igen med andra kernels.
    Men vad är "rätt" tillvägagångsätt då?
    - Backup på nuvarande
    - Factory reset och wipe /system
    - Flasha ROM
    - Flasha Gapps
    - Flasha kernel
    eller?
     
  6. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Backupen först, fullständig wipe brukar jag ta:
    * Cache
    * Dalvik
    * Factory
    Sedan Flashar jag
    * Rom
    * Gapps (om dom inte är inbakade, men det brukar stå)
    * Kernel (om jag vill byta)
    Vet inte om jag gör helt rätt jämt heller men det brukar fungera felfritt, och om det inte gjort det brukar det räcka att flasha om Kernel eller Rom direkt ovanpå utan wipe