Problem: Nytt problem med OneDrive

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Heleg, 25 aug 2024.

1. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 171
    Vi använder OneDrive till lagring av dokument och har gjort så i ett antal år, det gör att man kommer åt dokumenten från mobiler och från datorer men nu har det dykt upp ett nytt irriterande problem.

Jag kan spara ett word-dokument på OneDrive från datorns Word-program och från datorns OneDrive men när jag försöker öppna det i mobilen så får jag meddelandet att den arbetar offline (för dokument sparade tidigare) och ibland påstår att Microsoft 365 krävs för att redigera och spara dokumentet (för nyligen sparade dokument) vilket aldrig har behövts förut.

Jag misstänker att det är Microsoft som försöker tvinga fler till deras abonnemang (vilket låter jäkligt snålt, det är inget fattigt bolag), 120 kr / månad är totalt vansinne och vi har en jäkligt tajt ekonomi.

Finns det någon väg förbi detta eller måste vi byta till någon annan molnlösning (jag har en gammal NAS men den har tyvärr pajjat och pengarna finns inte att skaffa en ny)?

2. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 171
    Problemet kvarstår och ställer till med ett elände för min sambo som har massor med Worddokument som hon behöver komma åt att jobba med från både mobilen och från datorn.

Något förslag?

3. GunnarWik

GunnarWik Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    696
    Operatör:
    Fello, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Google Pixel 7
    Vilket Microsoft Office-paket har du? Har du köpt paketet som man betalar en engångssumma för?

4. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    575
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Därför man använder allt annat än Microsoft, jag klarar mig med Google Drive (15GB gratis) och Mega (50GB gratis) när det gäller molnlagring, resten kör jag lokalt.

5. GunnarWik

GunnarWik Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    696
    Operatör:
    Fello, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Google Pixel 7
    Ja det är ju så nu att man kan inte förvänta sig att använda Microsofts OneDrive gratis varianten och till det använda gratisprogram till att spara och dela filer till OneDrive. Man kan ju naturligtvis spara filen lokalt och ladda upp den i efterhand men Microsoft vill nog ha betalt för sina mer avancerade tjänster skulle jag tro. Inget konstigt med detta. Spara alltså filen lokalt och ladda upp den separat.

6. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 171
    Vi har endast betalat för den installerade versionen på PC (engångsbelopp), vi tänker inte betala för någon prenumeration.

OneDrive fungerade utmärkt på mobil och dator (samt att det gick utmärkt att redigera filerna i den installerade versionen) fram tills för några månader sedan, Microsoft ändrade något som de inte aviserat (vilket är skitdåligt av dem) och nu försöker de tvinga oss att betala för 365-versionen...

7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 964

MINA ENHETER

Google Drive/Docs har väl fått ett utökat stöd för Word-filer sedan några år, tror jag. Vilket skulle innebära att det går att importera en massa word-filer och börja jobba med dem direkt, utan behov av konvertering till Google Docs egna format.
    Om ni väljer att byta plattform till Google Drive så tror jag därför inte att det behöver bli något större arbete för överföring nu - till skillnad för hur det såg ut för ett antal år sedan.

Google Drive är väl den plattform som dels är gratis, dels är pålitlig och stabil och kan förväntas finnas kvar om några år.

Även jag har märkt av flera Microsoft-problem där de inte annonserat viktiga förändringar de senaste åren, t.ex. vad gäller POP- och SMTP-access till Hotmail/Outlook-konton. Känns tyvärr som deras företagskultur. I detta fall låter det som en medveten förändring de gjort, på din beskrivning.
    Sjukt att år 2024 försöka ta betalt för en ordbehandlare...

SwedeWhite gillar detta.
  8. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 171
    Jag tror att många användare betalar för att de inte förstår att det borde vara gratis...

9. NiklasO

NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 779
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag betalar för att jag tycker att det är ok pris för 1TB x 6 personer. Jag bryr mig inte ett dugg om att Office "ingår" (jag vet att det är tvärt om, 1TB OneDrive ingår) och jag tycker ändå att integrationen med Windows 11 funkar väldigt bra. Jag har inga problem med att köpa prenumerationen avsedd för andra marknader för mycket lägre priser än här. Då är det ändå ett acceptabelt pris för molnlagring (man kan köpa 6 eller 12 månader till exempel). Jag kör backup till OneDrive (krypterade) m.m och använder över 400GB just nu. Vi har inte ens Office installerat på datorerna. Egentligen skulle jag kunna ha bara Word installerat men den tillåter inte det längre (fanns även som separat app i MS store tidigare). Det är allt eller inget så det blir helt enkelt inget. ;) I extrema situationer blir det Word i webbläsaren.

All dokumentredigering och hantering kör jag i Google Docs.

Last edited: 1 nov 2024