Ny TV. Vad ska man tänka på?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tobby, 24 okt 2012.

1. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Förstod inte riktigt det där heller..

Jag förespråkar plasma vid filmtittande..
    Men att bränna fast halva bilden från datorn på en smulan oskarpare panel
    ser jag inte direkt som en fördel..

2. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tackar för hjälpen. Får väl ta och gå en runda i ett par affärer också.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

3. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Förresten, på Prisjakt så är det bara bildfrekvens där 24p måste vara ibockat? Uppdateringsfrekvensen spelar ingen roll?

4. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Jag köpte nyligen en samsung ue46es5505 för 5700 (mediamarkt)och är mycket nöjd. Sitter 4,5m cirka från tvn och det är perfekt. Skarp skärm, godkänt ljud, 15kg lätt, 100hz och tunn skärm. Grym att dessutom spela battlefield på.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Uppdateringsfrekvensen eller Hz är viktigt om det är det du frågar :)

Minst 100 äkta Hz.

Står det 100 Hz och t.ex. CMR efter så är det fejkade Hz. De gör helt enkelt så att de slittar TV:n på mitten och på så vis får två 50 Hz till en 100 Hz.

Det är på samma sätt Panasonic har fått till sin 1600 Hz TV t.ex. Nu har de visserligen 200 äkta Hz som sitter i totalt 8 paneler som styrs individuellt men man skall akta sig för 100 Hz XXX*!

* Insert valfria bokstäver beroende på märke

Jag vill inte skita i dina cornflakes men TV:n du har är en 50 Hz TV med simulerade 100 Hz enligt modellen jag beskrev här ovan. Hoppas inte att säljaren sa att det var 100 Hz där du köpte den. Isf hade jag gått tillbaka och klagat arslet av mig.

Första Samsung med äkta 100 Hz är 6-serien som t.ex. en 46es6305.

Last edited: 27 okt 2012
  6. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Haha. Det är ingen fara. Jag är inte produkten jag köpt. Läser här på nätet att det är 50Hz. Men förblir nöjd.

7. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Men varför skulle uppdateringsfrekvensen spela roll? Det är ju ändå samma frame som visas flera gånger, sålänge fler frames inte fabriceras.

Last edited: 28 okt 2012
  8. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag köpte en Samsung 40-tums LCD 1080p för 3000 Kr på elgiganten strax efter jul. Tycker att den fungerar klockrent och har absolut inget att anmärka på.

Konkurrensen på elektronik är helt sjuk just nu så jag skulle hålla utkik efter något riktigt bra erbjudande. Ser ingen anledning att betala särskilt mycket för en TV. Det är bättre att spara pengarna och köpa en ny lite tidigare samtidigt som man säljer den gamla.

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Och frames fabriceras. Det är så den löser problemet med rörelseoskärpa och allmänt hack i bilden vid vida vidder och panoreringar i dessa vida vidder.

Titta på Avatars större scener i en tv med 50 Hz och jämför med en som levererar 100 eller 200 Hz och se om du ser någon skillnad. Kan sätta mitt högra och vänstra lillfinger på att du gör det :P

10. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Okej. Har bara hört att somliga inte gillar effekten, men det är kanske inte så vanligt. Är för övrigt inne på denna TV:n för tillfället.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180434

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Av de som köper TV där jag säljer så är det inte många kunder som inte ser det som störande att TV:n hackar :)

Effekten är att bilden inte skakar utan blir lugn. Hz är bilder per sekund. På större apparater räcker inte 50 bilder per sekund när det är stora svepande vyer. Människan uppfattar när bild A och bild B byter och ser hacket med ögat. En TV med dubbla Hz skjuter in en bild emellan A och B. Istället ser vi A -> Ab -> B vilket gör att bilden hålls i fokus vid extrema rörelser (t.ex. en boll av något slag som skjuts, sparkas eller slängs) och en lugn bild vid svepande vyer (som alla filmer har men tänk typ när man ser Avatars stora miljöer).

Personligen hade jag aldrig köpt en TV över 32" med under 100 Hz under skalet. Mer än så behöver inte jag personligen men jag har ett par kunder då och då som inte finner lugn i en 100 Hz TV utan behöver gå upp till 200 Hz. En kund, men han är unik än så länge, behövde Panasonics DT50 med totala 1600 Hz för att inte se hack. Helt galet...

EDIT: Det är lite det här som är riskerna med att köpa på nätet. Innan jag började plugga och samtidigt jobba extra som TV-säljare kunde jag inte ett skit om hur det funkade med Hz eller annat. Jag var ändå teknikintresserad men inte fan hade man koll på det. Det är nästan osannolikt hur många kunders ögon jag öppnar per dag när jag säljer TV. Det är sjukt roligt men det är flera gånger man får höra att kunden verkligen är nöjd.

Det som de flesta inte förstår är just det här med varför vissa TV-apparater hackar och varför andra inte gör det. Och innan de går in i en butik och verkligen tittar så ser ju de det inte. Hemifrån är det rätt svårt att se hur en TV visar en bild :P

Om man tittar på länken till Samsungs hemsida, angående din TV, står det att det är 100 Hz CMR. Eller för att vara ordagrann:
    Clear Motion Rate 100

Det betyder att de delar upp skärmen i två segment på á 50 Hz. Detta kallar de 100 Hz. Jag kallar det 50 Hz x 2 om något.

Panasonics 1600 Hz TV har som du kanske misstänkte inte en hel skärm bestående av 1600 blinkande bilder per sekund, det hade vart rätt onödigt, men de har åtta stycken paneler på á 200 Hz. När man gör på det sättet att man börjar med en 200 Hz teknik, snarare än en 50 Hz, tjänar du på att ha fler paneler. Panasonic kan dessutom ganska så unikt styra vilken av panelerna som skall prioriteras och ritas först. Detta gör i realiteten att om man ser på en fotbollsmatch där halva TV:n täcks av fotbollsspelarna, och övre halvan av blå himmel, kommer TV:n prioritera nederdelens paneler eftersom det är där det rör som som mest i bilden.

Nu är vi inne på tekniknörderier men varför inte skriva ner det. Nån kanske har nytta av något :P

12. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Okej. Jag har ju levt med en på 50 hz i 4-5 år så 100 duger nog åt mig. Någon annan åsikt om den jag länkade?

Menar du att hela TVn uppdateras 1600 gånger per sekund eller är den uppdelad?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skrev lite mer samtidigt som dig just om det du frågade. Det är en 50 Hz TV men de fjompar upp den till 100 Hz genom att splitta panelen och räkna dem individuellt. Står mer här ovanför!

Och ifall det är en plasma du har sedan tidigare har du inte haft en så hackig TV som en 50 Hz LED idag :)

14. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Långa inlägg fram och tillbaka. Vad kostar inte exempelvis samsungs billigaste 100hz-tv? Vad jag sett så ligger den runt tolv lakan för en 46tums. En reko tv med 50/100 "fuskHertz" ligger på cirka 6. Så; i slutändan kokar det ner till vad vederbörande kan och vill betala.

There are no free lunches

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Lite så.

När kunder i en butik undrar "Men varför säljer ni en TV som inte är bra då??" så brukar jag svara "Ja för annars hade du inte kommit hit idag och pratat med mig!".

När en TV är sådär lite för billig så brukar det vara något som inte stämmer.

Billigaste Samsung med 100 Hz (och inte "100 Hz") är 6305:
    http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE46ES6305UXXE
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189674

Som tur är finns det andra företags om inte snålar ur på Hz-antalet som Samsung gör. Andra märken har 46"-TV:s för under 10k. Det kanske kommer som en chock för många men Samsung är absolut inte bäst på TV längre. Man får oftast bättre saker för samma eller lägre pris hos andra tillverkare.

Last edited: 29 okt 2012
  16. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Okej. Behöver inte vara Samsung. Var bara inne på det då jag hört bra saker om dem. Var för övrigt inne i en butik och kollade och blev mest förvirrad. Frågade en försäjare om han hade någon TV där jag kunde slå av och på 100Hz-funktionen för att jämföra, men han sa att det inte gick att stänga av. "Första lögnen tänkte jag. Det gick fort." Fick sen se två olika TV-apparater istället, men hade svårt att se skillnad på dem. yckte mig se det uiyelte imellanåt, men ka mycket väl ha varit inbillning då jag visste vilken som "borde" vara bättre. Den med 50Hz kostade ca 6k och den med 100Hz kostade 9-10k. Möjligt att det va en 100Hz XXX kanske.

Fann det dessutom extremt missvisande att gå och kolla runt då alla hade olika färginställningar som man själv inte kunde justera. Dessutom störs man av alla TV-apparater runt om.

Du länkade en Grundig TV innan. Vad är Grundig? Har aldrig hört talas om dem innan. Har du förslag på det billigaste med 100Hz, 46", 24p samt optisk utgång? Behöver som sagt inte va Samsung.

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Grundig som företag har funnits sedan 50-talet. Nu för tiden bygger de inte panelerna själva utan tar allt som handlar om bild ifrån Samsung för att sedan finjustera själva.

Det negativa med deras TV-apparater är att de tar några sekunder extra (kanske 5-6 istället för 2-3) att få bild ifrån avstängt läge samt att de inte har öppen webbläsare eller på samma sätt appar som LG, Samsung, Philips och de andra har.

Det positiva är att du får prisklassens bästa bild!

Den som heter VLE7139 har fått pris för prisvärdheten i Ljud & Bild upprepade gånger. En 46:a för 7995:- med 100 Hz och den bildkvaliten är bra. Men som sagt, TV:n är inte så smart :)

Om du vill ha Smart-TV skulle jag köpt denna (SJUKT lågt pris just nu):
    http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL46HX75GBN/sony-46-3d-led-smart-tv-kdl-46hx75g
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124986

Om du kan skippa Smart-TV skulle jag köpt denna (kostar 7995:- i Jönköping):
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1016556

EDIT:
    Vill du ha en vit Samsung har du ett fint tips här:
    http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE46ES6715XXE/samsung-46-3d-led-smart-tv-ue46es6715

Om pengar inte är ett problem så köp den här:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180399

Det är den jag skulle köpt. Inte för att jag har råd men ändå :P

EDIT2:
    Det är som sagt inte alla som upplever 50 Hz lika farligt som andra. De flesta, kanske 80%, ser det tydligt. Resten ser ingen större eller ingen skillnad alls.

18. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Smart-TV har jag noll nytta av. Har datorn kopplad direkt till TV:n så om jag av någon märklig anledning skulle få för mig att vilja surfa på min TV så kör jag det den vägen. Ska kolla upp reensioner och sånt på den.

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kör likadant hemma. Har en laptop till TV:n med trådlöst tangentbord.

Skrev lite mer efter att du svarade. Länkade till en schysst Samsung om du ville ha en sådan. De är ju rätt snygga :) Om du gillar vita TV:s då.

20. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag har för tillfället en 37" LCD som jag ibland anar lite lagg på. Väldigt sällan dock. Om jag går upp till en 46" kommer det synas mer då? Om man tar en med 24p, kan man så komma undan 100Hz om man inte är speciellt känslig? Tycker för övrigt att 24p är väldigt dåligt utmärkt. Inte ens på Samsungs hemsida kan man ju se det. Hur vanligt är det?

Och jo, den LG:n hade nog inte varit dum, men 15.000 är nästan en hel månadslön efter skatt för mig (är bara 20 år) så den skippar vi nog ;)