Ny mobil, behöver köpråd.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av J0AR м√§, 31 jul 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej allesammans! Jag skulle behöva köpa en ny telefon nu, och lite köpråd vore trevligt. Jag letar efter en telefon med en skärm på runt 4 tum kanske, minst en gb ram och kanske en dubbelkärnig 1ghz- processor. Har ni några tips? Jag vill helst inte betala mer än 2-3000 kr (helre 2000), men har dock inga problem med att köpa en begagnad som känns fräsh.
    Jag funderar lite på motorola atrix, dels för att den fyller mina krav och mer därtill (synd att den inte har ics än bara men det kommer väl) och dels för att jag är lite nyfiken på deras multimedia dock. Är det någon här som haft den ett tag och kan ge sitt omdöme? Har den några buggar? Något som fungerar dåligt? Eller finns det kanske någon annan telefon ni rekommenderar?

2. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

beg galaxy nexus eller en sgs2 borde gå att ordna för ca 2000 kr. har ingen koll på atrix.

3. orangesanfransisco

orangesanfransisco Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Köp inte nåt med tegra 2 chipset (dvs inte O2X, atrix..) för att ingen av de kommer få ICS tydligen (officiellt). Tycker att du borde köpa beg S2, som Stennan har nämnt

4. Gorynytj

Gorynytj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    S2:an är en prisvärd telefon, dock köper envirofone dem för 2100. En HTC One X kan man få för precis under 3000, då får du dig en quadcore med bra skärm osv.

Instämmer dock med Stennan, Galaxy Nexus är underbar och kan fås billigt!

5. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Här påstår Motorola att ICS kommer komma till Atrix i usa Q3 2012 och att det senare kommer till Europa: https://forums.motorola.com/pages/00add97d6c
    Dock såg jag även att man kan göra något som påminner om webtop fast med Ubuntu och på alla androidtelefoner vilket gör atrix/razr mindre nödvändiga: https://swedroid.se/snart-kommer-ub...inns-en-pc-som-forsoker-ta-sig-ut/#more-52251
    Hittar dock inte hur man faktiskt installerar ubuntu till android, är det med den här appen ?: https://play.google.com/store/apps/...EsImNvbS56cHdlYnNpdGVzLmxpbnV4b25hbmRyb2lkIl0.

Jag måste gå och testa telefonernas "feeling" i affär sen, är utomlands för tillfället men kommer tillbaka till Sverige senare i veckan.

Last edited: 31 jul 2012
  6. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Atrix kommer få ICS i Q3, läs på lite innan du uttalar dig. Dessutom har Motorola Xoom fått ICS/JB (också tegra2) flera tegra2 enheter har fått ICS.

7. orangesanfransisco

orangesanfransisco Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Men Optimus 2x har ändå inte fått den, xoom 3g har inte fått det ännu heller (har kollat idag). Atrix har inte fått det heller (europa version då vi befinner oss här), det står att atrix är fortfarande i "evaluation and planning". Även om de får uppdatering, så kommer det ta evigheter.

8. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Håller med om begagnad Nexus eller Samsung Galaxy S2. Populära telefoner.

Som jag brukar säga är att en populär telefon som S2 kan ge mycket god service eftersom det finns många konsumenter bakom den. Så är det ju. Man blir då mer prioriterad av tillverkaren. Du har säkert någon i din närhet som har den. Det ju alltid en trygghet och gemenskap.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

9. Albin-132

Albin-132 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Köp en begagnad Galaxy Nexus! Då kan du se fram emot fler uppdateringar efter 4.1 såsom Android 5.0 etc.

Sent from my LT18i using Tapatalk 2

10. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Nexus är iofs lite större än 4tum. S2 är aningen mindre än Nexus om det e dealbreaker

11. wiz

wiz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ursäkta om jag lånar tråden lite men alla pratar om begagnade galaxy nexus för mellan 2 och 3k, vilket jag är ute efter. Det jag undrar är vart finns dom någonstans? Vart ska man leta eller till vilket forum ska man vända sig? Känns inte som att marknaden för galaxy nexus är speciellt stor överhuvudtaget om man kikar på t.ex. blocket...?

12. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Folk är väl så pass nöjda med telefonen att dom inte vill sälja den :P
    Det kan annars vara en blandning av att nexusen kostade runt 6000 kr (?) när den kom i julas och nu ligger på 3700 kr ny. I vanliga fall brukar man säga att en pryl tappar 50% i värde efter ett år och nexusen tappar värde lite snabbare verkar det som och då är det inte lika intressant att sälja den i förtid. gjorde en snabb sökning på blocket och det dök upp ett antal nexus för mellan 2300-3000 kr i hela landet. fanns till och med en i obruten förpackning för 2900 om man nu vågar lita på försäljaren:ehm:

13. wiz

wiz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, måste väll varit jag som endast vågade mig ut i Stockholms kommuner ;) Tack så mycket!

14. Johan Hillborg

Johan Hillborg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

På Mediamarkt (i helsingborg) säljer de Galaxy Nexus för 2990kr. Kanske finns på en MM nära dig? :)

15. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag bor i Stockholm, det finns flera stycken MM här, men här vill de ha 3700 för Nexus.
    Det finns en risk för att 4,65 tum är för stort (måste dock pröva den först innan jag vet). Är de äldre nexusarna, one och s, värda att titta på?
    Är det någon som vet hur man installerar ubuntu?

Last edited: 6 aug 2012
  16. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Nexus S kan vara värt också, ja. :) lite mindre

17. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag varit och prövat s2 och nexus. Jag måste säga att nexus inte alls känns så klumpig som 4.65 tum låter som, den var tillräckligt smidig. Men sen såg jag att nexus har en ganska dålig batteritid på (enligt vissa källor) 5 timmars användning, så jag funderar på att köpa en s2 eller Atrix och sedan kanske också en nexus 7 när de kommer till Sverige för att ändå "alltid vara uppdaterad" inom mjukvaran. Men jag tvekar lite eftersom att jag redan har en surfplatta, som dessutom också är 7 tum, nämligen huawei mediapad, och det känns lite halvonödigt att uppdatera sig efter så kort tid som jag haft den. Är nexus 7 tillräckligt mycket bättre?

Är det inte någon här som har Ubuntu och kan delge mig hur man laddar ner det till sin telefon?

18. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag beslutsångest. S2 eller Atrix?

S2 fördelar: Lite bättre CPU, Amoled- skärm, ICS.

Atrix fördelar: Lite bättre batteri, webtop på ett antal dockor, billigare.

19. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det finns ett större batteri ("extended" ) till S2:an. Tror dessutom att den har betydligt fler tillbehör än Atrix då det är en populärare tfn. För MIG hade det varit självklart att välja SGS2. Har haft en sen release och är fortfarande nöjd.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

20. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ser nog ut att bli s2. Tack för hjälpen allihopa!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.