Det finns nog fler problem än att det blir snodd
Ett diselaggregagt är knappast en tyst pjäs. Dessutom måste du fylla på stup i ett med dieseln och det kostar ganska mycket mankraft. Att köra på diesel som energikälla är knappast hållbart i längden. Det går att argumentera för HVO men det är fortfarande transporter från och till.
I det här fallet bygger ju lösningen på att man sommartid el med solenergi, för drift, lagrar i batteri och slutligen skapar vätgas vid överskott. Problemet är att hela konceptet ännu är extremt dyrt. Solpanelerna har blivit extremt prisvärda senaste tiden, batteritekniken utvecklas ständigt och börjar röra sig ner i pris även om kostnaden per kWh fortfarande är oskäligt dyr, relativt batterier för elbilar. Då återstår bränsleceller och tillverkning av vätgas. Bränsleceller har fortfarande inte riktigt nått massproduktionstadiet. Vätgasproduktion börjar röra på sig men är inte ekonomiskt lönsamt och kan inte räknas som en standardiserad komponent. Dessutom återstår problematiken med att förvara stor mängder vätgas nära bebyggelse.
Ge det tio år så kommer detta vara ett alternativ vid byggnation av master i glesbygda områden då framdragning av el är en kostsam historia. Teoretisk sett är det möjligt att köra en sådan basstation helt offgrid.
Last edited: 11 december 2024