I stand corrected. Jag har bara snabbt ögnat igenom dokumentationen, och i teorin borde det ju funka alldeles utmärkt med ett purposemade filsystem. Förhoppningsvis är det återigen någon mjukvarubaserat i drivrutinerna. Att Samsung missat i QA för både GPS-chippet och minnesåtkomsten är faktiskt riktigt klantigt, och kan vara anledningen till att en officiell fix verkar dra ut på tiden - tillbaka till ritbordet, s.a.s.
Beror lite på hur rfs hanterar filer som ändras. Om de blir omorganiserade för att minska slitage kommer även ext2-partitionen att bli det och det borde inte bli någon skillnad. Är det bara filer som skapas som omorganiseras kommer dock chippet slitas mycket mer. Sen är det svårt att säga ifall skillnaden är nått du kommer märka. Om vi säger att man kortar ner livslängden till hälften och rfs ger dig 10 år, då kommer du förmodligen redan ha gjort dig av med luren och köpt en ny när ext2 bryter ihop efter 5 år. Men det kan ju vara så att rfs ger dig 5 år, då är det inte lika attraktivt längre... Ingen vet utom möjligen samsung. Sent with my Personal Dis-organizer GT-I9000
Härligt att det händer så mycket. Har inte ens brytt mig om att byta från standard Fw men börjar bli sjukligt trött på telefonen nu så snart är det dags. Helt sjuka värden killen från föregående sida lyckats få på sin telefon :-)
Med tanke på att det finns de som inte har något problem med GPS-chippet verkar det vara ett regionbaserat problem. Så om du åker till stället där Samsung utvecklar/testar sina telefoner kommer GPSen antagligen fungera utmärkt. Det är lätt att peka finger, men hade du tänkt på att åka utomlands för att prova GPS-funktionaliteten i en telefon? Om det var fel på minnesåtkomsten skulle man inte kunna skapa en partition på rfs och få någon som helst bättre prestanda. Båda filsystemen ligger ju på exakt samma minne. Det är uppenbarligen nått strul med filsystemet, och det bör gå att fixa.
Med minnesåtkomsten åsyftades givetvis prestandaproblemen...inte fel på minnet i sig, vilket givetvis inte löses med drivrutiner. Att de inte hårdtestat telefonerna är uppenbart, men samtidigt kanske den enorma mängden minne tillgänglig för program (till skillnad mot exempelvis Desiren) öppnat upp nya oväntade problem.
Intressant. Löser det här även Unlock screen laggen? Märks det någon skillnad jämnfört med andra lag fixar förutom på Quadrant score?
Jag har aldrig haft unlock screenlagg så jag vet inte... Har inte haft så mycket laggar ö.h.t (utom vid bluetooth konfiguration) men den är märkbart snabbare vid surfning, fram och tillbaka på t.e.x blocket e.g cachen. Har väldigt tighta inställningar med minimalt med sync av kontakter o dyl mellan nät och lur vilket verkar sega ner alla androidlurar ordentligt, det finns dessutom riktigt dåliga widgets som segar ner onödigt mycket. Man märker med fixen på att man har kanske något snabbare programstarter, kan vara inbillning. Luren känns dock väldigt bra redan med ren JM5.
En alphaversion av en enklicks-variant av fixen är ute nu: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=749495
2216 poäng får jag nu när jag kör Quadrant. Sen vet jag inte om det stämmer eller om jag inbillar mig. Telefonen flyter på lite smoothare iaf. Å då har jag i stort sett aldrig haft några speciellt laggproblem. Inte med JM5 iaf.
Laddade du ner busybox som finns på market? (v.1.18) eller fanns det med någon äldre version som fungerade?
2097 på JM2 med hur många appar och widgets som helst. Ska lägga in JM5 och se vad som händer med farten. Oavsett vilket känns luren helt OK, på det hela taget den bästa lag-fixen hittills.
Hmm jag körde med den busybox jag hade backup på sen innan (via Titanium backup). Sen tryckte jag update i busybox. 2005 direkt på reboot 2119 #2 2221 #3
1.18 fungerar inte (i alla fall inte den man får via Stephen (Stericson) BusyBox), 1.17.1 rekommenderas och kan hämtas från http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7574130&postcount=229