Nyheter om nästa nexus

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av jShoota, 14 maj 2012.

1. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Well utveckling being the keyword?
    Kanske ska trycka utvecklingen framåt lite då internminnet legat på den nivån som nexus S satte sen den släpptes.
    Samtidigt har appar och medias krav på utrymme ökat.
    Poängen med nexus är ju att trycka utvecklingen framåt så kanske dags att ta tummen ur röven för Google och faktiskt komma med något nytt istället för saker som funnits flera månader på alla andra modeller.
    Jag har insett att du inte vill ha något egentligen utan nöjer dig med ja.... Att det står nexus på luren och inget som för utvecklingen framåt men då kan Google lika gärna ge sig in i branschen seriöst genom Motorola och skrota nexusprogrammet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det är en referenstelefon och inget annat.
    Själv utvecklar jag på datorn och gör allt i emulator.
    Riktiga utvecklartelefoner ser inte alls likadana ut.
    Helt annat. Tror att Nexus One kom som utvecklartelefon.

Dessa vi köper är för stora massan. Googles egna gullegris för allmänheten.

Men jag håller med dig.
    Det ska finnas en lur för var sort. Du behöver mer än jag.
    Då ska en version finnas för dig eller alt. möjlighet för dig att få gjort det du
    behöver i den helt enkelt.

Jag hänger mycket i Libanon.
    Deras sk. "3.9G" vilket är HSDPA landar man på runt 40-70Kbit/s.
    Alla länder har inte samma infrastruktur som Sverige.
    Det betyder att alla inte kan förlita sig på molnbaserad lagring etc.

Nej, utrymme ska finnas eller ett enkelt sätt att göra det tillgängligt.

Funkar det inte med USB-sticka på 128GB för dig som du stoppar i luren? :)

// A

3. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Skulle väl vara omständigt att behöva ha en usbsticka och kabel istället för att ha det i luren när kostnaden för mer minne är minimal, ett 128 gb usb minne i topphastighet kostar just över 1000 kronor.
    64 gb finns att få för 300 kronor, orkar inte ens kolla hastigheten på kretsarna där men skulle anta att begränsningen är usb anslutningen och att hastigheten skulle duga gott och väl för 1080p inspelning.
    Android har väl inte ens usb-otg funktion i stock så det är ju ett poänglöst förslag.

För att vara en referenstelefon har den varit ytterst underdimensionerad i prestanda och funktioner de senaste gångerna.
    Google bör göra en toppmobil då det ändå bara är riktiga androidnördar som köper en nexus, de flesta vet knappt vad en nexus innebär.
    Vet att det aldrig kommer hända däremot och därför kommer aldrig en nexus bli androids flaggskepp utan den rollen kommer ligga hos senaste HTC eller samsungluren som alltid.

Last edited: 17 okt 2012
  4. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Korrekt - den har inte stöd stock för det.
    Men det är väl inte värre än att det kanske ändras inför nästa Nexus.
    Det vet vi inte.

För min del hade det inte varit orimligt med en sticka men visst - ha allt
    på samma ställe är kanske önskvärt för andra.

Jag är inte så brydd då jag inte har problemet och kan leva med de få
    tillfällena jag kanske då skulle behöva ha det med mig om jag hade behövt köra det via sticka.

5. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Är usb otg ens en gratis standard eller behöver den licenseras, googlade men hittade inte.

6. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Kan köpa att det självklart inte "kan" kosta 300 kr mer för 16 gb till för ingen vill då ha den lilla. Men om ingen vill ha den lilla på 16 gb, varför inte ta bort den helt och bara sälja den med 32 för 300 kr mer istället. Fördelarna är att Google får stoppa i mer minne som för dem kostar kanske 50 kr och ta ut 300 kr för det. Användarna får mer minne. Användarna köper Nexus istället för Iphone för 32 gb Nexus är mycket billigare än 32 gb Iphone. Finns ju inga nackdelar med att stoppa i mer minne. Man vill ju ha så bra mobil som möjligt så folk vill köpa den.

Alltså borde det inte finnas nån 16 gb modell utan flytta upp standarden till 32 som minst och ha alternativet 64 som är dyrare. Troligtvis lär det inte hända av nån konstig anledning.

7. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Exakt det jag försöker få fram.
    Google måste tvinga upp standarden, särskilt eftersom Google vill röra sig bort ifrån sdkort som det ser ut.

8. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Nej... "mer minne" är ingen standard. Google fokuserar på nya tekniker. Som HD skärm, NFC, trådlös laddning osv. Mer minne är bara mer av något som redan funnits. Vill du ha mer minne köp en SGS3 eller något som stödjer 63 gigs minneskort.

9. Dakar

Dakar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Är det inte det som potentiellt är problemet att många väljer tex SGS3 i stället för nexus? Jag antar att google ändå vill sälja telefoner.

Edit: Samma resonemang vid kamera.

10. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Wow nu ger jag upp på dig, du förstår verkligen inte att med tiden ställs högre krav.
    Det är som att säga att vi inte behöver bättre batterier eller som att säga att vi behövde aldrig motorer som är effektivare för det är ju samma sak med bara lite längre räckvidd.
    Förstår du inte att när alla andra specs går framåt måste standarden på övriga specs öka för att hänga med i utvecklingen.
    Ja Google lägger in nya tekniker men många av teknikerna är bara förbättringar på tidigare saker(hd skärm är en förbättring på skärmen, nfc är en förbättring på wifi direct och bluetooth genom smidigare parning, listan går visare)
    Att inte förbättra kringliggande specs skulle göra Googles lurar förlegade vid release.
    Vi behöver inte bättre än dualcore men likväl köra Google på quadcore nu, varför?
    Jo för att hänga med i utvecklingen, hur kan du inte se det?

Hade du varit uppmärksam hade du sett att jag redan har en Sgs3 med 64 gb kort.

11. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Jag upprepar bara vad som är sagt gällande Nexus "linjen" tidigare. Att det inte är tänkt att vara någon telefon som är värst på allt utan man vill använda den för att visa vad som är möjligt, att vara först upp med nya tekniker osv... Mer minne är ingen ny teknik. Sen kan du tycka att det är hur fel som helst. Men då får du ta upp det med Google. Sen förstår jag inte varför du blir sur på mig för det... Jag hade gärna också sett 64 gig. Men nu kommer det inte att hända och jag förstår varför.

Det finns andra modeller som kanske passar dig bättre om du nu måste släpa med dig en massa filmer i full hd samt alla dina MP3´or.

12. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

jag vet inte om Google har tänkte om lite nu efter Succen med Nexus 7. Men tidigare så har man lagt sig under telefoner rent tekniskt just för att inte trampa tillverkarna på tårna. Vilket är lite trist, hade gärna sett att Nexus var serien för vi som vill ha det senaste och värsta. Men de två tidigare Nexusarna har varit rätt mediokra hårdvarumässigt.

13. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Nu är du ju bara pinsam. Ska de inte lägga i mer minne bara för att minne är en gammal teknik? Klart de ska satsa på ny teknik. Det gör väl alla tillverkare och märken. De som börjar satsa på GSM nätet nu lär ju inte sälja sina mobiler direkt. Det är ju lika självklart som att jorden är rund och himlen är blå. Behöver man inte säga liksom.

Sen vill man inte ha SGS3 eftersom det inte är en Nexus. Det borde ju Google förstå att man säljer fler mobiler om minnet är större.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

14. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Så mer minne är ny teknik? Sen gör du samma fel och tror att jag förespråkar mindre minne. Det gör jag inte, men jag förstår varför man inte har mer än 16/32 gig.

Google har flera gånger sagt att Nexus serien inte är tänkt att vara det värsta.

Mer minne säljer bättre? Därför Nexus 7 blir en sådan Succé? Ingen 3G, ingen kamera och bara 8 gig minne...

Google har nog bättre koll än dig ska du se.

15. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    De gjorde inte avkast på dess hårdvara för att det den har räcker utan för att
    göra en intressant platta för småpengar.

Detta för att sprida Android även på tablets. Många har inte råd med platta alt.
    kan de offra 2000:- för att testa något annat trots att de kanske redan har en iPad.

Är folk nöjda med Android på platta kommer de troligtvis köpa en mer komplett tablet
    nästa gång alt. invänta nästa Nexusplatta.

Google har däremot ingen anledning att göra ett liknande drag på telefonsidan.
    Där är Android i ratio 4:1 mot dess närmaste konkurrent enligt något uttalande jag nyligen såg.

Vi är däremot ruskigt upphängda på att Google endast ska släppa EN lur.
    Det är inte helt orimligt att detta är ett knep. Släpp ut lite info om en lur bara..
    Leda av oss från spåren etc. Vi vet inget.
    Sen kommer det kanske fler modeller. LG-luren kanske är den billigaste luren av dem alla.
    Inget säger att det blir fler men det har florerat rykten kring detta en hel del.

Oavsett om det blir en, flera så blir det ny lur för min del, om det är en uppgradering
    som märks av dvs.

Blir det en ny GN fast med 1.5GHz istället för 1.2GHz på samma plattform men i övrigt
    identisk står jag över.

// A

16. aeqvist

aeqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    S9+
    Lugnt holck, snart kommer facit och säger att det bara blir en lur, han är ju trots allt facit ;)

conke, Ult och ftangstrom gillar detta.
  17. Droid55

Droid55 Guest

Shit vad ni tjafsar! Jag går igenom varje sida bara för kontrollera nya rykten (inget nytt?). Istället bråkar ni bara om vad ni vill ha och inte ha. Diskutera ryktena men bråka inte om högst personliga användarbehov.

BMarkusK och ftangstrom gillar detta.
  18. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Rebecka vi diskuterar mer än bråkar just nu.
    Det vi diskuterar är ju våra synpunkter på nexusprogrammet.

För att besvara din fråga så nej absolut inget nytt i ryktesväg.

19. Droid55

Droid55 Guest

Nexusprogrammet och nästa Nexus är väl inte samma sak? ;)
    Skapa en tråd om synpunkter på Nexusprogrammet (skulle nog läsa den också).

Själv ser jag bara tjafs om inbyggda minnet och minneskortplats men det är väl bara jag som upplever det som tjafs (för jag hoppas läsa något nytt rykte). Kan inte relatera lagringsutrymmet till något rykte.

20. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Ryktet om bara 8 gb utan minneskortplats är inget du hört?

Sidenote som jag helt glömt är ju att Nexus 7 argumentet med 8 gb faller då den redan fasas ut för 16/32 gb variationer.
    Swedroid påminner en ibland.

Nexusprogrammet och nästa nexus är väldigt mycket samma sak.