Ny TV ca 55"

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Kristy, 17 nov 2021.

1. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Kristy gillar detta.
  2. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Man hör ju mest talas om LG när det gäller OLED och därmed tänker man att de är bättre, men Sony kan absolut vara ett alternativ. :) Finns det något man kan säga generellt om skillnaden?

På NoN har de en modell som heter XR-55A80J. Är det någon som kan uttala sig om hur denna är i förhållande till LG C1?

Edit: Tittade lite på apputbudet till WebOS och såg att flera kanaler jag brukar se på saknas. Jag tog för givet att alla de "vanliga" kanalerna skulle finnas till samtliga OS men så var tydligen inte fallet. Det är ingen katastrof för jag har ju kvar chromecasten, men jag hade hoppats att slippa den när jag köpte ny TV. Fördel Sony där.
    Tydligen har den bättre ljud också enligt några recensioner jag läst, och eftersom jag i alla fall tillsvidare kommer att använda den inbyggda högtalaren är det ytterligare ett plus.

Edit 2: Hittade faktiskt en del jämförelser på nätet mellan just de modellerna och Sonyn blir alltmer intressant. Egentligen ligger den över min tilltänkta budget men denna är inte huggen i sten och det verkar vara en enormt bra TV. Får se vart priserna tar vägen när rean startar... :)

Last edited: 18 nov 2021
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 323
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Kristy@Kristy gå till rtings.com och använd jämförelsefunktionen här för apparaterna du är intresserad av: LG CX OLED vs LG C1 OLED Side-by-Side TV Comparison

Produktnamnen kan skilja sig en aning åt ibland, men då får du en väldigt bra jämförelse med fin vägledning.

Sonys OLED är mycket bra också, särskilt om man ser på mycket material som skall skalas upp och inte bryr sig så mycket om att spela något. Ljudet brukar också vara lite bättre i Sonys om man inte avser skaffa en soundbar.

Bäst kompatibilitet har nog Apple TV om man vill ha stöd för så stort antal appar/tjänster som möjligt. I alla fall för närvarande.

Helge67 och Kristy gillar detta.
  4. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Tack! :) Sedan igår har det faktiskt stått mellan LG C1 och Sony A80J så jag läste/såg på recensioner halva natten. :) Det fanns faktiskt ganska gott om jämförelser dem emellan och de flesta verkade faktiskt anse att Sonyn har aningen bättre fårgåtergivning, ffa out of the box, samt mindre risk för "black crush", vilket är väldigt viktigt för mig. När jag sedan åkte in till stan och tittade idag var det rejäl skillnad mellan de båda, i alla fall på visningsexemplaren, men jag tror den LG C1 de hade var helt felkalibrerad för färgerna var kraftigt övermättade och kontrasten på tok för hög. Sonyn var däremot snudd på perfekt med mjuka fina färger och lagom kontrast. Jag tror som sagt att det till stor del var en kalibreringsfråga, men jag blev ju klart mycket mer sugen på Sonyn efter både det och recensionerna.

Sedan är det ju ett stort plus att ha tillgång till alla appar, för även om det går bra att fortsätta casta som jag gör idag är det ju skönare att ha allt på teven. Det är ingenting "konstigt" jag söker utan jag tog bara för givet att för Sverige grundläggande kanaler som TV4 play skulle stödjas på alla OS, men så var tydligen inte fallet. Det är förmodligen en tidsfråga innan jag skippar parabolen/TV-boxen och bara streamar, och då blir ju OS:et ganska viktigt. Visserligen tyckte jag betydligt mer om WebOS gränssnitt, men det har ju inte så stor betydelse egentligen utan det är mycket viktigare att det man behöver finns. :) Apple TV är tyvärr inget alternativ för mig eftersom jag inte har något från dem i övrigt.

Det du säger om uppskalning är något jag inte har tänkt på, men det är nog också väldigt viktigt eftersom jag ser på foton på den. Stort tack för tipset! :)

Det enda negativa jag upplevde med Sonyn var faktiskt det bedrövligt fula stället som såg ut som något de hittat på skroten :P men jag får väl i så fall försöka vara lite kreativ och försöka dölja det på något sätt. Det är ju viktigare att TV:n är bra...

Så, om du (och ni andra!) tycker jag gör rätt så blir det nog en Sony A80J. Jag skall inte spela alls, utan bilden är A och O. Dessutom har jag faktiskt bestämt mig för att skaffa en soundbar till i alla fall, så det får väl bli en ny tråd om det. :)

5. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 080
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro
    Nu hittar du en LG C1 55 tum för 10 990 kr på :) Webhallen.com

Kristy gillar detta.
  6. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Kanonpris, och Webbhallen är ju dessutom väldigt bra att ha att göra med, men jag lutar faktiskt mest åt Sony A80J just nu eftersom den enligt många skall ha en ännu bättre färgåtergivning. Vad tror du om det?

7. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 080
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro
    De är båda två bra, skulle dock säga att LG:n går att göra bättre om man kalibrerar panelen till de bästa färgerna, dessutom finns det ju möjlighet att själv höja färgstyrkan på TV:n om man gillar starka färger. Sonyn är som du säger, ganska bättre ut ur lådan när det kommer till förkalibrering, den är riktigt bra kalibrerad direkt från fabriken men det går att uppnå med LG:n också om man orkar spendera tid på att justera alla inställningar, eller ja, betala någon att göra det åt en.

Kristy gillar detta.
  8. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Jo, det är bara det att jag inte har kunskap att göra det själv utan i så fall får ta hit någon. Jag gillar inte alls starka färger och hög kontrast utan vill ha mjuka, naturliga färger. Men du har säkert rätt i att det går att göra... :)

9. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 682
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Det krävs inte så mycket inställningar för att ställa in LG:n till perfekt bild, i stort sett bra att ändra bildlige så är du hemma. Citerar mig själv från en gammal tråd:”Bildläge IFS mörkt rum eller ljust rum beroende på och stäng av energisparläge, brusreducering true motion, biosalong skall vara på. Och glöm inte "gäller för alla inmatningar" konstig översättning på min men det gäller alla ingångar. Sedan kan man göra lite finjusteringar på färg o kontrast enl. smak.”

Klurre, Droid_301, bernard och 1 annan gillar detta.
  10. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Ugga, Helge67, Buzz och 7 andra gillar detta.
  11. msandstedt

Mottagna gillanden:
    5 682
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Helge67, bernard, Kristy och 1 annan gillar detta.
  12. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Tack! :) Ja, de två verkar vara väldigt lika. Bara smådetaljer som skiljer, speciellt om man inte använder gränssnittet.

bernard gillar detta.
  13. msandstedt

Mottagna gillanden:
    5 682
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Stor fördel att den kör Google Tv tycker jag, speciellt som du inte tänker skaffa en Apple TV. Du får det näst bästa alternativet.;)

Helge67 och Kristy gillar detta.
  14. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Haha, ja det är bra nog åt mig. :) Stort tack för det påpekandet, det var faktiskt en av de saker som fick mig att välja Sonyn.

msandstedt gillar detta.
  15. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    926
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Comments på dessa från nån kunnig... Vi gillar Ambilight hemma hos oss:)..

Webhallen.com Philips 2021 65" 65OLED806/12
    Webhallen.com Philips 2021 65" 65PML9506/12

OLED på ena och miniLED på den andra... och nån som vet hur de står sig mot LG's C1 tex...?

bernard gillar detta.
  16. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 297

MINA ENHETER

Köpte också Sony 80j - so far so good. Får se om jag orkar med Google tv eller om det blir att koppla in Apple TVn :) men bilden och ljudet överraskande!

bernard och Kristy gillar detta.
  17. tomishu

tomishu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    @Kristy@Kristy Har du fått din A80J än, och vad tycker du i så fall? :)

bernard gillar detta.
  18. lulzfactor

lulzfactor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    567

MINA ENHETER

Har fått min A80J och är mycket nöjd! Markant skillnad mot den tidigare LG A1. :)

bernard, Kristy och tomishu gillar detta.
  19. tomishu

tomishu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Härligt! Jag valde mellan C1 och A80J och Google TV var till slut det som fick mig att välja Sonyn. Än så länge väldigt nöjd, men mkt kvar att utforska. :) Har du hittar några bra bildinställningar som du är nöjd med, eller kör du bara med de förinställda varianterna?

bernard och Kristy gillar detta.
  20. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Jag fick den i fredags, men allt går ju tyvärr inte som planerat utan lite saker kom emellan så jag har dessvärre inte fått upp den ännu. Eftersom jag inte vet riktigt hur man installerar känner jag att jag vill ha lite tid på mig, så det blir nog på måndag tror jag. Jag skriver några rader då. :)

Härligt att du är nöjd med din så här långt i alla fall, och tack för att du så ingående delar med dig av dina första intryck. Mycket välskrivet! :)

bernard och tomishu gillar detta.