Ny TV. Vad ska man tänka på?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tobby, 24 okt 2012.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ang. 24p framgår det sällan och är för den normale (alltså den stora dumma massan) inte något att ta hänsyn till. Man borde ta hänsyn till mer men eftersom det inte är något folk undrar om är jag inte påläst om vilka modeller och märken som har det i vilka apparater och i vilken utsträckning.

Det syns mer ju större TV du har. Bilden är pixelbredd på och pixlarna blir större på en större TV vilket gör att bilden hoppar över en längre fysisk sträcka. Det blir ganska påtagligt när man tittar på 46" och uppåt. På 32" brukar jag aldrig ens snacka om det ifall det inte är till något speciellt... På 37" och 40"/42" brukar jag alltid tala om det för kunderna eftersom de flesta märker skillnad när man ställer dem framför två apparater, en 50 Hz och en 100 Hz, med samma bildsignal in.

I storlek 46" tillverkas det ärligt talat inte så många med 50 Hz längre. Majoriteten av 40" och uppåt är 100 Hz eller bättre. Äkta Hz då och inte 100 Hz PMR/CMR/DJS/KLJDASLKJADS.

Du borde bo här jag bor i ett par månader till så kunde jag visat dig exakt i butik :P

Och lönen din är väl inget att klaga på direkt... Finns folk som är betydligt äldre som var det värre ställt än så. När jag slutar plugga här nu kommer jag inte kunna förvänta mig många tusen mer än dig och jag är 29 ;)

2. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Du har iallafall övertalat mig till en till runda in till butikerna. Ska försöka få tag på en lite vettigare försäljare som kanske kan ta sig tid att visa skillnaderna.

Jo, det hade vatt nåt. Gått in på Elgiganten och frågat efter Dirk Diggler. :P Lite långt till Jönköping dock.

Nej, ska väl inte klaga på min lön, då jag bara jobbat i ett och ett halvt år. Jobbar som elektriker. Vi blir inte fullbetalda förrän efter fyra år, men har en höjning på ett par tusen en gång om året fram tills dess. Närmare bestämt i månadsskiftet April-Maj.

3. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det låter bra det! Hoppas du får tag i en bra försäljare som säljer rätt saker. Där jag bor just nu får jag över rätt många kunder som kommer ifrån Media Markt och haft en tråkig upplevelse med okunniga och ointresserade säljare. Det kan mycket väl vara precis tvärtom i andra städer men det enda jag vet är att Elgiganten alltid har som absolut högsta mål att göra kunderna 100% nöjda. Härom helgen skickade vi en säljare 15 mil till Göteborg för att hämta ett hemmabiosystem som vi lovat till en kund som inte kommit in i tid till vårt huvudlager. Backade säkert 3500:- på det säljet men det var en självklarhet ifrån cheferna att det skulle lösas. Det är därför jag är så glad i extrajobbet jag har. Det är rätt skönt att inte ha någon provision alls så att man verkligen kan sälja rätt TV till rätt kund och faktiskt göra folk nöjda :P

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

5. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tack för tipset, men den får dessvärre inte plats. Min TV-möbel har en ram runt TV:ns plats, vilket gör att den kan inte va större än 1130x800 med fot. 55" är kanske lite väl mastigt när man sitter 4,5m bort också. Dock så uppskattar jag verkligen att du försöker. :)

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Klart jag försöker! Något skall man väl kunna efter två år på TV-avdelningen. Det är bara att fråga. Jag är lika ärlig här som mot kunderna IRL :)

Sent from my iPod touch using Tapatalk

7. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Var inne en snabb vända idag på Siba och jämförde en 400Hz TV för 14 000 och en det inte stod något på för 6 000 så antog att den var 50Hz. Det första som slog mig var att 50Hz TV:n hade mer lagg än min nuvarande. Sen såg jag att klippen som spelade skiljde sig aningen imellan SmartTV-apparaterna och de vanliga. Tanken som slog mig att icke SmartTV-apparater hade en medvetet sämre signal som skickades till dem. Sjukt svårt att handla när de medvetet försöker lura en.

Dock tror jag att där var lite bättre flyt på 400Hz-TV:n än på min egen. Dock inser jag att denna 400Hz förmodligen var 100 eller 200Hz.

Kollade på SONY-TV:n du länkade på förra sidan, men jag vill inte betala för 3D och två par brillor då jag aldrig kommer använda det. Aktiv 3D dessutom så brillorna är ju värda minst 500 :- styck. Känns som pengar i sjön. Och tror inte riktigt jag vill ha en Grundig-TV. Känns som en B-TV.

Last edited: 3 nov 2012
  8. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

LG verkar för övrigt ha väldigt bra priser. Hur långt ner kan man gå om man fortfarande vill ha riktig 100Hz samt optisk utgång? 47" då LG inte har 46".

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det stämmer nog inte riktigt det där. Eller, jag vet ju inte hur alla andra butiker gör, men i den jag arbetar hade det inte ens fungerat att skicka olika signaler till specifika TV-apparater.

Så vi har det uppbyggt, och på samma sätt jag tror att alla andra också har det (eftersom allt annat vore 100 gånger jobbigare), är genom komponentkablar och stora hubbar för dessa. Insignalen går ifrån en slinga uteifrån. Antingen ifrån huvudkontoret eller digitalbox.

Sen flyttar man på TV-apparater. En modell står inte still på samma ställe under året. De står oftast i prisordning och samma sladdar går inte alltid till samma apparater.

Att skicka olika signaler till olika apparater är därför rätt meckigt :) Tror man tjänar mer på att sälja bättre än att lura kunden genom fusksignaler.

Det är rätt många som säger det där som du sa om din gamla TV. Jag tror ärligt talat att de blir känsligare och känsligare. Det vi märker är att ju bättre skärpa en TV har när HD körs desto sämre ser en vanlig TV-bild ut. Det är inte stora skillnader, och det gäller inte alltid, men ibland ser man ett mönster. Nutidens apparater behöver bättre signal för att visa bra bild. Lite kasst men tekniken blir väl inte bara bättre :P

Ja och ibland så är de här slingorna såpass kassa att de hackar själva. Det gör våran då och då. De finaste apparaterna kör vi ofta med enskilda bluerayspelare eller Xbox på så man slipper kassa in-signaler.

Ja det är ju viktigt med att det känns rätt. I dagsläget finns det tyvärr inte mycket annat att välja på ifall du inte är beredd att betala för Smart-TV och 3D. Det hänger liksom med på alla medelbra TV:s och uppåt. Förutom på Grundig.

De bygger iofs på Samsungs panaler så bilden du tittar på kommer där ifrån. Det är väl lite som att man skulle sätta i en BMW-motor i en Skoda :) Jag tycker visserligen inte att Grundig på något sätt gör kassa saker, de har trotts allt funnits till mer än 20 år längre än Samsung, och har byggt TV:s bra mycket längre än vad du eller jag har levt här på jorden :)

De apparater med bäst kvalitetskänsla nu för tiden är utan tvekan LG. Speciellt om du tittar på LM760 och uppåt. Men då kostar det därefter också :teeth:

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kom på det här!

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXL47E5Y/panasonic-47-led-smart-tv-tx-l47e5y

Där har du faktiskt en jäkligt prisvärd TV. Jag har skrivit för mycket för att minnas dina krav exakt här och nu men om jag inte missminner mig passar väl denna rätt bra i storlek och pris?

11. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Storlek: Som formgjuten. Har 1138mm på bredden och den är 1100mm.
    Pris: Fullt acceptabelt.

Däremot har den blivit sågad i den enda recension jag kunde hitta på Prisjakt. :/
    http://translate.google.com/transla...ww.dinside.no/894166/test-panasonic-tx-l47e5y
    Ska läsa på mer om den.

EDIT: Den har blivit sågad för att bilden hackar av flera recensenter. Har den verkligen riktig 100 Hz?

12. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Förresten, ska man räkna bort plasma igentligen? Har de fortfarande problem med ghosting?

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Den länken du skickade recenserade någon annan TV som heter E5 och inte ET5 som på länken jag gav dig. E5 är en billig variant som inte alls är lika fin teknikmässigt. Jag har inte sett den annat än hos Media Markt på ett annonsblad en gång då vi samtidigt körde ET5 till typ samma pris.

EDIT: Lol, trodde jag länkade ET5. Nä, E5 skall du inte ha. Glöm den. Den har vi inte ens tagit in i varuhuset jag håller till på grund av att den är rätt kass. Såg lite fel förut när jag kollade igenom hemsidorna snabbt :P

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vet inte så mycket om plasma-TV:s... Vi säljer knappt några. Ja förutom när de billigaste asen går på annons som en Samsung 43" gör just nu för 3500:- .

Imo finns det ingen anledning att köpa plasma om man vill ha en BRA TV. Svärtorna, strömförbrukningen, lagget och allt det andra gör att det känns rätt ovärt...

15. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Ser man på film så är plasma bäst enligt mig.
    Skulle verkligen rekommendera denna
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749388#extra

Har själv 50 tummaren och den är fantastisk. Men den är nog lite för stor.

Edit: Har inte sett en enda dålig review av den tror jag :P

16. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Så igentligen är det bara Grundig-TV:n som har 100Hz i min prisklass? Men den verkar inte alls ha fått bra recensioner.

17. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hur funkar det när det är ljust i rummet? Kommer ihåg att en kompis hade en plasma-TV och ett fönster mitt för TV:n bakom soffan. Resultatet var allt annat än imponerande.

18. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt hur det är jämfört med en LCD tv då jag bara har använt en gammal sådan på samma ställe som min plasma tv. Jag har ett fönster till höger om tvn och när ljuset står på direkt från sidan så påverkas såklart bilden.

ST50 har en antireflex behandling som ska motverka detta.

19. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Finns det för övrigt något sett att se om det är 100Hz eller "100Hz"? Spelar ingen roll var man kollar så står det bara 100Hz, inte 100Hz CMR eller liknande. Finns det något annat man kan kolla på?

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Japp. TV-apparater är dyrare än vad du vill betala helt enkelt :money: Om du vill ha en TV som levererar 100 Hz+ och vettiga färger och svärtor. Vill du ha ett annat märke, som Samsung, får du köpa en 46" 5005 istället. Där har du en 50 Hz TV som har bilden uppdelad på mitten, horisontellt, för att få två zoner med 50 Hz. Deras första 46" TV med 100 riktiga Hz är 6305 vilken kostar 9995:- på Elgiganten. Och det är rätt billigt. För två veckor sedan låg den på 11.995:- :)

Jag har plasma i mitt vardagsrum. Har pluggat nu så vad har man haft för val. Det första jag och min sambo kommer göra när vi flyttar tillbaka till Göteborg nu i vår är att sälja våra två plasma-TV för något vrakpris (TV-apparater har jävligt kasst andrahandsvärde) för att köpa en 46es6715. En vit version av 6305 som faktiskt just nu halkat under priset av 6305 vilket väl gör den till vinnaren av billigast 100 Hz TV under 10k förutom Grundig :) 8995:- får man pynta upp för den rackarn.

Det jag stör mig på mest är att man ser sig själv så snart det är dagsljus utomhus eller att man tänt en lampa i rummet på kvällen. Det är en spegel. Det hade vart gött att få en matt skärm, som på min Philips 27" jag har till datorn, så att solen inte kan störa en när man kikar på film.

Stör mig sedan också på svärtorna. Om du är inne i en butik så kan du stänga av en plasma-TV och en LED-TV och jämföra panelens grundsvärta. En plasma är grå. Om du jämför en plasma mot LED ser du rätt tydligt att plasmor under 20.000:- ser ut att ha en vit hinna framför bilden. Det ser lite dassigt ut.

Annars är det ju mycket tum "" för pengarna! En 60" plasma (typ LG:s PA450) får du ju för under 10k så kan du leva med en 60" vardagsrumsspegel som ser lite såsig ut får du en sjujävla bio hemma för lite pengar!

Nope. Vissa märken är ärligare än andra. Samsung är bland de svinigaste på att gömma sådant i annonser och annat. Alla är visserligen as då och då. På hemsidor brukar det vara extra svårt att utläsa det.

Ett tips är väl att om det står 100 Hz på ett ställe i en specefikation av en TV och på ett annat ställe står något med "Motion rate" eller whatever så är det bara en "100 Hz" TV. Den där "Motion rate"en hade inte behövt stå där ifall det hade vart en äkta 100 Hz. Står det 200 Hz Xrate propropro så är det en 100 Hz i grund och botten med uppskalning till 200 Hz.

Står det 100 Hz och ingenting med nåt "promotionplusextra3d20034" är det helt enkelt en 100 Hz TV utan någon extra mjukvaru-Hz.

Last edited: 4 nov 2012