Nybörjar frågor, Hjälp

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Cire, 9 jan 2010.

1. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Godagens.

Jag är i USA just nu och har haft planer på köpa en iphone här (vilket ni förmodligen hatar?).. Men nu har jag fått upp ögonen för denna telefon lite..

Min fråga är främst, vad är de skillnaderna mellan iphonen och nexus one om ni inte räknar med multi-tocuh och hårdvaran? Appsen är fler i iphone det vet vi ju alla men blir de stora appsen för iphones ofta fixade så de fungerar på android också?

Sedan, säg att jag köper en nexus här kommer jag ha möjlighet att få svenska på den när den släpps i Sverige? Eller går de iaf fixa så man kan smsa med svenska typ?

En sak till läste om detta med ROM på n1. Varför skulle man göra detta?

Edit: Hur är de med musik osv? Kör den alla format eller måste man göra om dem så som itunes?

Last edited: 9 jan 2010
  2. Perty

Perty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Lite kort svar på dina frågor:

Generella skillnaden på N1/Android - Iphone är att IPhone har bättre och fler spel, ofta lite rappare responstider i gränssnittet. Vilka du menar med de stora appsen vet jag inte men jag har inte sett någon iphone app som det inte direkt finns en motsvarighet till Android. Dock ligger ANdroid fortfarande i startgroparna och många företag släpper iphone appar först.

Svenska tecken kan du alltid får, och du kan även installera svenska tangentbord, dock är jag osäker på om du kan få telefonen på svenska (ännu?) med svensk ordlista, SMS med svenska går iaf bra,

I ROM sparas alla applikationer så du kan hämta hem applikationer som rymmer 512 mb. De andra 2 gb som jag tror följer med kan du ha filer/mp3/film etc på.

Musik är inga problem om du inte kör obskyra format. mp3 och ogg vorbis som är de vanligaste funkar bra.

Mitt generella svar när jag får frågan om skillnaden mellan Android och Iphone är att Iphone är bra för spel och Android för Sociala medier, kör du twitter, facebook, rss-feeder etc så är den klockren då den klarar att köra flera program samtidigt.

3. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Det finns iaf inte svenska med på telefonen när man får den.. Dock så undrar jag om de släpper den i Sverige kommer jag kunna fixa det på min USA mobil?

Och vart kan man hitta svenska tangentbordet? :P

Tack för svaren btw!

4. Putte

Putte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svenskt tangentbord får du genom att ladda ner Scandinavian keybord från market. Om du kan få svenska menyer och sånt är jag osäker på men kommer det en svensk version av telefonen tror jag nog att det ska gå. I alla fall om du rootar telefonen.

5. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Fattar inte riktigt 100% de här med roota.. Går de att jämföra med vad iphone folk gör med sin jailbreak? Öppnar upp för andra saker?

6. packetlss

packetlss Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Korrekt: Roota kan jämföras med jailbreak.

Lite exempel på vad man kan göra när telefonen är rootad.

http://android-dls.com/wiki/index.php?title=Why_Root

Detta är för en annan android mobil, men principen är den samma.

Fördelen med N1 är att möjligeten att roota är medlagd från början, det är ett enkelt kommando man kör för att låsa upp mobilen. Detta är något som Google pushat för att få mer öppenhet i en branch som minst sagt behöver det.

7. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Blir nog att beställa en idag :)

Något mer man bör veta? Ska fungera med Tele2 Comviq om jag läst rätt iaf, någon som kan säga så jag är 100% säker :D

8. packetlss

packetlss Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funkar klockrent på alla nät i Sverige.

9. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Kom på en till dryg fråga.. Vet inte om ni kan svara på den, har frågat även på google's forum men frågar här också då.

Hur är det med "warranty" dvs garantin? Kommer jag kunna lämna in den i Sverige på ngt HTC ställe?

Mvh

10. Putte

Putte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=4854

Vet inte svaret på din fråga men där står det jag vet just nu iaf.

11. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

12. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    HTC har rent allmänt Världs-garanti på sina telefoner och denna är som bekant en HTC-telefon. Det är även uttryckligen skrivet att det är HTC som hanterar garanti-ärenden. :)