Tips: Nytt liv i gamla S3 Mini

Diskussion i 'Galaxy S3 Mini' startad av donaldduck, 1 sept 2015.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har haft en Mini liggande länge men som har börjat användas igen för två ändamål; telefon och som router för data från telefonnätet till datorer (tethering). Hade Android 4.1- någonting som var rootad med diverse program som XPrivacy och annat installerat.

    När man ringde långa telefonsamtal så hände det ofta att Minin inte reagerade på knapptryckningar, ibland kraschade den totalt och var även svår att stänga av. Kollade RAM och det verkade inte vara någon minnesläcka.

    Beslöt att ge den en chans till genom att kolla om det var ett mjukvaruproblem. Lyckades med stor möda få ner original fabriksbilder men det slutade med att jag körde in CyanogenMod 12.1 från http://novafusion.pl/. Använde miniversionen av Google Apps. Om det är något hårdvarufel vet jag ännu inte, har dock en klart snabbare Mini! Så pass mycket snabbare att det kan vara värt besväret även om man inte har några problem. CyanogenMod 12.1 hade dessutom om hel del finesser jag uppskattar. Som att kunna slå på/av root-tillgång, på/av för avancerat omstartläge där man kan välja vanlig omstart eller recovery (inbyggd TWRP). Dessa finesser dåligt, om överhuvudtaget, dokumenterade. Se nedan:

    LITE TIPS OM NI VILL PROVA

    Man kan ladda ner i två varianter, för recovery eller för Odin. Jag hade Clockworkmod installerat och valde recoveryvarianten. Tack och lov lydde jag rådet att göra en backup innan jag satte igång. När det nya operativet var inne fick jag meddelandet att det inte fungerat! Var ju fortfarande kvar i recovery och körde in backuppen. Läste på lite och de skriver faktisk klart att man skall använda en TWRP recovery de erbjuder för att köra in 12.1’ an. Man kan ladda ner den från dem. Körde in TWRP recovery från NovaFusion via min Clockworkmod. Använde därefter ROM Manager för att starta i recoveryläge. I recovery fanns sedan TWRP och jag gjorde först en backup. Körde sedan in CyanogenMod 12.1 och Googles apps i miniversion innan jag bootade om. Följde noggrant deras råd att Wipa (fabriksåterställning) både innan jag körde in 12.1 och EFTER jag kört in det jag skulle, precis innan jag bootade.

    Första gången den bootar tar det tiiiiiid! 12.1 bygger på Android 5.1.1 och första gången den bootar fixar den de appar som skall ligga i Dalvik cache vilket tar tid. Kan ha tagit 15 minuter. Var lite trög efter det jag fått igång den precis i början men efter ett tag flyter allt snabbt och smidigt. Tror inte jag hittat något som INTE fungerar ännu.

    ANVÄNDNING

    Blev snopen när jag upptäckte att 12.1 inte var rootad, trodde jag. Var inte så viktigt, få gången jag behöver root och säkerheten är ju markant bättre utan root. Av en slump hittade jag en massa finesser i CyanogenMod 12.1:

    Ta fram “Utvecklaralternativ” under “Inställningar”. Detta görs genom att i inställningarna gå längst ner, öppna “Om telefonen” och där klickar man 8 gånger på “Version”. Går man sedan upp ett steg i menyn så har man där “Utvecklaralternativ”. Väl där har man en massa olika saker man kan prova. Som att slå på/av root. Ändra menyn för återstart så att man kan starta i recovery eller boot. Naturligtvis vanlig omstart också. Man kan även ta bort “Utvecklaralternativ” från menyn igen. Detta bara några exempel på vad man kan leka med.

    OBS

    Om ni inte provat på att köra in operativsystemet så läs på ordentligt. Gör man fel kan man i värsta fall göra telefonen obrukbar.
     
    indika gillar detta.