Nytt "low" för batteritiden, 8 timmar

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by söder, Aug 16, 2010.

1. underlig

underlig Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Min batteritid har gått ner enormt nu på sistone också, har inte rootat, flashat, crackat eller moffat. Jag misstänkte ett tag "Blink"-appen.
    Battery-use brukar bara visa Android System och Display.

Något jag märkt är också att batteriet ibland blir väldigt varmt när jag laddar, körde cigg->usb->nexus i bilen på väg upp till Stockholm och då blev batteriet så varmt att jag inte vågade fortsätta ladda. TempMonitor Lite visade 48 grader på batteriet, nu laddar jag via usb-port på datorn och batteriet är 33 grader.

2. esseven

esseven Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har man en gång haft batteriet överhettat så är det oftast förstört. Så är det med laptops, borde vara så med telefoner också.

3. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

4. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok. Tredje dagen: Samma sak. Denna morgon hade jag också fulladdat batteri, och lite trixande där med det s.k. HTC-desire tricket. Efter det tog jag mig även in i Recovery och wipe:ade battery stats. Satte också en freeze på PingChat, och det programmet är alltså inte min fiende.

Här kommer ett flertal screens jag har tagit under dagen. De sista 2 har jag tagit nu när jag kom hem. De visar lite info från det där Watchdog som jag kört i ca 45 min, efter att telefonen dog vid ca kl 14 och sedan uppstartad med laddare.

Hur funkar era mobiler när ni lyssnar på musik på de? Jag lyssnade på Listen på förmiddagen i ca 2-3 timmar, sedan kanske 2 timmar spotify. Allt lokala filer.

/Söder

5. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag brukar ha mellan 30-60min samtal, 60min skärm, och typ 6 timmar spotifty offline musik, lite surfande också så dör batteriet vid 15.00 och jag drar ur laddaren vid runt 6.30

6. söder

MINA ENHETER

Så du menar att det inte är något konstigt att telefonen ska dö av 5-6 timmar lyssnade på offline-musik?

/Söder

7. PhR34k

MINA ENHETER

Hehe jo det tycker jag :) har blivit van nu, måste verkligen välja vilka jag vill prata med. Om de är värda ~20min av musik lyssnade ;). Jag tycker batteritiden är urusel. Står ju upp till 7timmars taltid över 3g, Så låt oss säga att 6 timmar skulle stämma bättre överens. Det betyder att vi skulle kunna streama musik i 6 timmar över 3g innan batteriet dör. Men det är bara BS! För att jag har streamat webradio och efter 2 timmar har jag blivit av med över 60%

8. Trident

Trident Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag använder min mobil på ungefär samma sätt. Pluggar ut från laddaren 03:20 den laddas dock 30 minuter i bilen till o från jobbet. Nu klockan 20 har jag 51% kvar av batteriet.
    Jag har dock min display väldigt lågt inställd.

9. PhR34k

MINA ENHETER

samma som min lr söder?
    Jag har min på auto. Har testat att sätta den på låg men det har inte hjälpt.

10. söder

MINA ENHETER

Min är på Auto också.

/Söder

11. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hm, jag har alltid haft min på högsta möjliga ljusnivå och jag upplever inte alls batteriproblemet. Det är dock skönt att jag beställde ett extra batteri från Google ifall detta skulle inträffa.

Har du inget annat batteri att testa med?

12. PhR34k

MINA ENHETER

Vette fan om det är våra telefoner eller om folk ljuger? Men fattar inte hur vissa kan ha sina igång i typ 2 dagar. Måste vara att de har telefonen i fickan istället för att stoppa in en strumpa innanför kallingarna och typ tittar inte ens på luren. Annars kan jag inte förstå hur nån kan ha telefonen igång i mer än 1 dygn vid normalt användande.

13. Manzzon

Manzzon Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Inte för att strö salt i såren..

Men har använt min mobil i två dagar nu utan laddning och har 36% kvar i skrivande stund. :)

Kör senaste CyanogenMod och kör med oc/uv aktiverat så den blir både snabbare och spar batteri.

14. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Jag laddar min på jobbet varje morgon, då är den på ca 50%, då har jag smsat en hel del, snackat i tele minst 30 min och kört spotify i 4-5 timmar via Bluetooth samt slösurfat säkert en timme.

Ni måste ha några fulapps som ligger och suger. Hur fungerar dendär "freezefunktionen", hur kollar den att ping inte är igång när telefonen sover? Genom att väcka telefonen? I så fall kanske det är den dom drar?

Eller så har ni bara skärmen igång extremt mycket. Skaffa en mörk bakgrundsbild, det gör skillnad.

15. söder

MINA ENHETER

Med tanke på det som Manzzon skrev också, så är jag 100% säker på att det inte är min användning som gör att den drar.

Jag har precis varit iväg och skrivit tenta, och då låg telefonen helt ifred i min väska. När jag gick ut från tentan ca 10:30 så hade den varit i fred i 2.5 timma. Innan dess lyssnade jag på EN låt och inget annat.

När jag tog fram telefonen hade jag 64% och det var 4 timmar efter boot. Skärmen hade varit igång i 11 minuter står det. Det tycker jag verkar mycket, men låt gå.

Med Freeze menar jag en funktion som finns i Titanium Backup, där man kan frysa ett program, så att systemet uppfattar det som att det är helt borttaget. Så istället för att avinstallera PingChat så gjorde jag så. Och eftersom samma sak hände då, så är det ju inte det.

Vad tror ni om någon av dessa sakerna, där jag bara brainstormar?

• Kan det vara något med mitt SD-kort? Att det fått fnupp och på något sätt hindrar telefonen att vara ifred?
    • Om jag ska reset:a telefonen, så gör jag så klart backups på alla program och setting. Tror ni ändå att det kan få bort problemet? Det lär ju inte vara en inställning iaf som spökar, utan snarare något som gone mad.
    • Fler tips?

EDIT: OM det skulle vara ett installerat fulapp, så varför lägger det sig då som Android system?
    Dessutom så testade jag Freeze på Google Gesture igår, men det verkar ju heller inte ha hjälpt.
    EDIT2: OCH Watchdog säger inget mer än Spareparts gör. Helt enkelt bara att det är Android System som verkar vara det som jobbar mest, och hindrar telefonen att sova.

/Söder

Last edited: Aug 19, 2010
  16. Barilla

MINA ENHETER

ÄR kanske titanium och wtchdog som hela tiden ser till att dessa apps är "frusna" som gör att telefonen inte suger... Har du 3G igång med taskig mottagning? Kör bara Edge ett tag och se om det blir bättre.

17. söder

MINA ENHETER

Jag har 3G på ja, men det kan ju knappast vara taskig mottagning i hela Linköping.

Tror ej det är Titaniums som fryser som gör det. Watchdog installerade jag efteråt, och har tagit bort igen

Jag har precis gjort en wipe från recoveryn, och installerat in alla mina backups igen.

Ska ta den från laddningen nu, och se vad som händer...

Kom dock på en sak. Jag kör ADW Launcer och ibland tycker jag att det är som att skärmen blir lite mörkare när jag tycker på powerknappen för att stänga av skärmen, men den svartnar inte helt. Som om den funktion hänger till sig. Då får jag trycka på powerknappen några gånger tills jag sedan kan få den att bli svart.

Detta kanske har något med saken att göra. Att det är det som gör att skärmen drar power iaf kanske..

/Söder

18. Barilla

MINA ENHETER

Byt till Launcher Pro då, mycket snabbare och bättre, skaffa sen en mörk/svart bakgrund.

19. söder

MINA ENHETER

Jag har svart bakgrund, eller iaf mörk. Sååå stor skillnade gör det inte.

Finns inget som ska var snabbare med Launcher Pro. Jag har kört med bägge, och har t.o.m. köpt LauncerPro för att jag tycker det är bra jobbat av honom.

Däremot tycker jag om ADW's swipe up/down och tycker ADW's helikopter-view är snyggare.

/Söder

20. FadeToBlack

FadeToBlack Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske ska ta och byta rom?
    Kör själv med CM 6 RC3 och har sjukt bra batteri tid.
    Spelat spel i kanske 1.5h inatt, sms,twitter och facebook användning samt ringt flera samtal, efter 24 h hade jag 34% batteri kvar.