Fråga: Ny uppdatering via FOTA 2012-10-23?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Chilaq, 23 oktober 2012.

1. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Hej
    Ja lyckades inte installera uppdateringen via kies heller. Den säger att "Enheten stöds inte av Kies 2.0"
    Kan nån hjälpa mig tyda vad jag har under huven? Här är en screenshot: [​IMG]
    Tacksam för hjälp
    /Chilaq

2. pege63

pege63 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sen jag uppgraderade till 4.0.4 så funkar inte kies för mig heller eller såär det uppgraderingen av kies som gjort skiten oanvändbart, skall kolla på mina ndra datorer har äldre kies på dom om det funkar där!?

Nej det gjorde det inte, fan att man inte lär sig att inte uppdatera saker som redan funkar till 100%

Last edited: 27 oktober 2012
  3. mange1975

mange1975 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

provat att avinstallerat och installerat kies på nytt?

4. jek6094

jek6094 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kies-strul i massor, och min lösning

Vet inte om detta hjälper någon, men för mig hjälpte det iallafall: Jag hade enorma problem att få senaste Kies (2.5.0) att fungera, det kraschade konstant efter att ha laddat ner modulerna till firmware update. Jag testade även att installera 2.3.3 och 2.3.2 men bägge versionerna ville att man skulle uppdatera Kies till senaste versionen och därefter uppdatera firmware. (suck) Dessutom fungerade varken backup eller export, det hängde bara. Kopplade jag in telefonen till USB så blev det bara en ändlös loop av "Found new hardware". Till sist hittade jag en länk till de nyaste Samsung USB-drivrutinerna på xda-developers (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=961956), och då insåg jag att eftersom jag hela tiden valt amerikansk engelska som installationsspråk i Kies så hade även regionen satts till USA. Efter avinstallation av de gamla USB-drivisarna och installation av de nya (valde Svenska och Sverige som språk och region) så blev äntligen telefonen igenkänd när jag pluggade in den via USB, och Kies fungerade helt utan problem, inklusive uppdatering till senaste 4.0.4. Själva nedladdningen innan installationen startade tog f.ö. *väldigt* lång tid, men installationen till telefonen gick hyfsat snabbt.

Chilaq gillar detta.
  5. DaddyCool

DaddyCool Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Jag får ingen OTA men Kies meddelar om uppgradering. Kommer upp en ruta "hämtar komponenter för uppgradering bla bla.." den går till 99% sen händer inget. Får väl låta den stå så där nån timme och se om det hjälper.

6. Chilaq

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Mobilen hittar en uppdatering varje gång jag gör en sökning via OTA och den startar att ladda ner den. Den är ca 19mb. När den laddat ner hela så väljer jag "installera" men då säger den direkt att mobilen är uppdaterad. Skumt!
    Nån mer som upplever samma?

7. Chilaq

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tack för den. Det fungerade klockrent! Jag lyckades även uppdatera via kies.
    Men vad den nya uppdateringen gör för gott eller ont återstår att se.

8. mange1975

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Är KIES Version 2.5.0.12094_28 den senaste

9. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Japp

mange1975 gillar detta.
  10. Mahnas92

Mahnas92 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också försökt installera denna både via OTA och Kies.
    Min telefon är rootad, men har fått höra att det borde fungera med Kies, bara det att jag måste roota igen efteråt.

Har även försökt hitta samma updatering (PDA:LPY, Phone: LQ6, CSC: LP6 (NEE) )på bla Sammobile.com för att flasha in den manuellt via den inbyggda funktionen i CWM utan framgång.

Någon aning om hur man gör?

11. markusp

markusp Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem!! Min pc har Samsung Kies den nyaste versionen, men hittar inte min S2.a på Wifi, men via usbkabeln gör den det?? Vad kan det bero på??

12. kingofmate

kingofmate Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Fick en uppdatering igår på 13mb.

Någon som vet vad detta är för något?

Mvh Jerry

Skickat från min GT-I9100

13. Daviid

Daviid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, iaf hände exakt samma sak som med förra uppdateringen för mig. Blir att slänga in allt igen via odin

14. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har just uppdaterat från 2.3.5 till 4.0.4 via funktionen som finns i settings i själva telefonen (alltså inte med Kies).
    Det tog ett tag att göra för att det verkade bli en inkrementell uppdatering som sedan krävde 4-5 ytterligare innan den blev klar.

Nu undrar jag hur man skall veta vad man har i luren?
    Efter alla uppdateringarna stod det fortfarande 4.0.4 som version och sen var det lite olika för Baseband och Kernel (nu: I9100XXLQ6 resp 3.0.15-1114882)

Men här på forumet används helt andra beteckningar så nu undrar jag vad det som står i min telefon betyder jämfört med det som ni kör med här?

Och så undrar jag vad FOTA är för något? Det har flera stycken skrivit om också...

15. inact_0030

inact_0030 Guest

Du har det senaste versionen av 4.0.4. FOTA betyder Firmware Over The Air, alltså precis det du har gjort! Titta också på vad det står under rubriken Kompileringsnr. Det står troligtvis IMM76D.XWLPY och detta är också vad versionen kallas för, LPY. Baseband är själva telefondelen och kallas ibland också modem.

16. mange1975

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ny KIES 2.5.0.12104_15

17. mange1975

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ny KIES Ver2.5.1.12123_2