Fråga: Ny SmartWatch vad ska man ha?

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av ruf0ns, 8 jan 2025.

1. ruf0ns

ruf0ns Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 399
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Halloj!

Frågan hamnar här men egentligen så berör den både WearOS-klockor och övriga.
    Är på jakt efter en ny SmartWatch av något slag, vet inte vad jag vill(höver).
    Har en Pixel 9 Pro XL som jag är nöjd med så det självklara valet borde väl vara att välja en Pixel Watch men ändå inte?
    Har haft en sådan som jag returnerade pga att jag har ett väldigt fysiskt arbete och med tanke på designen så är jag livrädd för att ha sönder glaset/displayen, jag vill helst slippa att klä in klockan i både skal och skärmskydd etc. Dock tyckte jag klockan i övrigt var klockren (även om lite "dålig" batteritid) som verkar gällade WearOS generellt.

Hade nyligen en Galaxy Watch Ultra men sålde den precis då den inte användes som tänkt.
    Jag gillade den inte riktigt, den kändes väldigt klumpig och sedan så stör det ihjäl mig att man måste ha en Samsung telefon för att nyttja alla funktioner.

Samsung är inte ett alternativ för min del.
    Om man ska ha WearOS kan Oneplus Watch 2 vara ett bra alternativ?
    Om man inte behöver WearOS kan Huawei GT4/GT5 vara ett bra alternativ?

Jag önskar:
    *Bra batteritid.
    *Safirglas? (Inget måste) men nice to have.
    *Att kunna se övriggripande notiser (inte nödvändigt att kunna svara på dom).
    *Bra övervakning av hälsa, framförallt sömn, steg, puls.
    *Vettig GPS.
    *Mycket funktioner (Är alltid kul):cool:.

Jahopp det var väl det hela typ, flik gärna in med något vettigt vet jag :).

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 252

MINA ENHETER

Kanske en Garmin av en modell som passar i pris. Jag är själv helt såld på Garmin sen flera år. Kör själv Fenix 7X sapphire och är galet nöjd. Just 7X är ju en större klocka men Garmin har ju många modeller. Sanslöst bra batteritid brukar Garmin erbjuda dessutom

wirre och Pentiumas gillar detta.
  3. Tusuki

Tusuki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7
    Har du kollat in ticwatch pro 5 enduro?
    WearOS klocka med grym batteritid och safirglas. Ser inte så bulkig ut som tex Galaxy Ultran gör.

4. Pettapan

Pettapan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    ruf0ns gillar detta.
  5. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
  6. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 167
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    ruf0ns gillar detta.
  7. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 463
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Huawei är bra, haft ett par och varit nöjd med batteritid och funktioner. Men bra att veta är att man kan inte längre ladda ner deras app via Play Store utan måste tas hem via andra håll som Samsung Galaxy store eller APK-fil. Har väl att göra med USAs sanktioner mot Huawei. Dock är det eget OS så inget Android Wear.

Av min erfarenhet så håller klockor med eget OS mycket bättre än de som kör Android Wear tyvärr. AW klockorna brukar väl ligga som högst på 3-4 dagar men oftast 1-2 dagar i batteritid.

ruf0ns och flipp gillar detta.
  8. Kabe 780

Kabe 780 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Amazfit är bra smartwatch också

Chivo, ruf0ns och milky81 gillar detta.
  9. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 669
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, fick en Huawei GT 4 i julklapp och är nöjd. Grymt snygg, stor och fin skärm, mycket bra flyt i systemet. Går 1-2 veckor mellan laddningarna. Har inte hunnit träna med den ännu men hade GT Runner (variant av GT 3) tidigare som var en utmärkt träningsklocka.

milky81 gillar detta.
  10. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 399
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Hmm har inte kollat på dessa så mycket (Garmin).
    Har för all del inte nämnt något gällande pris men ska man ha någon Garmin med "bättre" spec så verkar det dra iväg en del i pris? Den du nämner går att hitta på kampanj för typ 11k vilket är alldeles för mycket för mig som inte tränar speciellt mycket, dock försöker jag bli allt bättre på det. Om jag förstår det rätt så är Garmin väldigt nischade för dom som tränar mycket generellt?

11. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 399
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Hmm har inte kollat på dessa så mycket (Garmin).
    Har för all del inte nämnt något gällande pris men ska man ha någon Garmin med "bättre" spec så verkar det dra iväg en del i pris? Den du nämner går att hitta på kampanj för typ 11k vilket är alldeles för mycket för mig som inte tränar speciellt mycket, dock försöker jag bli allt bättre på det. Om jag förstår det rätt så är Garmin väldigt nischade för dom som tränar myckket generellt?
    Är det mycket nytt med Enduron jämfört med vanliga Pro 5? Eller är det bara safirglaset?

Last edited: 9 jan 2025
  12. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 399
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Tack funderar på en sådan, skulle dock sakna safirglas men är inte klockan så vääldigt dyr så är det väl inte hela världen. Har sneglat lite på GT5 Pro pga safirglaset samt möjligheten att använda den som golfklocka med banor etc. Det enda tråkiga med det är att den inte använder sig av metriska mått utan du kan endast få mått etc i yards mm istället för meter. Läste dock att Huawei hade lovat en uppdatering gällande det Q1 2025.

Edit:
    Meter verkar nu finnas i Golfläget med senaste uppdateringen som precis kom tydligen.

Last edited: 9 jan 2025
    flipp gillar detta.
  13. flipp

Mottagna gillanden:
    8 669
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, fördelen med Huaweis klockor är att de är grymt billiga jämfört med konkurrenternas. Speciellt om man hittar dem på erbjudande. Om du ska ha en klocka från garmin som har lika bra skärm, byggkvalitet och design som GT 4-5 får du nog betala 3x så mycket. Sedan tror jag Huawei har bättre pulsmätning än Garmin medan GPS-spårning förmodligen är lite vassare på Garmin.

14. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 399
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Ja verkligen, man verkar få väldigt mycket för pengarna.
    På ett sätt är det synd att dom inte har WearOS för jag skulle helst vilja ha det men då skulle förmodligen batteritiden bli lidande istället. Finns egentligen ingenting som jag skulle "behöva" specifikt ju i WearOS men ändå.

15. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 252

MINA ENHETER

Är själv ingen träningsperson så jag använder inte min Garmin för träning. Använder den som smartwatch och klocka, använder även sömn värdena och puls men framförallt notiser. Garmin är ju inte bäst i klassen på notiser då man inte kan svara på dom via klockan men jag har inget behov av det.

Det jag menade var bara att Garmin finns ju från typ 1500-15000 så allt är ju beroende på vad man vill spendera

16. Pettapan

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Kör man Android med garmin så kan man svara på meddelanden. Med Fenix 8 kan man även prata i klockan om man gillar det. Funkar med både iOS och Android. Sen är ju priset rätt utmanande. Tror Garmin och Applewatch räknas till dom med bäst pulsmätare.

Fredriks gillar detta.
  17. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 399
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Garmin har aldrig riktigt tilltalat mig, vet faktiskt inte varför om jag ska vara ärlig men det är något som jag inte riktigt gillar bara (kanske är priset om man ska ha rejäla specifikationer?). Har kikat på dom flera gånger på tex Elgiganten osv. Dom är säkert bäst på träning och kanske pulsmätning etc men känner inte riktigt det behovet utan jag vill veta ungefär vart man håller till i diverse världen etc.

18. flipp

Mottagna gillanden:
    8 669
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Instämmer. Tycker inte de imponerar för priset alls. Deras billiga klockor är ruskigt plastiga och laggar dessutom. Sedan är deras dyrare klockar faktiskt inte bättre än t.ex. Huawei på t.ex. pulsmätning. Utifrån de tester jag läst verkar Garmin överlag rätt mediokra på allt utom GPS-spårning.

19. Carlstein

Carlstein Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Intressant, får mig och vilja kika på alternativ som Huawei

flipp gillar detta.
  20. Pettapan

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Alltid en känslodriven disskussion med vad som är bäst och vad man gillar och alla gillar olika. Har haft en Huawei klocka, GT 2 tror jag den hette, okej batteritid men otroligt slött interface och inga 3e parts appar. Och detta var innan dom blev bannade från google. Lämnade tillbaks den då det enda som var okej var somsagt batteritiden. Sen har jag svårt för att låta kina ha full koll på mina hälsostats, känns konstigt nog bättre att lägga den statistiken i händerna på storebror :D
    Sen är det väl samma med en oneplus watch eller Amazfit som även dom är från Kina. Men har man redan förlikat sig med att inget är privat så spelar det väl ingen roll.
    Har kört de flesta Garmin modeller i övre segmentet sen Fenix 3 framtills för något år sen. Tycker deras träningsalgoritmer blivit hårdare och hårdare för mig som tränar ca 3 dagar i veckan. Om man då sover dåligt så tycker garmin att man ska vila vila och vila. Så detta har stört mig rejält sista tiden.
    Kör på AWU2 nu vilken är "snällare" men problemet med ny klocka drabbar även mig då jag vill testa S25 ulra när den släpps. Så det lutar väl åt en GWU igen antagligen, även om den aldrig kommer kunna mäta sig med en AppleWatch.
    Just my 2 cents i frågan.

ruf0ns och Carlstein gillar detta.