Nytt bank id

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av Alltrack, 26 jun 2024.

1. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Man kan säga att banker son INTE kräver pass eller nationellt ID kort tar lätt på säkerheten. Införandet av detta är för att höja säkerheten för alla.

2. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nu är ju detta off topic även om rubriken är bred; frågan var väl varför ena mobilen inte "hittar" den andra (TS verkar alltså inte ha kommit så långt som ev. legitimeringar, och som jag skrev bör man kolla så att allt grundläggande är på plats, som just platstjänster [vilket däremot är ett krav i vissa situationer, "tvingande när du skaffar nytt eller flyttar ditt BankID från en enhet till en annan via bankens app"]; varför just man själv, men inte A eller B, behöver legitimera sig är ju inte så mycket en fråga för debatt här, den får man väl ta med sin bank).

Men för att fortsätta lite på det spåret.
    Ja, jo. Det kan bero på graden av kundkännedom över tid. Förr fanns ofta kryssrutan "känd" på diverse blanketter hos bank eller post (visst fanns det en minimal möjlighet att någon som uppfattades vara känd fifflat till sig en identitet säg 30 år tidigare och lyckats dölja för alla, men inte troligt). Å den möjligheten att klassa som "känd" finns kanske fortfarande. Kruxet här, vilket någon säkert skulle vara snabb att påpeka, är att det handlar om "på distans". (För att inte tala om att det numera är sådan rotation bland anställningar att många har varit kunder långt längre än den på lokalkontoret med längst anställning.)

Någon sa tidigare (i annan tråd) något i stil med att unga skaffar inte ID-kort (i samma utsträckning, och har då sällan ett om banken kräver i situationer som dessa, eller vid besök) för man inte behöver visa det så ofta som förr, och jag svarade då, och igen, att det tycks vara långt mer vanligt nu än förr. (Förstår att det kanske syftade på alla köp som numera görs över nätet och som förr gjordes fysiskt.) Nu får folk hala fram någon form av ID-kort (eller i enstaka fall BankID) på apotek, spelbutiker, posten, lasarett, precis över allt, där det förr skedde sällan eller aldrig. Och visst, vi har ett lite annat samhälle...; någon ägnade sig åt att göra uppkörningar för olika körkortsbehörigheter åt andra; kriminalvården upptäckte en anställd med dubbla identiteter etc. etc.

Man skulle kunna säga att banker och andra har professionaliserats, skärpt sig, eller tvingats till det, men resultatet kan bli bl.a. att bankkunder utsätts närmast för rektoskopi, får frågor om ditt och datt: är du en person i politiskt utsatt ställning (PEP, Politically Exposed Person), eller nära offentlig medarbetare till sådan? Är du skattskyldig i USA? [Va? Jag har inte varit utanför Bromölla! Medelsvensson får lära sig nya begrepp.] etc.

Kristy gillar detta.
  3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ska vi försöka hålla oss till vad tråden egentligen handlar om. Bank ID har inget KRAV på identifiering med pass eller nationellt ID-kort, det är upp till bankerna hur en verifiering ska gå till. Exakt när identifiering behövs osv går inte att svara på och ingen bank kommer nog att svara på det heller eftersom det är en säkerhetsfråga. Det vi vet är att det kan behövas.

Kanske kan vara passande att skapa en ny tråd för att fortsätta med diskussionen gällande Bank ID och verifiering med ID-kort.

geobjork gillar detta.
  4. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag förnyade Mobilt BankID 2024-02-21 på två enheter hos SEB. Var tvungen att identifiera mig på båda, i mitt fall med nationellt ID-kort via NFC.
    Om jag inte påminner mig fel var det en notis i processen om att det kunde hända man är tvungen att identifiera sig på nytt vid vissa funktioner, typ överföring av större penningblopp, nytt avtal med banken, etc.

Btw, jag har haft bankkonto hos SEB sen 1978. Jag gissar det här är nya ID krav som i stor grad styrs av EU för att förhindra bedrägerier, penningtvätt etc.

5. Daggmask

Daggmask Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Ett helsike om man inte är svensk medborgare. Jag är norsk medborgare som skattar i Sverige, folkbokförd i Sverige sedan 44 år, har Svensk körkort, men jag kan inte installera BankID eftersom jag inte har Svensk Pass. Ända möjligheten är att gå till ett Nordea kontor. Men tappar jag min mobil när jag är på resa blir jag totalt utestängd från bankkonton och även många kundtjänster, t.ex Telenor. Planerar en lång resa i Syd Amerika. Om jag tappar mobilen finns ingen möjlighet att installera BankID utan att flyga hem.

6. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 046
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    En lösning till utomlandsresan som du kanske redan har tänkt på, ha en till telefon med dig där du också har bank-id. Och förvaring på olika ställen när du är på platser där risken för stölder är större.

7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

norska motsvarigheten till bankid? borde fungera med norskt pass. Freja Eid? kräver inte svenskt pass. (dock besök på pressbyrån utan nationellt idkort).
    Skulle rekommendera 2enheter med bankid på vid resa

Coolmupp gillar detta.
  8. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag var i samma sits som dig. Det var bara en sak att göra (för mig vill säga), bli svensk medborgare.
    Som norsk medborgare involverade det ett fysiskt brev till Länsstyrelsen och inbetalning av avgift. Tre-fyra veckor senare fick jag "BEVIS om svenskt medborgarskap" på Kivra. Dual svenskt/norskt inga problem.
    Två-tre vecor därefter hadde jag Nationellt ID kort.
    En tid senare kom Mobilt BankID upp för förnyelse på två mobiler. Tog 10 minuter med Nationellt ID-kort (pass) och NFC på mobilen.

matssoderstrom gillar detta.