"Nybörjare" behöver hjälp.. ang uppdatering

Diskussion i 'Hero' startad av jOACHIIM, 21 jun 2010.

1. jOACHIIM

jOACHIIM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare! Läste på m3.se och där stod det att Anroid har släppt en ny version. Mobilen skulle uppdateras via WiFi men jag har inte fått något meddelande att jag kan uppdatera telefonen.

Har rootat en gång innan och då försvann alla mina kontakter och vill inte att detta ska hända denna gången också, så hur ska jag göra för att spara dom? Samt alla applikationer jag har..

Kan även lägga till att jag inte kan ta emot MMS, jag menar det kunde jag göra med min Sony Ericsson w850i från typ 2006 men inte med min Hero.. Känns lite konstigt. Varför är det så?

"Om telefonen":
    Fast programvara 2.1
    Basbandsversion 63.18.55.06JU_6.35.09.26
    Kernel-version 2.6.29-8d063048...
    Skapa nummer 2.36.605.1 CL165907 release-keys
    Software number BeHero_+_v1.2

Exakt vilka grejer ska jag ladda ner och installera för att få den senaste uppdateringen och förhoppningsvis få en snabbare telefon.. nu är den sjukt seg och allmänt laggig, vilket jag tycker är enormt dåligt när man köper en telefon för dryga 5000kr.

All hjälp uppskattas enormt, MVH Joachim.

Last edited: 21 jun 2010
  2. htcds

htcds Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns ju en hel del trådar här på forumet med
    lämpliga appar för att ta backup på både kontakter och program. Personligen så skule jag föreslå att du sparar dina kontakter som gmail kontakter, då finns dom alltid kvar. Jag tyckte inte att min hero var laggig med behero.

3. jOACHIIM

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, ah jag har märkt det och är lite osäker på vad man ska ta eftersom det finns så enormt mycket att välja på. Vill gärna höra vad andra gör och hur det fungerar!

Jag har sparat alla kontakter på telefonen just nu, går det att på nåt sätt konvertera så att alla sparas som gmail kontakter?

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Exportera kontakterna till SD-kortet och importera dom till Google contacts så finns dom alltid kvar oavsett vad du gör med luren.

MMS-problemen beror på att du kör en Eris-rom. Eris är en CDMA-telefon och funkar inte på samma sätt som WCDMA som man har utanför USA. Man måste fixa lite för att få MMS att fungera.

Vill du återställa telefonen till original så är det enklast att ladda ner senaste uppdateringen från HTC's supportsida. Tänk bara på att om du gör det så kommer du kanske inte kunna roota i framtiden.

Enklast och bäst är att vänta tills den europeiska originalromen kommer och ladda ner en ompackad rootad version från tex MoDaCo. Då får du allt original förutom att du har kvar root och möjlighet att även i framtiden testa custom roms.

5. jOACHIIM

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ett seriöst svar! Har löst allting med kontakterna nu. I och med att jag upplever lite lagg och vissa funktioner inte fungerar som de ska, tycker du att det är värt för mig att återställa, formatera och installera original? Eller uppdatera det jag har nu till någon annan rom?

Och om jag installerar original så säger du att jag kanske i framtiden inte kan roota, varför inte? Och vad menar du med kanske inte?

6. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

För varje telefon som HTC släpper blir de bättre på att låsa programvaran. Som tur är blir de som låser upp telefonerna också bättre men eftersom många har gått vidare till nyare modeller är det inte säkert att någon lyckas lista ut hur man låser upp 2.1 till Heron. Förmodligen kommer de inte lägga jättemycket tid på att försöka eftersom de redan sitter med en upplåst lur och nog inte har lust att lägga in nya uppdateringen bara för att försöka låsa upp den igen.

Det gör att ingen vet hur det blir med root och det är därför säkrast att inte lägga in den officiella uppdateringen.

När den nya uppdateringen kommer så dröjer det inte många timmar innan den ligger ute, ompackad och rootad.

Du kan testa Taiwan-versionen av nya 2.1 redan nu men den saknar svenskt språkstöd.

Jag kör Elelinux Legendary v1.6 och den är jag supernöjd med. Den flyter inte 100% men mha Minfreemanager och lätt överklockning är den så bra att jag inte har bråttom att byta.

7. jOACHIIM

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, jag väntar på 2.1 ompackad och rootad då. Du har ingen aning om när den släpps alls eller?

8. Olsman

Olsman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite off topic men jag kan inte låta bli att fråga.
    Du har själv lagt in en ROM och sen gnäller du på att MMS inte fungerar och att telefonen är seg?

9. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

HTC e-club skickade ut ett mail förra veckan där det stod att 2.1 kommer runt slutet på juni. Om det betyder juni, juli eller nått annat kan vi bara gissa. Det finns redan en jättetråd om spekulationer om när uppdateringen kommer så det är bara att börja läsa och förundras över hur vi slits mellan hopp och förtvivlan medan månaderna går i i rykteskarusellen.