Fråga: Nybörjarfrågor om Gear S3 Frontier

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av N6290, 23 apr 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag fick en Gear S3 Frontier i present idag! Har ingen som helst erfarenhet av smartklockor så har ägnat några timmar åt att läsa på och leka med klockan, i hopp om att lära mig den. Jag har en Pixel-telefon, dvs inte en Samsung-telefon. Men kopplingen mellan klocka och telefon verkar fungera bra ändå.

    Några frågor följer nedan. Om någon vill ta sig tid och svara så uppskattas det. Har läst ett antal trådar i denna forumsdel men har inte fått svar på riktigt allt jag undrade! Vissa saker kanske är uppenbara, men hoppas ni har förståelse, har inte hunnit kolla igenom varenda meny på klockan ännu ;-)
    • Såvitt jag förstår har denna klocka (i alla dess versioner) stöd för Wifi, Bluetooth och GPS. En särskild version har också stöd för LTE. Stämmer denna uppräkning? Min har inte LTE-stöd vad jag kan se, jag antar att det finns en simkortsplats i den versionen.
    • "Gear S Plugin" visar en konstant notifikation. Denna är möjlig att inaktivera:[​IMG]
    Bilden visar hur det ser ut i Android 8.1. Har någon av er inaktiverat den, är det ett dåligt val att göra det? Syftet med notifikationen är ju att visa statusen för anslutningen, vilket i vanliga fall inte känns så viktigt att se, samt några saker såsom nya uppdateringar (visas ändå i Gear-appen). Kan "Gear S Plugin" helt plötsligt visa någon väldigt viktig notifikation, utöver anslutningsstatus och nya uppdateringar?
    • Klockan har ett "Do Not Disturb"-läge. Hänger detta samman med telefonens ljudinställningar? Mina tester såhär långt tycks visa att de inte hänger samman, vilket vore synd. Eller har jag testat för dåligt? Det ideala vore att telefonen blir ljudlös automatiskt, om jag gör klockan ljudlös. Och vice versa.
    • Klockan tycks ha en ganska omfattande backuplösning. Om jag fabriksåterställer klockan, är det något av vikt som inte följer med? Vad för inställningar måste jag göra på nytt efter en återställning? Måste jag lägga till Samsung Pay-kort på nytt, eller kan dessa synkas över från Wear-appen i telefonen (om appen inte återställs också vill säga)?
    • Jag använder vanligtvis Google Play Music, som tyvärr saknar en Gear-app. Spotify har däremot en sådan app, men jag tänker inte gå över till Spotify. Kan jag spela musik i klockan på något smidigt sätt ändå eller får jag helt enkelt skippa den funktionaliteten om jag inte vill använda Spotify? Finns det någon annan bra tjänst, gärna med offlinefunktionalitet, helst gratis också eftersom jag redan betalar för en prenumeration?
    • Jag använder vanligtvis Google Fit, som klockan inte har stöd för. Har dock laddat ner S Health och är beredd att testa det som ett komplement. Läste här i forumet om några lösningar för att synkronisera data mellan S Health och Google Fit, men det tycks krångligt och vara förenat med nackdelar såsom att dubbletter kan uppstå när både telefon och klocka spelar in, vilket måste rensas på automatiskt väg men kan bli felaktigt ibland. Jag skippar nog det alternativet. Jag tänker mig istället att det kan vara rätt bra att ha datan uppdelad i två tjänster, dvs klockans data visas i S Health och telefonens data i Google Fit. Men frågan är då: Kan jag ta bort S Health-appen från telefonen, kommer klockan ändå synkronisera data till Samsungs moln, så att den inte går förlorad när jag återställer klockan? Om jag trots allt väljer att ha S Health-appen installerad, hur gör jag för att den inte ska samla någon aktivitetsdata från telefonen, utan bara hämta data från klockan?
    • Om jag lägger till en kontakt i min klocka så antar jag att kontakten automatiskt hamnar i mina Google Contacts, utan något krångel. Åtminstone så fort klocka och telefon kunnat synkronisera. Om jag skapar en kalenderpåminnelse i klockan så antar jag att den också hamnar i Google Calendar (har ingen annan kalenderapp installerad). Men hur funkar det med påminnelser, om jag skapar en sådan i klockan, hamnar den i någon Google-tjänst eller finns den bara i klockan? Om jag skapar något i klockan som bara kan nås från klockan så är det dåligt, det vore att föredra att allt jag gör i klockan också på något sätt går att nå från telefonen. Vill ju inte bli alltför beroende av klockan, vill kunna använda telefonen självständigt även i fortsättningen. Om jag någon dag lämnar klockan hemma och därför missar en påminnelse av något slag så vore det dåligt! Behöver jag oroa mig på den punkten? Ytterligare en fråga: Kommer alarm på något sätt dyka upp i såväl klocka som i telefon, finns någon samordning där? Kan se att alarmet jag ställt i telefonen inte tycks synas i klockan just nu. Eftersom jag inte använder Samsungs klock-app utan Googles klock-app så kanske ingen samordning existerar?
    • Till sist ska nämnas att min klocka tycks vara en import från Rumänien, bruksanvisningen är på rumänska. (Jag fick klockan av en familjemedlem som jobbar inom IT och som ibland kommer hem med roliga produkter, har inte frågat närmare om klockans ursprung). Det innebär ju lite trassel med Samsung Pay, har jag förstått. Om jag håller in Bakåt-knappen så händer ingenting vilket ska indikera att Pay i nuläget inte finns installerat. Guiden i tråden nedan tycks vara en lösning på problemet:
    Samsung pay med tyskimporterad gear s3
    Problemet är att jag varken kör Windows, Mac eller Ubuntu, som Tizen Studio kräver. Istället kör jag Chrome OS, vilket för det mesta funkar alldeles utmärkt men i en situation som denna uppenbarligen blir jobbigt. Får väl uppvakta någon av mina bekanta med en Windows-dator. Ingen av er råkar känna till någon metod som gör att Chrome OS eller Android kan lösa problemet? Det sägs ska finnas en metod för att köra vissa Windows-program i Android (vilket för mig skulle gå att köra på min Chromebook) men Tizen Studio är kanske något för avancerat för att det ska funka?
    Innebär metoden ovan att klockan återställs? Drar mig lite för att börja konfigurera klockan på djupet, om jag vet att jag inom några dagar ändå måste återställa den för att få Samsung Pay att fungera. Hmm. Men backuplösningen kanske är såpass heltäckande att detta inte är något att tänka på.

    Mycket tacksam för svar!
     
    Last edited: 23 apr 2018
  2. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Hej, grattis till en bra klocka :)

    Jag kan ge några korta svar på några av dina frågor, dock inte alla.

    LTE-versionen av Gear S3 finns inte i Europa överhuvudtaget vad jag vet - den finns bla i USA, har inte fysiskt simkort utan e-sim och är förprogrammerad mot en viss leverantör, man köper alltså exempelvis en AT&T-modell eller en Verizon-modell.

    När det gäller musik kan du lägga över egna mp3-filer (om du fortfarande har det...) men inte använda någon annan streaming-tjänst än Spotify.

    När gäller klockor med möjlighet till musik-streaming tjänst ser det just nu ut såhär:
    Android Wear - Endast Google Play music
    Apple Watch - Endast Apple Music
    Samsung Gear - Endast Spotify
    Fitbit och Garmin - Endast Deezer

    Fitbit och Garmin ville verkligen ha Spotify till sina klockor med musik-möjlighet, men antagligen har Spotify ett avtal med Samsung om ensamrätt (iallafall under en viss tidsperiod) medans Google och Apple snarare gärna vill "tvinga" användarna att använda deras egna musik-tjänst.
    (finns rykten om att Spotify till Apple Watch presenteras under sommaren)

    När det gäller Samsung Health så måste du ha det installerat på telefonen om du ska använda det på klockan - det finns gott om inställningar så jag misstänker att du kan ställa in det så att det passar dina behov.

    Jag skulle föreslå att du har aviseringar från Gear-plugin aktiverat i telefonen och sedan kan du specificera i inställningarna till Gear-plugin vilka appar som har tillåtelse att skicka aviseringar till klockan.

    Om inte Samsung Pay finns som länk i Gear-Plugin så är det inte lanserat i ursprungslandet för klockan (rumänien) - det går då att göra enligt guiderna och ändra landsinställning på klockan. Vet dock inte om det är möjligt på Chrome-OS.
    Enklast är kanske att låna en windows-dator att göra det på eftersom det endast behöver göras vid ett tillfälle.
     
    N6290 och bernard gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för detta svar!
    Väldigt nöjd med klockan såhär långt. Har börjat lära mig hur den funkar nu.

    Lägga över MP3-filer duger gott istället för streamingtjänst, det ska jag göra.

    Kan slänga in två andra frågor:
    Jag ställde in klockan på svenska första gången jag startade den. När jag kopplade samman den med Wear-appen så ändrades dock både appen och klockan till engelska, antagligen efter telefonens systemspråk. Jag skulle föredra att ha telefonen på engelska men klockan på svenska, bl.a. för klockans röstfunktioner.
    Men jag hittar inget val nånstans att ändra språket nu, varken i klockan eller i appen. Googlar man står det såhär:
    1. From the Apps screen, tap Settings.
    2. Tap Device.
    3. Tap Language.
    4. Rotate the bezel to the desired language.
    5. Tap the radio button next to the desired language.
    Men det tycks vara den gamla versionen, den version klockan kör nu har inget sådant val på nämnda plats.
    Var ska jag leta?
    Kan tillägga att jag kan ladda ner svenska som språk för såväl tangentbord, swipe-tangentbord som för röststyrning, men för att kunna välja svenska som språk för de två senare säger den åt mig att ändra systemspråket till svenska. Men den inställningen ser jag ingenstans!


    Till sist:
    Jag upplever att uppkopplingen över Bluetooth är lite seg. Har inte testat över Wifi ännu, ska göra det sen. Bluetooth är ju inte det snabbaste överföringsmediumet men jag föreställer mig att såväl klocka som telefon borde köra Bluetooth 2.0 eller vad det kallas. Är det bara jag som upplever en viss seghet eller någon annan också? Till exempel att ladda ner en uppdatering från telefon till klocka tog en ganska lång stund. Även när den ska ladda omslag för dessa olika klockwidgets man kan välja bland så var det viss fördröjning (men det kan ju bero på klockans gränssnitt snarare än uppkopplingen).
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Hmm ingen som kan svara på hur man byter systemspråk? Hittar inte den inställningen, konstigt nog.

    Mycket nöjd med klockan!

    Jag prövade att återställa klockan förut. Det tog en stund innan datan laddades ner, jag prövade att trycka "återställ" ännu en gång eftersom ingenting verkade hända (vet inte om det behövdes). Till sist hade nästan alla inställningar laddats ner. Så backupen verkar ganska bra! Det som inte följde med var musiken och fotona som jag skickat över från Gear-appen och någon enstaka inställning.

    Samsung Pay fungerar utmärkt.
    Det här med att lägga in "medlemskort" (typ kort med streckkoder) i Samsung Pay - finns det enbart till telefoner eller, inte till Gear?

    Just nu har jag slagit på väldigt många funktioner i klockan - Plats på, Wifi Auto, NFC på, GPS på. Samt slagit på inspelning av mina aktiviteter i S Health med GPS, kallat "Auto Locate" (separat inställning). Antar att allt detta kommer förbruka en del batteri. Vilka inställningar har ni på?

    Det jag undvikit att slå på är:
    Röstaktivering av S Voice
    Skärm på hela tiden.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Några frågor till:
    Går S Health att komma åt från webbläsaren på något sätt, eller bara genom klocka/app?
    Funkar Samsung Pay i flygplansläge?
    Byts det virtuella kortnumret ut vid varje köp eller endast när man lägger in sitt kort på nytt i appen? Eller efter annan tidsintervall? Virtuella kortnummer innebär ju utökad säkerhet, men ändå bra att veta hur ofta det byts ut.
     
  6. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Angående språkinställningen har jag ingen koll - kanske man bara kan ändra det efter en återställning (?)

    Nej, bara genom klocka/app.
    Det här är en av anledningarna till att jag själv föredrar endomondo.

    Om du menar offline, så - Ja, det fungerar.
    Angående exakt hur det fungerar med MST har jag ingen exakt koll, men jag har fattat att det ska vara säkert.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Slänger in en fråga här, som jag också ställde i en just skapad tråd. Hoppas det inte gör något!

    Frågan är:
    -Klockan är ju vattentålig. Har någon av er duschat med klockan? Eller är det en onödig risk att ha den i rinnande vatten, om det händer något med den? Jag skulle gärna duscha med den varje dag, men har inte vågat testa det ännu.

    Från:
    Spela ljudfiler från telefonen med Gear S3 som Bluetooth-högtalare?
     
  8. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Duschar med min nån gång i veckan när jag duschar i träningshallen men hemma brukar jag alltid ta av den. Inga problem så här långt (haft klockan i ett år ungefär) förutom att scrollning med ringen kan vara lite oresponsiv tills klockan torkat ordentligt. Jag gissar på att det är för att vatten hamnar mellan ringen och klockan. Under tiden navigerar jag med touchskärmen istället.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar!
    Låter bra.

    Följdfråga:
    Jag har stängt av att klockans skärm tänds automatiskt när man vrider på handleden. Istället startar jag skärmen med ringen.
    Menar du att ringen är så oresponsiv när den är blöt så att jag inte ens kommer kunna starta klockan med ringen, eller tror du att det kommer gå?
     
  10. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Det kommer gå. Det är mer som att ringen inte reagerar på alla "click" så att säga. Annars kan du väcka den genom att trycka på någon av knapparna.