Ny Universal remote (UnifiedRemote)

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Reconnnn, 8 jun 2010.

1. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Vi funderar på att göra en mac/linux server men det ligger en bra bit in i framtiden eftersom vi inte använder varken eller. Det går i nuläget inte att köpa utanför market just nu.

2. wartech

wartech Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Möjlighet att söka efter låtar på spotify vore nice

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Ja det håller vi med om men tyvärr är det inte möjligt att göra på ett enkelt sätt och det hade krävts att alla som använder den remoten hade behövt spotify premium. Men vi funderar på att införa det.

4. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Med tanke på att Spotify ändrat avtal mm så man mer eller mindre måste ha premium för att lyssna på Spotify normalt så är det ju faktiskt så att dem flesta har Premium.

Visst finns nog många som inte har Premium men dem kan då inte lyssna mer än 10 timmar i månaden eller va det var...

5. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det största problemet är att vi kommer få göra våran egen spotify klient vilket vi inte är så intresserade av då det inte är syftet med Unified Remote.

6. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Men när man kan göra helt custom remotes med dll:er etc så kommer nog någon att göra det åt er eller så går ni in med någon redan fungerande klient, finns några här på swedroid.

7. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jo visst är det möjligt men vi vill kontrollera spotify inte någon random kilent som vi tvingar våra användare att installera för att det ska funka. Kanske en fullösning blir den bästa lösningen. Finns några som appar som gör det.

8. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

9. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Tänkte just regga mig på ert forum men kom på att Unified Remote är svenskt och att ni finns här. Kanon :)

Har använt Unified Remote förut och tyckt det funkat suveränt, men har ännu mer funktion för det nu när jag har en ny telefon som är lite rapp och faktiskt värd att använda. Kom på tanken när jag fixade mediaströmning till telefonen och ville ha ett smidigt sätt att sedan kunna stänga av datorn när man strömmat klart. Upptäckte då funktionen Wake on Lan som jag aldrig gett mig in på. Fantastiskt smidigt!

Kom då på en självklarhet för Unified Remote som man skulle kunna dra välda nytta av, åtminstone just när det Power-remoten, och det är en schemaläggare. Vore ju gudomligt att kunna ställa så datorn slås på en viss tid på veckodagar, för att sedan 5 minuter senare starta Spotify och köra igång en låt. det mesta går ju visserligen schemalägga genom datorn, men just Wake on Lan tilltalade mig väldigt mycket. Även en slags sovtimer vore inte helt fel. Ligger man i sängen och streamar film eller så och känner att det är dags att runda av kunde man ju aktivera sovtimer, utan att behöva springa till datorn.

Eller varför inte skapa ett plugin till Tasker så man kan låta Tasker sköta Unified Remote-kommandon? T.ex att starta datorn när man kommer hem eller pausa musik när man får ett samtal. Finns ju väldiga möjligheter! :) Tummen upp för en bra app hur som helst!

10. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tror den bästa lösningen för oss för att lösa denan ide är att lägga till tasker support vilket vi har funderat på att göra bara inte haft tid.

11. stillton

stillton Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

såg att ni styrde belysning i demovideon. några planer på att införa stöd för EIB/KNX? (ledande standard för "smarta hem", fastighetsautomation osv)
    skulle kunna bli väldigt trevligt med custom remotes så att man exempelvis automatiskt släckte belysningen om man startade en film, dimmrade upp till halv styrka om man pausade och sakta dimrade upp till fullt om man tryckte på stop. för det går väl att sätta fler än ett kommando till varje knapp om man kör custom remotes?

om ni dessutom fick till tasker-support på det kunde man använda belysningen i rummet som väckarklocka och se till att kaffekokaren startar när man konfirmerar väckningen istället för att snooza osv osv..

Last edited: 27 aug 2011
  12. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Känner inte till EIB/KNX men det får jag kolla upp låter intressant tyvärr väldigt dyrt. Vi kommer ju behöva tillgång till en del utrustning för att kunna testa och utveckla det.

Custom remotes kan ha flera kommandon på samma knapp så du kan göra väldigt mycket med dem.

Dina tankar stämmer väldigt mycket med vårat mål med Unified Remote. Vi vill styra allt och du ska inte behöva något annat än en android device :D

Last edited: 27 aug 2011
  13. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Dags för ännu en liten uppdatering.

För er som har en USB-Uirt USB-UIRT Home så finns det nu stöd för det. Om ni inte har det så rekommenderar jag verkligen er att skaffa en. För er som inte vet vad det är så är det en liten ir sändare som gör att man kan styra TV, Stereo, Xbox och en massa andra saker som kan styras med ir. Man måste skapa sina egna Custom Remotes för USB-Uirten och det finns med ett xbox exempel så ni der hur det ska göras. Svarar även gärna på frågor om det.

Nedan kan ni se resten av change loggen
    Har ni några frågor eller problem tveka inte att ställa en fråga antingen här eller på vårt forum forum.unifiedremote.com.

14. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Tänkte skaffa en HTPC till nästa lya och tänkte då skaffa en tellstick i någon form samt en ir-rf brygga så att min vanliga multifjärr också kan styra lampor etc. En fin bieffekt är att tellsticken då kan skicka ir via rf-ir bryggan som ingår.

I princip så är det ju samma kommandon som skickas via en usb-uirt men de måste ju skickas via rätt medium - går det att fixa med unified remote i nuläget? Annars så har jag en request där! :)

En annan fråga när det kommer till tellstick, använder ni er av tellstick live för att skicka kommandon eller något lokalt på datorn? Det vore ju najs om man kunde skaffa en Tellstick NET

Det är knepigt när man vill kunna göra allt! :)

15. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

UR använder i dagsläget inte Tellstick Live men det är något som bör requestas. (jag varit delaktig i Tellstick koden så vet vad dem använder idag)

16. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Som jag förstår det är det mest en hårdvaru fråga. Det Usb-Uirt gör är att den imiterar en vanlig ir fjärrkontroll så om du sen vill skicka vidare signalen med den grejen du länkade till så ska det gå aldeles utmärkt. Men vi kan inte koppla oss direkt med den grejen du länkade till då den inte har någon interface annat än ir så du behöver en usb-uirt. Men om det är en HTPC så kanske den är placerad precis vid tvn och då känns det onödigt att skicka signalen med den grejen bättre att koppla in sånna här till uirten
    Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik.

Just nu stödjer vi enbart usb tellsticken men vi har lite planer på att stödja Tellstick Live men det ligger lite i framtiden eftersom det mest är användbart om du inte behöver UR servern körandes eftersom har du en dator körandes med UR servern kan du lika bra ha usb tellsticken inkopplad i den.

17. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag tror du missförstod frågan lite. Jag vill alltså att tellsticken ska imitera ett vanlig ir-fjärr genom att skicka rf signaler till den där som sen översätter det till IR (alltså bara ena halvan av den där). Som jag förstått det går att göra med tellstick, så frågan var mer om ni stödde att skicka valfritt kommando över tellstick?

HTPC kommer stå med andra apparater dolda i tv-bänken medans ir-mottagaren kommer att finnas inom synhåll för fjärren. Visst kan jag skaffa en usb-ir också men det känns lite onödigt då jag redan har funktionaliteten..

18. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Du konfar enheter du vill styra i Tellsticks programvara sen listas enheterna så du kan tända/släcka osv i tellstick remoten i UR.

Så kan Tlelsticks programvara göra det så är det ju lugnt.

19. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    kan ha frågas förut men vad är skillanden mellan full och free?
    det jag vill använda den till främst är spotify och kanske använda den som mus (telen)

20. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Skillnaden är antalet remotes du har tillgång till. Du kan även göra egna i full. Men börja med att ladda ner free och se om den räcker vilket jag tror det kommer göra för sina behov sen kan du kolla på full och se om det finns något du behöver för men kolla så att free funkar bra innan.