Ny Nexus One OTA FRG83D

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av drarmi, 19 nov 2010.

  1. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tyvärr mycket slit för ingenting ;) Hände ju inget roligt alls med telefonen :cry:
     
  2. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    ang andra delen:
    själv gick jag in i settings/about phone/system updates så kom andra delen på en gång.

    ang installationen:
    telefonen fortfarande vägrar att ta in uppdateringen.
    testat lägga in den manuelt, via OTA
    telefonen är rootat med z4root.
    jag har testat unroot men det hjälpte inte heller.

    jag har iof tagit bort lite saker på min telefon tack vore root, saker som tex, twitter, FB, google maps och annat jag inte använder mig av.
    är det det som ställer till för mig och mina patcher?

    hur kommer det bli när 2,3 kommer? kommer den oxå checka systemet innan och sen fastna? för isf så är det rätt värdelöst att roota.

    kan jag lägga in frg83 på nytt och återskapa det jag har tagit bort? eller är det bättre att satsa på total återställning av telefonen?

    hur gjorde ni andra som har rootade telefoner? det låter orymligt att det är bara jag som har problem med det?
     
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det _här_ kommer nog att ställa till problem för dig. Det görs checkar av det nuvarande systemet (troligtvis med en enkel checksumma av hur systemet såg ut sedan senaste uppdateringen) och om man bökar omkring i Android OS:et genom att ta bort, lägga till eller redigera saker som ingår i Androids system-mappar och liknande, så lär den checksumman inte gå ihop igen.

    Systemet kommer till 99% säkerhet att checkas varje gång du försöker uppdatera det. Sen om den gör checkar på vissa delar och inte på andra eller systemet i sin helhet kan jag inte svara på. Men att säga att det därför skulle vara onödigt att roota håller jag inte med om. Vissa appar på Market kräver tex root för att kunna få åtkomst till olika skyddade delar av OS:et utan att för den skull ändra något i systemet, vilket gör att en uppdatering inte kommer att påverkas av att man rootat. Om man roddar omkring i systemet utan att direkt veta vad det kan ge för konsekvenser är ju däremot en helt annan sak; som tex att det skulle innebära att man inte kommer kunna uppdatera Android. Det kanske blir värdelöst att roota för din egen del, men för mig är det fortfarande guld att roota och kunna byta ut recoveryn så jag kan byta ROM och fortfarande återgå till hur telefonen var innan jag testade en annan ROM.

    Jag vet inte hur man kan hantera den här situationen med FRG83D. Jag gick däremot den långa, lite mer invecklade vägen när jag ville upp till FRF91 efter att jag testat CM. Det innebar att jag återställde till ERD och uppdaterade därefter manuellt. Det krävde en återställning till ERD genom en custom recovery och därefter en återställning av recoveryn för att kunna läsa in den manuella, officiella uppdateringen. (Jag har skrivit om det i bloggen). Jag är helt övertygad om att det finns enklare metoder, men jag känner inte till någon för tillfället.

    Änsålänge har jag inte uppdaterat till FRG83D då jag tänkt avvakta ett litet tag tills det finns root-möjlighet i 2.3 istället.
     
  4. JacobVF

    JacobVF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft problem med att Nexusen inte anslöt över 3G när jag gick ur ett WiFi nät och körde WCDMA only. Verkade som att det var fixat efter den här updaten.
     
  5. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Tack för grymt bra svar!

    Har läst bloggen men känner att mina begränsningar tar stopp där.

    Om jag summerar det så sitter jag där jag sitter och kommer inte komma loss. Måste ragga upp ngn som är duktig på detta i gbg trakter och anlita personen för lite bök i min telefon. Nån såm är frivilig?

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  6. DkY

    DkY Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag var rootad via SuperOneClick och OTA-uppgraderingen till 83D installerades fint.
    Efter det körde jag SuperOneClick och fick root igen.

    Edit: Hade inte tagit bort några standardapps...
    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Google skulle väl ha fixat den buggen?
     
  8. iak

    iak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    Efter uppdatering till FRG83D får jag fel vid uppdatering via Market av vissa appar oftast de som ligger på SD-kortet. Testade att ta bort några av de som gick snett men de går inte att installera igen, inte ens från backup. Felmeddelandet som dyker upp om man är inne på appen i market under installationen är "unknown reason -18". Rutnade efter att ha testat att rensa cachen på market och avinstallera uppdateringarna och tänkta att en återställning var länge sen.

    Detta hjälpte ju givetvis inte och nu saknar jag ett antal appar som inte går att installera bla Angry Birds, sportypal pro mfl. Minne har jag gott om dessutom framför allt då jag inte har fått tillbaka alla appar.

    Någon som har en ide?
    Jag har tidigare rootat med one-click men det försvann ju i förra uppdateringen även om appen superuser permision ligger kvar även efter återställning. (lite förvånad blev jag då den ju inte går att avinstallera heller men Google backar glatt upp den.)
     
  9. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Efter du har avinstallerat de som ligger på SD, testa att ta bort mappen .android_system eller något sådant. Det är den mapp som programmen ligger i på SD.

    /Söder
     
  10. iak

    iak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    Hittade att det räckte att ta bort 'smdl2tmp1.asec' från den mappen för att det skulle funka. Visade sig att det inte bara var appar från SD som inte gick att installera, medan andra som låg på SD hade funkat... lite piggare idag helt enkel. :cool:
     
  11. cyprox

    cyprox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har en n1 med låst bootloader men med root, när jag körde uppdateringen så stannade den vid robotgubben och ett utropstecken. Startade om den igen och då hoppade den igång men verkar inte ha uppdaterats. Kollar man under About Phone står det bara FRG83. Den säger även att det inte finns några uppdateringar.

    Måste man ta bort root innan man uppdaterar för att det ska funka?
    Och om man har tagit bort några program som till exempel Amazon MP3 app får man problem då?
     
  12. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ja du måste ha kvar alla orginalprogram
     
  13. cyprox

    cyprox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ok, då till nästa fråga. Hur gör jag för att få tillbaka dom?

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  14. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Precis, hur gör man.

    När du fastnar på utrupstäcken med en andrid gubbe så kan du trycka på ström knappen och volym upp. Då kan du se logg på vad den stannade på. För mig är det car home. Har installerat om den men det hjälpte inte. Amazon är borta hos mig med. hyckel är inte villiga att hjälpa iom root eftersom det handlar inte om hårdvaru fel.

    Nå hur gör vi?
    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  15. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Lägg in en helt ny rom.

    /Söder
     
  16. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Tänkte bara fylla på med lite teorier och information som jag samlat på mig;

    Så vitt jag vet kan man inte lägga in en helt ny original-ROM med original-recovery så länge ROM:en man uppdaterar med _inte_ har ett versionsnummer högre än den som redan är installerad. Såvida inte HTC ändrat detta med Nexusen.

    Isåfall känner jag bara till följande procedur

    1. Installera custom-recovery
    2. Ladda hem en original-ROM som kan installeras i custom-recoveryn
    3. Återställ custom-recoveryn till original-recoveryn

    [Kuriosa]
    Det är bland annat detta som många menar är att "unroota" sin Nexus. Även om en minst lika stor andel människor uttrycker "unrooting" som åtgärden att låsa sin bootloader igen så att det öppna hänglåset försvinner från boot-skärmen när man startar telefonen.
    [/Kuriosa]
     
  17. heybella

    heybella Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    wtf? Jag har inte fått någon uppdatering?! Jag har tre, orootad.
     
  18. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Installerade uppdateringen idag till min Vodafone Nexus One.