Nya krav om reservkraft för mobilnät

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av jnsson, 27 dec 2015.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Ni som följt media bättre än mig, hur nära är vi att det blir rullande elavbrott i Sverige den närmaste tiden/den närmaste veckan eller så?
    Ett I-land som Sverige är ju knappast rustat för en sådan situation, det kommer bli ett enormt elände så länge det pågår. Folk kan bli inlåsta i hissar, inbrottslarm och brandlarm kommer balla ur (trots att batteribackup finns så kommer det bli problem), dörrsystem kommer sluta fungera om tagg krävs för inpassering, jag kan komma på ett flertal ställen där folk kan bli både inlåsta och utelåsta om strömmen försvinner, även parkeringshus, trafikljus, digitala skyltar i trafiken, porttelefoner osv. Bland annat mitt eget hus kräver tagg för att kunna ta sig in från utsidan. Blir kul att stå där i fyra timmar och frysa, i värsta fall, om ingen granne syns till.
    Hoppas Rakel har bättre batteribackup än civila mobilnät...

    Situationen är helt sjuk, det är för mig helt ofattbart att Åsa Romson och övriga medlemmar av Miljöpartiet är på fri fot fortfarande, deras illgärning mot nationen kommer ta generationer att reparera och skadan de orsakat är omöjlig att mäta. Usch, säger jag bara.
    (Jag lider självklart med Ukrainas befolkning som drabbas mycket värre än oss svenskar, redan i detta nu, men rådande elkris i Sverige är ju allra främst Miljöpartiets fel, och ungefär 15-20 % Putlers [Putins] fel).

    De som stjäl batterier, eller slangar diesel från mobilmaster eller liknande, är ju verkligen avskum också. Om sådant beteende fortsätter nu denna vinter, så riskerar de människoliv på ett väldigt påtagligt sätt. Åtalen borde inte endast gälla stöld, utan det borde - redan under befintlig lagstiftning - kunna ses som sabotage alternativt grovt sabotage, vilket jag hoppas att vi får se. Straffet för grovt sabotage är fängelse upp till livstids fängelse, vilket såklart inte kommer dömas ut, men jag tycker PTS och operatörerna borde genomföra en informationskampanj där man varnar för högre straff än för vanlig stöld. Operatörerna borde stöldskydda sin egendom bättre, finns det inget kraftigt skalskydd som på ett hyfsat enkelt sätt kan skydda denna infrastruktur inklusive reservkraften? Om inte civila vaktbolag kan sättas in för bevakning eller om det kostar för mycket, så är det dags att avdelningar ur Försvarsmakten och hemvärnet sätts in denna vinter, för all skyddsvärd infrastruktur då.


    Ur 13 kap. brottsbalken:
    4 § Om någon förstör eller skadar egendom, som har avsevärd betydelse för rikets försvar, folkförsörjning, rättsskipning eller förvaltning eller för upprätthållande av allmän ordning och säkerhet i riket, eller genom annan åtgärd, som ej innefattar allenast undanhållande av arbetskraft eller uppmaning därtill, allvarligt stör eller hindrar användningen av sådan egendom, dömes för sabotage till fängelse i högst fyra år. Detsamma skall gälla, om någon eljest, genom skadegörelse eller annan åtgärd som nyss sagts, allvarligt stör eller hindrar den allmänna samfärdseln eller användningen av telegraf, telefon, radio eller dylikt allmänt hjälpmedel eller av anläggning för allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

    5 § Är brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sabotage till fängelse på viss tid, lägst två och högst arton år, eller på livstid.
    Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om därigenom framkallats fara för rikets säkerhet, för flera människoliv eller för egendom av särskild betydenhet.
     
    6150 och frpl gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan inte använda nyckel? Hos mig kan jag antingen använda portkod eller min nyckel till lägenheten för att komma in i trapphuset
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Vi har likadant men det finns batterier för låsen. De byts ibland så jag hoppas de är i bra skick. Sen vet man förstås inte hur länge batterierna håller.
     
  4. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Undrar hur stor skillnad det gör i förbrukningen. Vad berör effekten antennerna drar så är den väl den någorlunda konstant, eller varierar den mycket beroende på hur mycket bandbredd som används?

    För man kan ju tycka att det inte borde gå åt så mycket att skyffla all data när det passerat antennerna. Jag menar, om jag ser till min egen router så varierar förbrukningen rätt lite om jag belastar den med 100Mbps eller 1000Mbps, men det blir kanske en tokig jämförelse.
     
  7. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

  9. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fel i artikeln, strömavbrottet var igår (torsdag).
    Intressant ändå hur mobilnäten klarar strömavbrott.

    Hade varit intressant att höra hur de andra två mobilnäten, Net4Mobility (Tele2 & Telenor) & Hi3G/Tre's nät klarade strömavbrottet och den ökade belastningen.