Jo men när du köper bilen så har ju däcken standardprofil & idag så är det ju hårda regler på sånt & de flesta har ju rätt profil på däcken.
Men, för det första så ser biltillverkarna till att mätarna visar lite för mycket, då har dom avsvurit sig ansvaret i fall vi kör för fort. Vi kan nämligen aldrig skylla på hastighetsmätaren, det har biltillverkarna sett till.
För det andra så visar bilmätaren mer fel ju fortare man kör, man tycker ju att sånt ska kunna vara exakt idag men av nån outgrundlig anledning icke?
Detta gäller självfallet även MC.
För övrigt så brukar det röra sig om 3-6 km i timmen felvisning mellan 90 - 110, + alltså. Ju fortare man kör desto mer fel men vid 50 brukar dom ligga hyfsat rätt.
Var ett himla ståhej när Suzuki släppte Hayabuza, den första standardhojen som skulle greja 300 knyck. Kom rapporter om dom som kört över 320, enligt mätaren då.
När man mätte upp den så hade man vissa problem att komma över 300 men efter att man finslipat lite genom att plocka bort backspeglarna & få ned luftmotståndet så lyckades man.
Satan va offtopic ja blev
Last edited: 3 september 2011