Nytt spel: Hamster Climb

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av baskus, 1 jul 2010.

1. baskus

baskus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ny beta

Nu börjar betan bli klar. Jag har uppdaterat både servern och spelet nu och nästan allt är i sin ordning. Vad jag kommer på just nu är det bara scrollningen till det scoret man precis laddat upp i high scores listorna som inte är fixat perfekt än.

Nya versionen av betan: länk

Annat nytt jag glömt nämna som också var i förra betan är att spelet nu frågar om man verkligen vill stänga av när man trycker på backknappen medan man spelar samt att det går att pausa genom att trycka på menyknappen. Ikonen är oxo lite uppiffad plus att jag lagt in en högupplöst version av den också.

Testa gärna. :) Snart åker den ut på market! :D

Last edited: 17 okt 2010
  2. Sebdroid

Sebdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tja baskus jag och PatricLamu gör en Hamster Climb bana på ett spel som heter LittleBigPlanet till ps3. Vi skall lägga upp en video på youtube när vi är färdiga med banan. Länkar till videon sen när jag har lagt upp den.

3. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Haha xD Coolt :-D
    Kalla den Inofficial bara så det inte blir något missförstånd om vad Hamster Climb är.

Last edited: 17 okt 2010
  4. Sebdroid

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

okej :D det fixar jag

5. Sebdroid

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Här kommer videon! Förlåt för att det är så kass kvalitet på filmen, men jag har ingen videokamera, så jag var tvungen att filma med en vanlig kompaktkamera. <object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DoJfUwAL_W0?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DoJfUwAL_W0?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

6. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Haha xD Suveränt! Ni har hittat en gubbe som liknar hamstern oxo. :D Så länge folk inte hävdar att det är riktiga Hamster Climb eller snor namnet eller nåt sånt så är det bara kul att se! :D

7. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag länkade till den från Hamster Climb bloggen om det är ok?
    Hamster Climb blogg

8. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Helt okej :D

9. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

I betan jag la ut sist (beta 3) har jag ändrat så att det borde gå bättre att se allt på små skärmar när man fått Game Over. Jag skulle vara jättetacksam om nån kunde testa detta på en telefon med liten skärm. :)

10. Dheri

Dheri Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu har jag äntligen fått tillbaka min telefon och hunnit testa de två senaste betaversionerna.
    Det flyter så mycket bättre nu, det är ljuvligt att spela.
    High score systemet är en fullträff.
    Fantastiskt att kunna pausa.
    Nu i senaste versionen ser alla menyer bra ut trots liten skärm.

Kan bara komma på tre funderingar på spelet som annars är toppen
    1. När man dör kommer det upp en ruta där det står "num names:X" där X är antalet namn som finns i lokala topplistan, kan vara trevlig att veta, men rutan blir mest störande enligt min åsikt.
    2. När man skriver in en kommentar dyker det upp ett litet extra streck ovanför markeringen av texten
    3 Ljud, skulle vara trevligt med några ljudeffekter (även om jag antagligen skulle stänga av dom ganska snabbt)

11. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Yay! Tack så mycket för test! :D Speciellt eftersom din telefon har en liten skärm. :)

Angående dina funderingar:
    1. Detta är bara en sak jag la in när jag skulle testa om det funkade som det skulle. Jag glömde bara att ta bort det innan jag la ut beta 3 och det ska inte vara med i slutgiltiga version 0.5.
    2. Här förstår jag inte vad du menar? Ser det ut som nån grafikbug? Är det mellan kommentarfältet och namnfältet?
    3. ;-)

12. Dheri

Dheri Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det ser ut som en grafikbugg, när jag skriver i kommentarsfältet blir ordet gråmarkerat så länge man skriver på det precis som det ska. Problemet är att ovanför första bokstaven i fältet är markeringen några pixlar högre, och de extra pixlarna försvinner inte heller när man är klar med ordet och den vanliga markeringen istället är på ordet man skriver för tillfället.

Sorry att jag inte kan förklara bättre, får se om jag kan fixa en bild för att visa imorgon.

Har precis upptäckt att om man byter mellan namnfältet och kommentarsfältet blir inte den gröna markeringen som den ska. På namnfältet blir inte ovansidan markerad och på kommentarsfältet blir markeringen i överkant för stor så att den går in på det som ska vara vitt.
    Men om man fäller ner knappsatsen mellan fältbyte är det inga problem alls, jag antar att problemet handlar om att skärmen är så liten att bilden får scrollas lite för att man ska se vad man skriver.

13. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter som saker jag inte rår på. :( Vet inte hur jag ska kunna påverka grafikbuggar i Androids inbyggda textfält. Om det är nån som läser detta som också får grafikbuggarna eller har hört om det nånstans eller vet vad som är fel så säg gärna till! :)

14. GanjaMan

GanjaMan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

GILLAS! Tycker highscore förbättringen gjorde mycket :)

15. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tackar så mycket. :) Tack för att du testar det. :D Det verkar funka rätt bra och tror det ska palla det ökade trycket när det släpps på market. Det ska ut så snabbt som möjligt men jag är inne i tentaperiod just nu så har inte så mycket tid.

16. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej alla!

Nu tror jag att allt är klart för att släppa version 0.5. Jag lägger ut sista betan (förhoppningsvis :P) så testa gärna. Spamma servern med scores! xD

Notis: Listan som heter Last Hour ska göras om till This Week när versionen kommer ut till market.

Ladda ner nya betan HÄR.

Tackar så mycket för all testning och positiv feedback! :)

17. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Är det nån som tycker nåt borde ändras eller som hittat nån bug? Jag tycker updaten känns klar själv så om ingen har nåt att tillägga så kan den läggas ut på market. :)

18. Dheri

Dheri Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Klart du ska lägga upp den, det funkar jättebra!
    (och sen jag bytt bort min Tattoo mot en Desire hittar jag inga små fjantiga grafikbuggar heller)

19. Jona

Jona Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Enkelt och simpelt, klockrent.. Keep it up

20. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Version 0.5 ute!

Nu har jag tagit mig i kragen och äntligen släppt version 0.5 på marknaden! Hoppas inget går åt skogen nu. :P

Ändringar
    • Nytt high scores system med listor för bäst i världen, landet och denna vecka, alla separerade för tilt och touch kontroll.
    • Fixade en bug som gjorde att tiden kunde gå baklänges vilket resulterade i att hamster helt plötsligt befinner sig längre ner än tidigare.
    • Ny kod för att hålla skärmen tänd när man spelar med tilt kontroll. Den förra koden kunde i vissa fall få spelet att krasha.
    • Trycker man på bakåtknappen medan man spelar så visas nu en "Really Quit?" dialog istället för att man skickas ut ur spelet direkt. Detta för att motverka hemska feltryckningar.
    • Menyknappen gör nu att spelet pausas.
    • Mindre rättigheter används.
    • Massa andra småsaker som fixats.

Hoppas ni gillar den nya versionen. Skulle ni få problem med spelet så skriv gärna här eller skicka ett mail till min gmailadress baskus. :)