Så är det förvisso ja, EU ställer hela tiden nya krav på oss utvecklare när det gäller energikonsumtion. Det är självfallet jättebra, men samtidigt uppstår det då ett oönskat problem från konsumenthåll. Det finns nämligen bara
tre variabler att arbeta med, energi, kem och tid. Kem i det här fallet är konstant, då det är mer eller mindre samma saker i moderna tvättmedel. Om man då skär ner på energikontot, med mindre vatten och el som resultat. Då finns bara ett alternativ för att nå kraven, att förlänga tiden på tvätt-/disk-programmen. Detta på reda oerhört energisnåla produkter, en diskmaskin t ex är redan många gånger mer energieffektiva än att handdiska (det är omöjligt att handdiska 16 kuvert med samma mängd energi och vattenmängd som en diskmaskin gör av med på en identisk disk).
Sen är den största energiåtgången snarare den som går åt när maskinen produceras och fraktas. Så en maskin som håller länge är bättre ur miljösynpunkt. Hellre rostfritt stål än plast är mitt tips.
Som konsument skulle jag hellre köpa en äldre modell som drar mer energi, har snabbare program och kostar mindre. Men det får jag inte säga.

Click to expand...